ارسال به دیگران پرینت

مومیایی‌های مصر باستان

شناسایی نخستین مومیایی مصری باردار+عکس

دانشمندان لهستانی که روی مجموعه‌ای از مومیایی‌های مصر باستان کار می‌کنند، متوجه شدند که شماری از آنها زن هستند و در میان آنها یک زن باردار را یافتند.

 شناسایی نخستین مومیایی مصری باردار+عکس

دانشمندان لهستانی که روی مجموعه‌ای از مومیایی‌های مصر باستان کار می‌کنند، متوجه شدند که شماری از آنها زن هستند و در میان آنها یک زن باردار را یافتند.

دانشمندان دخیل در «طرح مومیایی ورشو» که این مومیایی‌های مصر باستان را آنالیز می‌کنند، می‌گویند تا به حال هیچکس جنینی را درون یک بدن مومیایی‌شده نیافته بود.

«وویچک اسموند» یکی از دانشمندان گفت اینکه تا به حال مومیایی زنی باردار کشف نشده بود، عجیب به نظر می‌رسید.  چرا که زنان در سن باروری هر چند ممکن است همیشه باردار نباشند، دست کم هر چند سال یک بار باردار می‌شوند، بنابراین جای تعجب است که تا به حال مومیایی حاوی جنین شناسایی نشده بود.

به گفته اسموند، شاید علت این باشد یافتن اسکلت جنینی که شیوه معمول شناسایی جنین در حال رشد درون بدن مومیایی‌شده است، در چنین مواردی در تصویربرداری‌های معمول اشعه ایکس ظاهر نمی‌شود. این دانشمندان از یک فناوری تصویربرداری استفاده کردند که به دنبال استخوان‌ها نمی‌گشت.

دانشمندان نخستین مومیایی مصری باردار را شناسایی کردند
سطح مقطع بدن مومیایی بافت نرمی (به رنگ قرمز) را نشان می‌دهد که به عنوان جنین شناسایی شد.

اسموند می‌گوید:‌«رادیولوژیست‌ها به دنبال استخوان می‌گردند و آنچنان که مورد ما نشان می‌دهد، نباید این کار را انجام داد. در این موارد باید به دنبال بافت نرمی با شکل منحصربه‌فرد گشت.»

این پژوهشگران در نامه‌ای به ژورنال پژوهش‌های باستان‌شناختی فرضیه‌ای در این باره ارائه داده‌اند که چرا جنین در رادیوگرافی‌های معمولی مومیایی‌ها دیده نمی‌شود.

این دانشمندان می‌گویند در روند تجزیه جنازه به طور طبیعی اسیدی شدن رخ رمی‌دهد. اسید فرمیک در خون ظاهرا می‌شود و محیط بدن را اسیدی‌تر می‌کند. اسکلت جنین درون بدن در این محیط اسیدی حل می‌شود و مواد معدنی در مایعات حل می‌شوند و از رحم خارج می‌شوند.

دانشمندان نخستین مومیایی مصری باردار را شناسایی کردند
بازسازی سه‌بعدی اسکن مومیایی بافت نرمی را نشان می‌دهد که تصور می‌رود جنین درون آن باشد

بنابراین بدن کوچک جنین در رادیوگرافی معمول اشعه ایکس که تقریبا نامرئی می‌شود، زیرا استخوان و ماده معدنی وجود ندارد که در آن این نوع تصویربرداری ظاهر شود.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا استخوان‌های بدن مادر به شکل مشابهی حل نمی‌شوند؟ نظریه این دانشمندان این است که در روند مومیایی کردن، جنازه با نمک ناترن یا قلیایی پوشیده می‌شود تا بدن را خشک کند. این عمل خشک کردن مانع از آن می‌شود که مواد معدنی استخوان‌های مادر از محل خود خارج شوند، بنابراین هنوز می‌توان استخوان‌ها را در تصویربرداری اشعه ایکس دید.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه مومیایی شناسایی‌شده بوسیله آنها تنها مومیایی بارداری است که تا به حال شناخته شده است، بررسی‌های بیشتر ممکن است مومیایی‌های باردار بیشتری را کشف کند.

مومیایی آمنهوتپ یکم

برای اولین بار تابوت فرعون آمنهوتپ اول با فناوری دیجیتال اسکن شد!

جسد مومیایی یکی از فراعنه مصر برای اولین بار بعد از هزاران سال با استفاده از فناوری 'دیجیتال ' اسکن شد و مورد مطالعه قرار گرفت.

برای اولین بار تابوت فرعون آمنهوتپ اول با فناوری دیجیتال اسکن شد!
 

باستان‌شناسان با سی‌تی اسکن به اسرار مومیایی یک فرعون با قدمت ۳۵۰۰ سال پی بردند

در سال ۱۸۸۱ باستان‌شناسان موفق به کشف مومیایی یک فرعون به نام «آمنهوتپ یکم» در روستای «دیر البحری» مصر شدند. با وجود چنین کشفی، باستان‌شناسان برای ۱۴۰ سال از ترس آسیب به بدن و بانداژهای این مومیایی، آن را مورد بررسی قرار ندادند تا اینکه حالا توانسته‌اند برای اولین بار، با استفاده از فناوری سی‌تی اسکن پرده از رازهای این فرعون مصر باستان بردارند.

 آنچه دیگران میخوانند:
 
 

طبق اسکن‌های صورت گرفته، آمنهوتپ یکم در سن نزدیک به ۳۵ سالگی جانش را از دست داده. به گفته دکتر «سحر سلیم»، محقق اصلی پژوهش اخیر این فرعون از نظر فیزیکی شباهت زیادی به پدرش دارد که شامل چانه باریک، بینی باریک و کوچک، موهای فرفری و دندان‌های بالایی بیرون زده می‌شود.

 
مومیایی
 

با وجود اسکن مومیایی، دانشمندان به دلیل مرگ این فرعون پی نبردند و نمی‌دانند چرا آمنهوتپ یکم در چنین سن پایینی درگذشته است. محققان موفق به کشف مدرکی از زخم یا تغییر شکلی که بتواند دلیل مرگ این فرعون را توصیف کند، نشدند.

 
 

کشف آسیب به مومیایی

دانشمندان در بررسی‌های خود به آسیب‌هایی پی بردند که احتمالا از سوی سارقان به جنازه آمنهوتپ یکم وارد شده‌اند. البته این آسیب‌ها ۴۰۰ سال پس از مرگ، توسط کشیش‌ها ترمیم شدند. این افراد از یک نوار کتانی برای اتصال مجدد سر و گردن به یکدیگر استفاده کردند. پژوهشگران همچنین موفق به کشف ۳۰ طلسم میان بانداژهای آمنهوتپ یکم شدند.

 
مومیایی
 

پژوهش اخیر به علاقه‌مندان یک دید کلی از یکی از جذاب‌ترین دوره‌های تاریخ مصر ارائه می‌کند. آمنهوتپ یکم در فاصله سال‌های ۱۵۲۵ و ۱۵۰۴ قبل از میلاد مسیح در مصر پادشاهی کرد. او یکی از اولین فراعنه از سلسله هجدهم بود، دودمانی که بعدا شامل آخناتون هم شد.

 

اولین باری که باستان‌شناسان از سی‌تی اسکن برای بررسی یک مومیایی استفاده کردند، در سال ۱۹۷۷ بود. با دسترس‌پذیری بیشتر این فناوری، دانشمندان توانستند با روش‌هایی که در گذشته ممکن نبود، مومیایی‌ها را مورد بررسی قرار دهند. حالا هم برای اولین بار این فناوری از رازهای آمنهوتپ یکم پرده برداشته است.

 

 

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خوبه هر روز خبر های داغ در مورد مومیایی و فضا و زمان میشنویم برام جالبه کاش میتونستند شکل مومیایی رو هم ی جوری درست میکردند که میفهمیدیم ادم های اون موقع از لحاظ زیبایی در چه سطحی بودند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه