ارسال به دیگران پرینت

استقبال۷۰۰ هزار نفر از فستیوال ۴ روزه موسیقی "طوفان شن"

فستیوال 4 روزه موسیقی در عربستان برگزار شد

"جاستین بیبر" ستاره پاپ کانادایی در ماه گذشته به دلیل اجرای برنامه در حاشیه نخستین تورنمنت جایزه بزرگ فرمول یک عربستان مورد خشم مدافعان حقوق بشر قرار گرفت.

فستیوال  4 روزه موسیقی در عربستان  برگزار شد

"جاستین بیبر" ستاره پاپ کانادایی در ماه گذشته به دلیل اجرای برنامه در حاشیه نخستین تورنمنت جایزه بزرگ فرمول یک عربستان مورد خشم مدافعان حقوق بشر قرار گرفت.

مقامات عربستان سعودی می‌گویند بیش از 700 هزار نفر از فستیوال 4 روزه موسیقی "طوفان شن" (Soundstorm) استقبال کردند.

این فستیوال موسیقی تنها چند سال پس از پایان ممنوعیت رقص و موسیقی در عربستان محافظه کار برگزار شده است.

مقامات عربستان سعودی در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا وجه محافظه‌کار کشورشان در جهان را تغییر دهند و به سبک درآمدهای اقتصادی خود تنوع بخشند.

 

بسیاری از شهروندان عربستان سعودی از جشنواره موسیقی "سند استورم"در "بنبان" حومه شهر "ریاض" پایتخت این کشور استقبال کردند / عکس: خبرگزاری فرانسه

جشنواره موسیقی در عربستان سعودی/ استقبال 700 هزار نفر

هنرمندان و نوازندگان بین المللی مانند "دی جی دیوید گوتا" سوپر استار فرانسوی در این مراسم برنامه اجرا کردند. این در حالی بود که بسیاری خواستار تحریم این فستیوال به دلیل سابقه حقوق بشری عربستان سعودی بودند.

فستیوال چهار روزه موسیقی "طوفان شن" در عربستان روز یکشنبه گذشته و در میان افزایش شمار مبتلایان به کرونا و شیوع بیشتر سویه جدید "اومیکرون" به پایان رسید.

عربستان سعودی با بیش از  8860 مرگ ناشی از کووید 19، بیشترین شمار قربانیان کرونا در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از آن خود کرده است.

"ترکی ال‌شیخ" رئیس سازمان سرگرمی عربستان سعودی گفت که در طول جشنواره موسیقی 4 روزه "طوفان شن" بیش از 732 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند. او این جشنواره را "یکی از بزرگترین جشنواره های موسیقی جهان" نامید.

 جشنواره موسیقی "طوفان شن" در اواخر روز یکشنبه گذشته و در میان نگرانی مقامات عربستان از  افزایش شمار مبتلایان کرونا و شیوع سویه جدید اومیکرون پایان یافت/ عکس: خبرگزاری فرانسه

جشنواره موسیقی در عربستان سعودی/ استقبال 700 هزار نفر

 اولین جشنواره موسیقی عربستان سعودی در سال 2019 برگزار شد و از همان زمان جمعیت زیادی را جذب کرد. اکثر شرکت کنندگان در این جشنواره زنان و مردان جوانی هستند که می‌توانند آزادانه با موسیقی غربی اخت شده و با آن برقصند.

یک زن سعودی که در این جشنواره شرکت کرده به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما قبلا هرگز چنین چیزی را در ریاض ندیده بودیم. شلوغی، موسیقی، اتاق‌های وی آی پی، لباس‌های نامتعارف در عربستان".

تشنه موسیقی

"محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی پس از سال  2017  و اصلاحات زیادی را در این کشور رقم زد.

 ظهور "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی در سال 2017 با اصلاحات گسترده‌ای در عربستان همراه شد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

جشنواره موسیقی در عربستان سعودی/ استقبال 700 هزار نفر

 برخی از تغییرات اجتماعی عربستان پس از ظهور "محمد بن سلمان" شامل لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان، ورود آنها به ورزشگاه و برگزاری کنسرت‌ و رویدادهای مختلط دیگر است.

منتقدان و گروه های حقوق بشری می‌گویند عربستان از رویدادهای ورزشی و سرگرمی های بزرگ برای کمرنگ کردن اثر سابقه حقوق بشری ضعیف خود از جمله قتل "جمال خاشقچی" از روزنامه نگاران مخالف مقامات عربستان سعودی استفاده می‌کند. خاشقچی در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

"جاستین بیبر" ستاره موسیقی پاپ کانادایی در ماه گذشته به دلیل اجرای برنامه در حاشیه نخستین تورنمنت جایزه بزرگ فرمول 1 در عربستان مورد خشم مدافعان حقوق بشر قرار گرفت.

سازمان غیر دولتی "دیده بان حقوق بشر" می‌گوید عربستان برای منحرف کردن تمرکز از نقض گسترده حقوق بشر چنین رویدادهایی را برنامه ریزی می کند.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه دیگری که پیش از آخرین جشنواره موسیقی عربستان سعودی منتشر شد، افزود: "مجری‌ها و پیش برنده‌ها این مراسم باید از میکروفن، صحنه و زمان نمایش برای صحبت در باره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی استفاده کنند یا از شرکت در طرح‌های اعتبارزایی عربستان سعودی بپرهیزند".

یک زن جوان عربستان سعودی که در جشنواره موسیقی طوفان شن شرکت کرده، با شرط فاش نشدن نامش گفت: چنین برنامه‌های مانند یک مجرا، برای نسل جوان مفید بوده است.

وی افزود: ما تشنه موسیقی، سرگرمی، فیلم، خنده و گردش هستیم. انگار کشورمان را دوباره کشف می‌کنیم و این برنامه ها ما را خوشحال می‌کنند.

منتقدان و گروه های حقوق بشری می گویند عربستان از رویدادهای ورزشی، سرگرمی و تفریحی برای بهبود وجهه خود و کاهش سوئسابقه حقوق بشری اش استفاده می‌کند/ عکس ارشیوی خبرگزاری فرانسه

جشنواره موسیقی در عربستان سعودی/ استقبال 700 هزار نفر

عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و رها کردن آن از وابستگی نفتی است.

در حالیکه بسیاری تغییرات اجتماعی گسترده را می پذیرند، برخی نیز همچنان نگران آن هستند.

یک نفر با انتشار ویدئویی از رقص زنان و مردان در جشنواره موسیقی در توییتر خود نوشت: چه طور ممکن است این صحنه ها در کشوری باشد که مقدس ترین اماکن جهان اسلام در آن واقع شده است؟

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه