ارسال به دیگران پرینت

نگرانی از دلتا کرون و فلورونا

آیا باید نگران ادغام سویه‌های کرونا باشیم؟ | برای مقابله با فلورونا چه کنیم؟

اخیرا اصطلاح دیگری از ادغام دو واژه آنفولانزا و کرونا به نام «فلورونا» ایجاد شده که به مواردی اطلاق می‌شود که فردی به طور همزمان به کووید -۱۹ و آنفولانزا مبتلا شده باشد.

آیا باید نگران ادغام سویه‌های کرونا باشیم؟ | برای مقابله با فلورونا چه کنیم؟

 کارشناسان می‌گویند امکان آن وجود دارد که با عبور دو سویه تازه دلتا و اومیکرون از ویروس کووید -۱۹ از یکدیگر یک نسخه نوترکیب تازه از هر دو سویه ایجاد شود که از آن تحت عنوان "دلتا کرون" یاد می‌شود. هم چنین، متخصصان اشاره می‌کنند که واکسینه شدن بهترین راه برای محافظت از خود در برابر «فلورونا» یا وضعیت ابتلای همزمان به بیماری کووید -۱۹ و آنفولانزا است.

برای نخستین بار، در تاریخ ۷ ژانویه خبری منتشر شد مبنی بر آن که دانشمندان آزمایشگاه فناوری زیستی و ویروس شناسی مولکولی دانشگاه قبرس تحت هدایت دکتر «لئوندیوس کوستریکیس» مدعی شده بودند که با سویه تازه‌ای از ویروس سارس و کووید -۲ مواجه شده اند. آنان اشاره کرده بودند که پیش‌تر دست کم ۲۵ نفر به این سویه مبتلا شده اند. به گفته دکتر "کوستریکیس" این سویه حاوی امضا‌های ژنتیکی شبیه به اومیکرون در ژنوم‌های سویه دلتا بوده و از این رو نام دلتاکرون را برای آن انتخاب کرده اند.

وزیر بهداشت قبرس، اما به سرعت اشاره کرد که سویه تازه در مرحله نگران کننده‌ای قرار ندارد. کشف سویه تازه در توئیتر مطرح شد، اما کارشناسان بلافاصله توصیه کردند که باید احتیاط کرد. دکتر "کروتیکا کوپالی» کارشناس کووید -۱۹ در سازمان بهداشت جهانی در توئیتر توضیح داد که چیزی به نام دلتاکرون وجود ندارد و این احتمالا آلودگی آزمایشگاهی تکه‌هایی از اومیکرون در یک نمونه دلتا بوده است. دانشمندان دیگری وارد عمل شدند و نظرشان این بود که این یک سویه تازه نیست بلکه به احتمال زیاد یک مورد آلودگی آزمایشگاهی بوده است. آنان توضیح دادند که به نظر نمی‌رسد جهش با یک الگوی نوترکیب صورت گرفته باشد و این نشان می‌دهد که اومیکرون و دلتا محتویات ژنتیکی خود را ادغام نکرده اند علیرغم آن که هر دو به طور گسترده‌ای در حال رشد و شیوع هستند.

دکتر تام پیکوک ویروس شناس در امپریال کالج لندن می‌گوید نوعی آلودگی در آزمایشگاه احتمالا منجر به اشتباه در تفسیر توالی ژنتیکی شده است و توضیح داد که چنین خطا‌هایی در آزمایشگاه‌ها غیر معمول نیستند. با این وجود، علیرغم آن که ممکن است دلتا کرون وجود نداشته باشد از لحاظ نظری این امکان وجود دارد که دو سویه ویروس کرونا که همزمان در حال گردش هستند از روی یکدیگر عبور کرده و سویه نوترکیبی از هر دو سویه را تشکیل دهند. اگر فردی همزمان به هر دو نوع سویه آلوده شود احتمال کمی وجود که هر دو بتوانند همزمان یک سلول انسانی را آلوده نمایند. این موضوع احتمال مخلوط شدن محتویات ژنتیکی یا RNA دو سویه را افزایش می‌دهد، زیرا آن دو سویه شروع به تکثیر و تقسیم در داخل سلول می‌کنند. در چنین حالتی سویه نوترکیب تازه شامل محتویات ژنتیکی از هر دو سویه خواهد بود.

خوشبختانه به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق رخ نداده است، اما احتمال رخ دادن آن غیر ممکن نیست. بهترین راه برای کاهش شانس ادغام سویه‌ها برای تشکیل سویه‌های نوترکیب کاهش تعداد عفونت‌ها در جامعه است. تمرکز باید فراتر از محدوده واکسن‌ها باشد. اگرچه واکسیناسیون در جهان بسیار مهم است، اما انجام اقدامات دیگر نیز مورد نیاز است. یک قدم کلیدی اطمینان از وجود هوای تمیز در داخل خانه از طریق فیلتر کردن و تصفیه هواست. این اقدام باعث کاهش تعداد ذرات ویروس در هوا می‌شود و احتمال جمع آوری آن توسط افراد را کاهش می‌دهد. هم چنین، اگر تمام نهاد‌های مرتبط با بهداشت عمومی در سراسر جهان قویا استفاده از ماسک‌های N۹۵ و FFP۲ را توصیه کنند که ذرات هوا پخش یا آئروسل حاوی ویروس را به طور موثرتری نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا جراحی فیلتر می‌کنند اقدامی مفید خواهد بود.

با رعایت این موارد می‌توانیم شاهد افت واضح ویروس در گردش باشیم و امکان تشکیل یک سویه نوترکیب را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

فلورونا

اخیرا اصطلاح دیگری از ادغام دو واژه آنفولانزا و کرونا به نام «فلورونا» ایجاد شده که به مواردی اطلاق می‌شود که فردی به طور همزمان به کووید -۱۹ و آنفولانزا مبتلا شده باشد. این یک بیماری متمایز نیست. بنابراین، اگرچه ممکن است نام‌ها در اصطلاح فلورونا ادغام شده باشند، اما خود ویروس‌ها ادغام نشده اند. آنفولانزا و سارس-کووید-۲ دو ویروس مجزا هستند که باعث دو بیماری متفاوت می‌شوند، اما به دلیل ساختار ویروس‌ها و نحوه ورود آن‌ها به سلول‌ها امکان آلوده شدن همزمان با هر دو ویروس وجود دارد. اگر این اتفاق رخ دهد فرد مبتلا می‌تواند علائم هر دو را داشته باشد، اما خود ویروس برای تشکیل یک ویروس تازه ادغام نمی‌شود.

مواردی از ابتلای همزمان افراد به آنفولانزا و کووید -۱۹ در اسرائیل، امریکا، مجارستان، برزیل و فیلیپین گزارش شده اند. موارد عفونت همزمان از هر دو ویروس تا فوریه ۲۰۲۰ پیش از ابداع این اصطلاح گزارش شده اند.

محدودیت‌های قرنطینه و اقدامات برای فاصله گذاری اجتماعی که در بسیاری از کشور‌ها در مراحل اولیه شیوع ویروس اعمال شد منجر به کاهش نرخ آنفولانزا و سایر عفونت‌ها شده است. با این وجود، از آنجایی که کشور‌ها در تلاش برای نجات اقتصاد خود شروع به باز کردن مرز‌های شان و رفع قرنطینه کرده اند با انتشار سویه مسری اومیکرون، عفونت‌های معمول مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بار دیگر شروع به گردش کرده اند.

علیرغم آن که دانشمندان می‌دانند که امکان ابتلا به کووید -۱۹ و آنفولانزا به طور همزمان وجود دارد هنوز خیلی زود است که دقیقا مشخص شود که فلورونا چگونه می‌تواند افراد را بیمار کند و هم چنین، مشخص نیست که چه میزان آنفولانزا در گردش است چرا که هنوز آزمایشات معمول در مورد آن صورت نگرفته است. با این وجود، ما می‌دانیم که افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند در معرض خطر بیش تری در مواجهه با هر یک از این ویروس‌ها قرار دارند.

واکسینه شدن در برابر هر دو بهترین راه برای محافظت از خود در برابر فلورونا است شما به هر دو واکسن آنفولانزا و کووید -۱۹ نیاز خواهید داشت، زیرا دو ویروس متفاوت هستند و واکسینه شدن در برابر یکی از شما در برابر دیگری محافظت نمی‌کند. شما می‌توانید هر دو واکسن را همزمان تزریق کنید تزریق واکسن تقویتی یا بوستِر کووید -۱۹ در یک دست و تزریق واکسن آنفولانزا در دست دیگر.

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه