ارسال به دیگران پرینت

توافق مالی بین شهرداری و شهروندان | مدیریت شهری منطقه

کوچه فروشی در شمال تهران | کوچه های اختصاصی غیرقانونی است

بستن کوچه با درب غیرقانونی است. معابر و خیابان‌های عمومی حتی اگر بن‌بست هم باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.

کوچه فروشی در شمال تهران | کوچه های اختصاصی غیرقانونی است

کوچه های دردار ، خیابان های مسدود شده اقدام هایی غیرقانونی در فضای شهری است. کوچه های  دردار به شکلی ، نشانه  کوچه فروشی است زیرا در صورتی یک کوچه می تواند در داشته باشد که شهرداری از آن خبر داشته باشد. خبر داشتن شهرداری یعنی توافق مالی بین شهرداری و شهروندان منطقه که در این امر یعنی توافق بین مدیریت شهری منطقه با ساکنان کوچه ای که در ورودی خود درب نصب کرده است. کوچه های بن بست هم جزوی از زمین شهری هستند که ساکنان یک منطقه تملکی روی آن ندارند و فضای خارج از خانه آنها جزوی از ملک شخصی این افراد محسوب نمی شود.

با قدم زدن در شمال تهران با کوچه هایی که با درهایی بزرگ مسدود شده اند مواجه می شوید. کار از زنجیر بستن برای اختصاصی کردن کوچه ها گذشته است ،مالکان کوچه، با نصب درب ، به نوعی منطقه را غصب کرده اند.  طبق قانون حتی کوچه های بن بست هم نمی تواند اختصاصی شود و ساکنان حق تملک فضای عمومی را ندارند. این را عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا تاکید داشت.

 بر اساس ماده ۲۵ قانون مدنی، هیچ‌کس حق ندارد اموالی که مورد استفاده عموم است و مالک خاص ندارد را تصرف کند یا مانع بهره‌برداری دیگران از آن شود، بنابراین معابر و خیابان‌های عمومی هر چند بن‌بست باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.

البته برخی با استناد به ماده‌ 24 قانون مدنی این برداشت را می‎کنند که کوچه‌های بن‎بست مشمول این امر نشده و می‎توان آن‌ها را مسدود کرد. اما حقیقت این است که کوچه یک مکان عمومی است و توافق ساکنان نمی تواند ناقض مالکیت و نافی حقوق سایر شهروندان باشد.

البته بر اساس نظر برخی از کارشناسان، اگر کوچه ای اختصاصی باشد بستن آن نه تنها منع قانونی ندارد، بلکه موجه هم هست و در غیر این‌صورت و اگر کوچه بن بست نباشد و شارع عمومی باشد، بستن و محصور کردن آن دارای منع قانونی است و اشکال دارد.

کوچه های دردار در شمال تهران

این در حالی است که بارها از کوچه های بسته شده به وسیله زنجیر در شهرک غرب و سعادت آباد گزارش های متعدد کار شده است اما حال مشاهده می کنیم که در  شمال شهر تهران و در خیابان شریعتی به عنوان یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران بعضی از کوچه ها با زنجیر بسته شده اند با این تفاوت که کوچه هایی نیز وجود دارند که درب و دیوار کشیده اند و وقتی شما از بیرون نگاه می کنید اولین برداشت شما خانه ویلایی بزرگی در منطقه 1 تهران است.

محمد جواد حق شناس عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره بستن  کوچه های اختصاصی گفت: این کار پایمال کردن و خوردن حقوق مردم و شهر است. قانونی نیست، کسانی که اینکار را می کنند متخلف بوده و شهرداری منطقه باید حتما به آن رسیدگی کند و برای برداشتن موانع اقدام جدی کند.

اختصاصی کردن کوچه و خیابان های شهر، تبعیض سازمان یافته است

حق شناس ادامه می دهد: البته در این زمینه ما تصرف غیرقانونی خیابان مردم توسط مجلس را نیز شاهد هستیم. این اقدام در زمان شهردار بودن آقای قالیباف و آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس اتفاق افتاد و عبور و مرور مردم را قطع کردند.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: ما در شورای اسلامی شهر تهران نیز به این مسئله اعتراض کردیم اما متاسفانه گوشی بدهکار نبود و وقتی خیابان های شهر تحت عنوان امنیت و خصوصی بسته می شوند طبیعی است که کوچه فروشی و خیابان فروشی اتفاق بیافتد و این مسئله عملا یک نوع تبعیض سازمان یافته است.

 

 

کوچه لولاگر؛ قرینه ترین کوچه معروف پایتخت

کوچه لولاگر را مثل کوچه برلن باید یکی از کوچه های معروف پایتخت دانست. قرینه ترین کوچه تهران و ایران که در خیابان نوفل لوشاتو واقع شده و انتهای آن به خیابان حافظ متصل می شود. از محله های قدیمی پایتخت بوده و همواره مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است. معروفیت این کوچه در راهنماهای معروف گردشگری مثل لونلی پلنت و تریپ ادوایزر سبب شده تا کوچه لولاگر، از مقصدهای پیاده گری مناطق مرکزی شهر تهران باشد. پیتزا داود و کوچه لولاگر، از جمله مقصدهای گردشگری نوستالژیک این منطقه پایتخت محسوب می شود.

 کوچه لولاگر؛ قرینه ترین کوچه معروف پایتخت
 

خیابان حافظ تهران از خیابان های معروف پایتخت به شمار می رود. جمهوری و حافظ، جایی است که پاساژهای قدیمی و ساختمان های اصلی وزارت خانه و سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ در این محدوده بوده و قبلا نیز، مقر سازمان بورس ایران بود.

کوچه لولاگر در اطراف حافظ است. جایی که سفارت ایتالیا و فرانسه نیز آنجا بوده و یکی از مقصدهای تئاترگردی تهرانی ها هم به شمار می رود. کوچه لولاگر این منطقه گردشگری تهران، با ساختمان های آجری و بهار خواب های دل انگیزش، نظرها را به خود جلب می کند و مقصد خوبی برای سلفی بازهای اینستاگرام است. برخی از خانه های این کوچه خالی است و قدیم تر، ساکنان ارامنه نیز به خود دیده بود.

 

کوچه لولاگر در فهرست میراث فرهنگی کشور نیز قرار گرفته و عمری بیش از ۸۰ سال دارد. داستانش به حاج محمد باقر لولاگر مربوط است. کارش ساخت و ساز بود و با برادرش اکبر، فرش فروش شهر برلین بود.

 

قرینه بودن تمام اجزا در معماری منظر کوچه لولاگر، الگوی خوبی برای پیاده سازی چنین ساختار در دیگر کوچه ها و خیابان های تهران یا دیگر مراکز گردشگری ایران است که سبب جذب توریست ومعروفیت منطقه می شود. این کوچه در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ است و بزرگ ترین پروژه مرمتی بافت شهر تهران در آن چند سال پیش اجرا شد.

 
کوچه لولاگر

نمایی از کوچه لولاگر

 
کوچه لولاگر

نمایی از کوچه لولاگر تهران و بناهای قرینه اش که در تهران منحصر به فرد است

او با برادرش، ساخت وسازی در کوچه لولاگر در دستور کار قرار می دهد. نکته خیلی جالب درباره این ساخت و ساز برادران لولاگر آن است که محمد باقر، چون نماینده برادرش در تهران بوده، به رسم امانت داری، هر بنایی که می ساخت، آن طرف کوچه، نمونه مشابهش نیز برای خودش می ساخت. لذا کوی قرینه شکل می گرفت. درختان متقارن و بهار خواب های قدیمی، حال و هوای خاصی به لولاگر داده است. مسجد لولاگر نیز توسط برادران لولاگر ساخته شده است.

 
کوچه لولاگر

نمای بیرونی پیتزا داود در کوچه لولاگر تهران

قدیمی ترین پیتزا فروشی تهران یعنی پیتزا داود در کوچه لولاگر قرار دارد. انتهای کوچه لولاگر، قدیمی ترین پیتزا فروش ایران است. آقا داود که از دهه چهل شمسی مشغول پیتزا فروشی است، در این مغازه مثل ساندویچی فریدون در نزدیکی خیابان سهروردی تهران، مشغول به کار بوده و مشتریان زیادی دارد.

 

پیتزا داود، صندلی برای نشستن ندارد و باید بیرون مغازه روی صندلی های رنگی نشسته و پیتزا بخورید. زمانی که پیتزا داود بروید، با کالباس مجانی، مهمان می شوید تا پیتزا آماده شود. ساندویچ ندارد و تنها مقصد پیتزا خوری است.

 

وقتی وارد پیتزا داود شوید، مثل شربت خانه اصفهان، در و دیوارش مملو از عکس و پیام است. یکی از تابلوها نوشته که خالی بستن ممنوع!

خلاصه پایتخت دویست و اندی ساله تهران، مکان های گردشگری و شکم گردی بسیاری دارد که برای دوران تهرانگردی پسا کرونا، در نظر داشته باشید.

 

 

 

 

منبع: روزیاتو
منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      منظور شهرداری اینه که اگه با ما توافق کنن و پول بدن قانونی میشه . گور بابای حقوق شهروندی.

    • email@gmail.com ارسالی در

      شهرداري پول اين كار رو از تك تك صاحبان ملك كوچه گرفته و مجوزش رو خود شهرداري داده اونوقت شما ميگي غير قانونيه ؟؟؟ گل واژه تحويل مردم ميدين و واقعاً خبر از حق حساب بگيرهاي توي شهرداري ندارين ؟؟؟ كل مملكت با دادن حق حساب و شيتيل اموراتش ميگذره و لطفاً با پرداختن به همچين اخباري مردم رو به خنده نندازين جون عزيزانتون !!!

      • ناشناس ارسالی در

        با تایید نظر شما این خبرنوشته میشه برای قانونی کردن این امر

    • ناشناس ارسالی در

      خوب کاری میتونی بکنی؟

    • سید حسن مرعشی ارسالی در

      قانون در ایران مال افراد فقیره

    • مژگان ارسالی در

      مدتهاست در برخی از روستاها هم به بهانه دزدی و عدم رعایت بهداشت مسافران و غریبه ها ورود به آنجا باید با اعلام ساکنین و اجازه صورت میگیرد . عدم امنیت و برخی دیگر از رفتارهای باعث این اقدامات میشود که خودش یک معضل میشود

      • ناشناس ارسالی در

        سلام در روستا ها خیلی دزدی می شه از زمانی که قریبه وارد شده خدای نکرده به کسی نمی شه اتهام زد پس باید برنامه ریزی دقیق باشه برای ورود و خروج مسافران عزیز
        زباله ناگفته نماند که واقعا رها می کنند می رن ما برای زیبایی روستا خیلی تلاش می کنیم

    • ایرانی ارسالی در

      تهران...
      شهر بی کلانتر!
      کسبه،،، مالکان منازل مسکونی و حتی ادارات!
      مالک کوچه وخیابان شده اند!
      شهروندان، جرأت پارک خودرو را ندارند!
      با چوب وچماق میریزن سر مردم!!!
      به
      ا
      با شهرداری 137 تماس میگیریم، موردی میگن پیگیری میکنیم!
      دریغ از حتی1برخوردقانونی!!!!!
      خیابان باب همایون و خیابان وزارت اقتصاد مثلأ بسته شده وسنگفرش شده و...
      که توریست های افغانی وپاکستان و... بیان گردش!
      امابه محل پارکینگ اختصاصی کسبه وکارکنان ادارات خیابان‌های مذکور و مجاورتبدیل شده است!!!!!!!!!!
      من یک روز مسیرم به خیابان مذکور از ورودی خیابان خیام بود،، خواهش کردم 10 دقیقه دراین خیابان پارک کنم.
      چندنفر قلچماق و اراذل بعنوان نگهبان شهرداری، اجازه ندادند!
      حتی عنوان کردم من جانباز هستم.
      همه ی نگهبانان و رئیس گنده لات شان به اتفاق گفتند...
      برو بینیم بابا...
      جانباز کیلو چند!!!
      پارکینگ های خیابان سعدی هم جا ندارند!
      درصورت ضرورت 40دقیقه تایک ساعت ونیم باید درصف پارکینگ ها باشیم!
      که دیگه به کارهامون نمیتونیم بزسیم!
      درضمن کار من با وزارت دارایی بود.
      که بچه های شعبان بی مخ نگذاشتندپارک کنیم!
      فکرکنم مسئولین هم ازبادیگاردهای اراذل و اوباش استفاده می‌کنند.
      برای نگهبانی، حفاظت و...
      این مشکلات مختص تهران نیست.
      درسراسرکشور،، بی قیدی مسئولین!
      بی بندوباری بعضی ازشهروندان!
      و...
      مشکلات اقتصادی خیلی کوچکتر از اینهاس!
      دل دلسوزان نظام به درد آمده!!!
      چه کسی پاسخگوست؟!
      منتظر پاسخ آقایان باصطلاح مسئول در رسانه ها هستیم.
      .........................................

    • ناشنا س ارسالی در

      ضلع شرقی میدان قزوین به طرف ولیعصر بن بست الفت بست نارون شده اختصاصی دوخانواده سه خانواده خانواده خانه هایشان
      رارهاکرده ورفته اندآن دو خانواریکی
      مستاجرافغانی است یکی هم مردی معلول که انگارموادمیفروشندومعتادان هم کنارکوچه میکشندپراززرورق وته سیگار
      جاروهم نمیشودتبدیل به پارکینگ هم
      شده نه کسی به قیمت میخردملک مان
      رانه اجاره میکنندافغانهاایران رابه گندکشیده اندامنیت شهررابه خطرانداخته اند
      مالک خانه ای که ازخیرخانه اش گذشته
      است بسازبفروشهاهم هدفشان همین
      است مفت خری کنندمثل خانه های
      خیابان قلمستان (شهیدبرادران جوادیان )ازسرخیابان مدرس که متری چهل هزارتومان خریدندودارندپروژه ای مثل
      خیابان نواب می سازند
      چه کسی اینقدرپول دارد
      که یک خیابان رابخرد؟

    • علی اکبر شمشیرگران ارسالی در

      ماده ۲۴ ق. م کوچه ها و معابر عمومی که بن بست نیستند نبلید مسدود شوند.
      لطفا کسی که مطلب فوق را پست کرده کمی تعلق نماید.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه