ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

خیلی زود ایثار جامعه پزشکی فراموش شد

متاسفانه باید بگویم خیلی زود رشادت‌ها و از خودگذشتگی و ایثار جامعه پزشکی فراموش شد و این جامعه متهم به انحصارطلبی شد.

 خیلی زود ایثار جامعه پزشکی فراموش شد

متاسفانه باید بگویم خیلی زود رشادت‌ها و از خودگذشتگی و ایثار جامعه پزشکی فراموش شد و این جامعه متهم به انحصارطلبی شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه معضل مهاجرت پزشکان باید جدی گرفته شود، گفت: بالغ بر ۳۰ هزار پزشک در کشور هستند که طبابت نمی‌کنند چون عملا درآمد و سختی‌های اشتغال به این حرفه به لحاظ هزینه منفعت توجیه ندارد.

به گزارش ایسنا؛ دکتر محمدعلی کیانی در نشست شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های خراسان بزرگ ضمن بیان این مطلب با اشاره به طرح افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی اظهار کرد: این پاک کردن صورت مساله است که فکر کنیم با افزایش ظرفیت‌ها همه کمبودها مرتفع می‌شود. در همین سال گذشته چند هزار پزشک از کشور مهاجرت کردند؛ آیا ما باید نیروی متخصص باهزینه فراوان برای سایر کشورها تربیت کنیم؟ چرا ما دانشجو و پزشک برای خودمان تربیت نکنیم؟

کیانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) بیان کرد: ایشان در این دیدار بسیار روشن و حکیمانه بیان کردند که در خصوص مسائل مطروحه در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی و... کار به اهلش سپرده شود. خوشبختانه همین هم شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیات طرح تصویب اما جزئیات به جامعه پزشکی سپرده شد.

 
 
 
 
 

وی با اشاره به اینکه ماندگاری جامعه پزشکی در کشور کاهش پیدا کرده است؛ گفت: باید معضلات و مشکلات جامعه پزشکی را مرتفع کنیم، ما اساتید برجسته‌ای داریم که با طرح سقف درآمدی ، خارج از سقف قرار خواهند گرفت. اساتیدی که بعضا بالای ۲۰ و ۳۰ سال سابقه کار دارند. شخصیت‌های برجسته علمی محسوب می‌شوند و بعد از این همه سال کار و تلاش استحقاق بیش از اینها را دارند اما بااین محدودیت‌ها قطعا بخشی از این افراد برجسته را دیگر در دانشگاه نخواهیم داشت؛ در حال حاضر هم تقاضای بازنشستگی از سوی تعداد قابل توجهی از این اساتید را داریم؛ کسانی که فقط به عشق مردم در کشور مانده‌اند و وقتی حداقل‌ها برایشان فراهم نیست ترجیح می‌دهند که بیش از مدت قانونی خدمت نداشته باشند. مگر ما چند استاد پایه ۴۰ داریم که اینطور در دوران طلائی که به دانش این افراد نیاز مبرم داریم از دستشان بدهیم؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از جوسازی‌های رسانه‌ای به ویژه از سوی برخی افراد ضد پزشک بیان کرد: خوشبختانه در استان، تعاملات خوبی با صدا و سیما داشته و داریم و همیشه مسائل علمی در حوزه سلامت با حضور متخصصان فن ارائه شده است. اما در موارد بسیاری در رسانه ملی شاهد بودیم که تریبون در اختیار افرادی قرار گرفته که نه تنها تخصص لازم و کافی را برای اظهار نظر در حوزه مسائل سلامت را نداشته‌اند بلکه با تکیه بر اطلاعات غلط و فرضیات نادرست افکار عمومی را در جهت مقابله با خدمتگزاران سلامت و جامعه پزشکی سوق داده‌اند. تا کی ما باید شاهد این باشیم که یک کارشناس علوم سیاسی یا اقتصادی بیاید و خیلی راحت علیه جامعه پزشکی حرف بزند. در همین موضوع افزایش ظرفیت‌ها همین کارشناسان مدام از تعارض منافع گفتند و اما دریغ از ارائه فرصت برای پاسخگویی جامعه پزشکی.

وی ادامه داد: امیدوارم با پیگیری مسئولان امر و جامعه پزشکی رویه‌های اینچنینی در رسانه ملی تغییر کند و قضاوت‌ها عادلانه‌تر و جامع‌نگرتر صورت پذیرد.

همین که آتش کرونا کمی آرام گرفت، با انواع هجمه‌ها روبه‌رو شدیم

در این نشست دکتر علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، با اشاره به رشادت‌های فراوان کادر بهداشت و درمان و از خودگذشتگی‌های بسیاری که در پاندمی کرونا شاهد آن بودیم، بیان کرد: پاندمی کرونا همچنان ادامه دارد و متاسفانه باید بگویم علی‌رغم اینکه ما هنوز شاهد از خودگذشتگی‌ها و جان‌فشانی‌های جامعه پزشکی و کادر بهداشت و درمان هستیم. همین که آتش کرونا کمی آرام گرفت با انواع هجمه‌ها روبه‌رو شدیم.

وی افزود: متاسفانه باید بگویم خیلی زود رشادت‌ها و از خودگذشتگی و ایثار جامعه پزشکی فراموش شد و این جامعه متهم به انحصارطلبی شد. حقیقت این است که این روزها در بسیاری از رسانه‌ها، موضوعاتی چون افزایش ظرفیت‌های پذیرش پزشکی طوری بیان شده که جامعه پزشکی به نوعی به عنوان انحصارطلب در مظان اتهام است در حالی که تمام دغدغه جامعه پزشکی چیزی جز سلامت جامعه نبوده و نیست.

صداقت گفت: با وجود تمام این مشکلات وظیفه من و دوستانم کمک کردن به مردم و حفظ سلامت جامعه بوده، هست و خواهد بود و ما هیچ گاه برای خود رسالتی بالاتر از حفظ سلامت مردم متصور نبوده‌ایم.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در حوزه احقاق حقوق جامعه پزشکی افزود: اگر چه معتقدم پایانی برای چالش‌های حوزه سلامت جامعه وجود ندارد اما حداقل انتظارمان این است که شرایط کادر درمان و جامعه پزشکی به گونه‌ای باشد که بتوانیم با حمایت‌های مداوم وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی ، جامعه و مردم را از این مهلکه خطرناک کرونا تا جایی که در توان داریم به سلامت عبور دهیم.

در ادامه این جلسه دکتر فاضل، عضو شورای عالی و رئیس سازمان نظام پزشکی سبزوار نیز ایراد سخن کرد. وی با اشاره به شکل گیری شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان و نقش موثر آن در هم‌افزایی جامعه پزشکی و ارتقای سلامت جامعه گفت: امیدوارم که این جلسات منجر به ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در حوزه تعرفه، مسائل حوزه انتظامی و... باشد.

حفظ سلامت مردم در گرو ایجاد هم‌افزایی در میان جامعه پزشکی است

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد دکتر محمد حسین انصاری مود، رئیس مجمع عمومی سازمان های نظام پزشکی کشور نیز در این نشست افزود: ما بایستی جلساتی اینچنینی را بیشتر از پیش داشته باشیم تا بتوانیم با هدف تامین سلامت جامعه و احقاق حقوق جامعه پزشکی با ایجاد هم‌افزایی راهکارهای روشن و موثر ارائه کرده و پیگیر اجرایی شدن آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی باید به جایگاه واقعی خو در تاریخ رجوع کند؛ گفت: چه در گذشته و چه امروز دغدغه پزشکان ما چیزی جز سلامت مردم و عمل به سوگند و تعهد حرفه‌ای و اخلاقی نبوده و نیست. پزشکی ما ادامه مسیر و ثمره و برجای مانده مسیر و راه و روش ابوعلی سیناها و زکریاهای رازی است. استدعا دارم در راستای تعالی سلامت جامعه و جایگاه جامعه پزشکی تشکیل این جلسات را به فال نیک بگیریم و با قدرت و حدت بیشتری به انسجام خود بیندیشیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان های نظام پزشکی کشور با اشاره به سخنان دکتررئیس‌زاده در خصوص ایجاد هم‌افزایی در میان جامعه پزشکی گفت: در طول قریب ۸۵ روز که از دور جدید فعالیت نظام پزشکی کشور می‌گذرد ما شاید به طور متوسط روزی یک و ونیم جلسه داشتیم. جلسات سنگین برای حفظ اقتدار جامعه پزشکی با نگاه به حفظ کرامت و شان پزشکان اما این نگرش یک نگرش صنفی نبوده است. در حقیقت ما در پی این مواردی که عرض کردم در پی حفظ جایگاه والای مردم و حفظ حقوق مردم در حوزه سلامت هستیم.

وی بیان کرد: جایگاه سلامت در تمام حکومت‌ها تعریف شده در کشور ما هم این موضوع به طریق اولی حائز اهمیت است. جایگاه بهداشت و درمان بسیار رفیع است و سازمان‌های نظام پزشکی به عنوان بازوان توانای وزارتخانه باید به حفظ این جایگاه رفیع کمک نمایند.

انصاری‌مود ادامه داد: حفظ این جایگاه رفیع با خواسته‌های منطقی و مستدل جامعه پزشکی هیچ منافاتی ندارد و ما باید این را به مردم منتقل کنیم. آن گاه که می‌خواهیم در خصوص ظرفیت پزشکی منطقی و مستدل حرکت شود باید برای جامعه روشن کنیم که هدفمان چیست؛ چرا اعضای جامعه پزشکی بایستی مورد شماتت قراربگیرند وقتی هدفشان تامین سلامت جامعه است؟ امروز در نقاط محروم استان و کشور، پزشکان ما حضور دارند. در جرگلان، در سفی‌آباد در روستاها و مناطق محروم ما چه می‌گذرد؟ چرا خدمات پزشکان ما در این مناطق دیده نمی‌شود. از جرگلان تا نهبندان ۱۰۰۰ کیلومتر است چه کسانی در این پهنه گسترده مردم را از گزند بیماری‌ها به ویژه در بحران کرونا نجات داند؟ چرا این رشادت‌ها به این سرعت در حال فراموشی است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف در حوزه تعامل با رسانه‌ها از سوی جامعه پزشکی و سازمان‌های نظام پزشکی گفت: ما باید در بحث رسانه قوی ظاهر بشویم. متاسفانه اطلاع‌ر سانی حتی در درون جامعه پزشکی هم ضعیف است. بدنید از زمانی که ما اراده کنیم قطع به یقین مردم با ما خواهند بود.

رئیس مجمع عمومی سازمان های نظام پزشکی کشور در پایان گفت: تعامل با رسانه باید طوری شکل بگیرد که حقایق روشن شود. مردم و مسئولین باید بدانند و مطلع شوند که تن دادن جامعه پزشکی به تعرفه های ناعادلانه سلامت نوعی ایثار است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      من به شخصه مخلص همه شما هستم.ولی هر کس وظیفه ای دارد باید انجام بده این چه مرضی است که توی ایران همه از مردم طلبکاران.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه