ارسال به دیگران پرینت

ورق برگشت؛

درخواست مردم انگلیس برای بازگشت به اتحادیه اروپا

۵۲ درصد از مردم انگلیس در حال حاضر می گویند به الحاق مجدد به اتحادیه اروپا رای می دهند، پس از آنکه ۵۳ درصد از مردم این کشور ماه گذشته میلادی همین نظر را داشتند.

درخواست مردم انگلیس برای بازگشت به اتحادیه اروپا

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد اکثریت مردم انگلیس خواستار بازگشت کشورشان به اتحادیه اروپا هستند و برای الحاق مجدد به این اتحادیه رای می دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه انگلیسی «لندن اکونومیک»، این نظرسنجی که از سوی موسسه «ساوانتا کامرس» انجام شد، نشان داد تنها یک سال پس از پایان دوره گذار، واقعیت برگزیت برای بسیاری از مردم انگلیس شروع به نمود یافتن کرده است.

روزنامه اکسپرس انگلیس که از مدافعان برگزیت بوده، پس از انتشار داده های بانک انگلیس در مورد چشم اندازهای تجاری بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا، ظاهرا چرخش قابل توجهی داشته است.

این روزنامه نوشت به رغم تلاش های خوب لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس برای اصلاح قراردادهای تجاری که این کشور به عنوان عضو اتحادیه اروپا انجام داد و فرصت های بی پایانی که قرار بود برگزیت به وجود آورد، انگلیس در سودآوری این نتیجه شکست خورده و چشم انداز بریتانیای جهانی به سرعت در حال محو شدن است.

به نظر می رسد این بدبینی در مورد حیات خارج از اتحادیه اروپا در نتایج این نظرسنجی منعکس شده است.

۵۲ درصد از مردم انگلیس در حال حاضر می گویند به الحاق مجدد به اتحادیه اروپا رای می دهند، پس از آنکه ۵۳ درصد از مردم این کشور ماه گذشته میلادی همین نظر را داشتند.

در همین حال، ۴۸ درصد از مردم انگلیس برخلاف همه پرسی سال ۲۰۱۶، خواستار بیرون ماندن از اتحادیه اروپا هستند.

پس از حدود سه سال تنش سیاسی و تغییر چند دولت در لندن، سرانجام سکان دولت و امور پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به دست بوریس جانسون افتاد. از زمان همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ که اکثریت مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای‌دادند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ دولت‌های «دیوید کامرون» و «ترزا می» قادر به عملیاتی کردن فرایند برگزیت نشدند تا اینکه جانسون توانست با وعده عملی کردن خروج، رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری را به دست بیاورد. وی تاکید کرده بود در هر صورت و حتی بدون توافق با بروکسل، انگلیس از اتحادیه خارج می‌سازد.  

پس از کش و قوس‌های فراوان میان دولت و پارلمان انگلیس و بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام، محافظه‌کاران و جانسون توانستند چنان پیروزی را در انتخابات کسب کنند که در تاریخ دو دهه اخیر این کشور بی‌سابقه بود. حزب محافظه‌کار توانست بدون ائتلاف اجازه تشکیل دولت را به دست آورد و متعاقب آن جانسون با فراغ بال به مذاکره با اتحادیه اروپا و گروه‌های سیاسی داخلی پرداخت.

تا پیش از انتخابات آذر ۹۸ ترکیب پارلمان انگلیس به گونه‌ای بود که ترزا می چند بار موفق به کسب تأیید پارلمان در مورد نحوه خروج از اتحادیه نشد اما پیروزی قاطع محافظه‌کاران در انتخابات سبب شد تا پارلمان در همان مراحل نخست با طرح مورد نظر جانسون که پیشتر به تایید سران ۲۷ کشور اروپایی هم رسیده بود، موافقت کند.

بوریس جانسون پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی انگلیس تصریح کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا موضوعی غیرقابل‌بحث است و دولت او با در اختیار داشتن اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، این کشور را در موعد ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.  در مقابل اشتیاق جانسون برای خروج، «اورسولا فون درلاین» رییس کمیسیون اروپا نیز تصریح کرد که زمان برای توافق تجاری با دولت لندن بسیار کوتاه است و این کشور تنها ۱۱ ماه برای مذاکره و رسیدن به توافق تجاری با انگلیس زمان دارد.

براساس توافق به‌دست آمده میان جانسون و سران اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ یک دوره گذار در نظر گرفته شد تا جزییات خروج و آینده همکاری‌های تجاری دوطرف نهایی شود. تعیین مقررات مرزی و گمرکی، تابعیت شهروندان و مرزهای سیاسی به‌ویژه در مورد ایرلند از جمله چالش‌ها بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه