ارسال به دیگران پرینت

افزایش ظرفیت پالایشی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم

هشدار وزیر نفت درباره افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور

وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پالایشی از رسالت‌های مهم دولت سیزدهم است، درباره افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور هشدار داد و گفت: رئیس‌جمهوری هم در این باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته که اگر دغدغه‌ای در تامین خوراک باشد برطرف شود.

 هشدار وزیر نفت درباره افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور

وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پالایشی از رسالت‌های مهم دولت سیزدهم است، درباره افزایش مصرف فرآورده‌های نفتی کشور هشدار داد و گفت: رئیس‌جمهوری هم در این باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته که اگر دغدغه‌ای در تامین خوراک باشد برطرف شود.

جواد اوجی در نشست با سرمایه‌گذاران شرکت‌های پتروپالایش کشور گفت: تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما مصرف نیز به همان میزان افزایش یافته، اگر کرونا نبود شاید مصرف بنزین در کشور بیش از 120 میلیون لیتر در روز بود در حالی که تولیدمان 106 میلیون لیتر در روز است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر برای افزایش ظرفیت پالایش کشور سرمایه‌گذاری نشده و طرح‌ها به بهره‌برداری نرسیده است که اگر این طرح‌ها زمین بمانند دغدغه‌ای که امروز برای کسری گاز وجود دارد به مرور وارد حوزه فرآورده‌ها هم می‌شود و دو تا سه سال آینده باید به مقدار نصف مصرف فرآورده کشور، واردات داشته باشیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و رسالت‌های مهم آن افزایش ظرفیت پالایشی است، اظهار کرد: برای این موضوع نظام پای کار آمده است، طرح‌ها مصوب شده و مجوز لازم هم داریم و خوشبختانه زحمات زیادی کشیده شده هرچند پیشرفت پروژه‌ها همچنان با حد مطلوب فاصله دارد.

اوجی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری هم در این باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری داشته است که اگر دغدغه‌ای در تامین خوراک باشد برطرف می‌شود، بیان کرد: ظرفیت پالایشی کشور تعریف چندانی ندارد و مصرف در بخش حمل و نقل و استفاده در صنایع و نیروگاه‌ها افزایشی است بنابراین این طرح‌ها باید به بهره‌برداری برسد و وزارت نفت هم حمایت می‌کند، این نشست‌های مشترک هم هر دو تا سه ماه یه بار برگزار می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که هر طرحی هم که پیش نرود شامل لغو مجوز و واگذاری به دیگر شرکت‌ها می‌شود.

در ادامه این نشست، مسئولان هشت پروژه پتروپالایشی شامل سه پروژه با خوراک میعانات گازی و پنج پروژه با خوراک نفت خام گزارشی به وزیر نفت ارائه کردند.

ایران سالی ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان سوآپ می‌کند

وزیر نفت در حاشیه توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت: در این قرارداد ما تقریبا سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم.

جواد اوجی، دو روز پیش در حاشیه توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان که در جریان سفر به عشق آباد ترکمنستان انجام شد، گفت: طی یکماه گذشته ما مذاکرات تنگاتنگی با طرف آذربایجانی و کشور ترکمنستان در بحث انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان که در حقیقت سوآپ گازی محسوب می‌شود داشتیم که خوشبختانه امروز منجر به این قرارداد سه جانبه شد.

 

وی افزود: در این قرارداد ما تقریبا سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می‌دهیم. این قرارداد در حقیقت مناسبات انرژی خوبی است که خوشبخانه امروز این گام برداشته شد و قرارداد بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضاء رسید.

وزیر نفت درخصوص بحث تسویه بدهی ایران به ترکمنستان درخصوص قراردادگازی تصریح کرد: خوشبختانه با راهکارهای خوب وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، به زودی اولین قسط پرداخت ما بابت تسویه بدهی به طرف ترکمنستانی انجام می‌شود.

 

وزیر نفت با بیان اینکه لحظه‌ای در تولید، تامین و امنیت انرژی کشور کوتاهی نمی‌کنیم، گفت: ماه‌های آینده در بخش صادرات نفت خام و میعانات گازی توفیق‌های بیشتری حاصل می‌شود.

 

جواد اوجی، سه‌شنبه، دوم آذرماه نیز در آیین صبحگاه مشترک بسیجیان صنعت نفت که در محوطه وزارت نفت برگزار شد، با ادای احترام به شهدای صنعت نفت، گفته بود: مقام معظم رهبری طی سخنانی در جایگاه بسیج فرمودند تا وقتی این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارند به نیروهای بسیج، به انگیزه بسیج، به سازمان‌دهی بسیج و به عشق و ایمان بسیجی هم احتیاج دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری صنعت نفت محتاج اندیشه و تفکر بسیجی است، اعلام کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند روحیه انقلابی و کار جهادی هستیم. متخصصانی که در بخش خصوصی و دولتی تلاش مخلصانه دارند تا این صنعت را سربلند و سرافراز کنند.

 

وزیر نفت افزود: مستشاران خارجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت ایران را ترک کردند، همه به این گمان که این صنعت از کار خواهد افتاد، اما به حول و قوه الهی با آن اراده و تفکر که در این صنعت حاکم است با همه توان پای کار آمدید و این صنعت را به جلو حرکت دادید.

 

اوجی تصریح کرد: همگان می‌دانید که پیش از انقلاب اسلامی تنها یک پالایشگاه گاز داشتیم و آن پالایشگاه بیدبلند یک با ظرفیت پالایشی ۲۵ میلیون مترمکعب بود.

 

وی ادامه داد: شاید ظرفیت تولید گاز کشور کمتر از ۴۰ میلیون مترمکعب در روز بود، اما امروز به فضل الهی و با توان نیروهای متخصص و آن تفکر بسیجی که در این صنعت حاکم شد، امروز شاهد هستیم که حدود یک میلیارد مترمکعب توان تولید گاز ما بوده و بیش از ۱۴ پالایشگاه گاز در کشور مسیولیت فرآورش گاز را دارد.

وزیر نفت گفت: امروز حفاری چاه‌ها در سکوهای دریایی، در میدان‌های نفت و گاز چه در دریا و چه در خشکی به فضل الهی به دست متخصصان این کشور انجام می‌شود. در همه پالایشگاه‌های نفت و گاز ما هیچ متخصص خارجی وجود ندارد، همه توسط کارکنان متخصص و متعهد و با همان تفکر بسیجی که عنوان کردم مدیریت و راهبری می‌شود.

وی تصریح کرد: در این چند سال اخیر هم دشمن برنامه‌ریزی کرد که با تحریم‌های فلج‌کننده که بیشتر صنعت نفت را هدف گرفته بود، این صنعت را با مشکل روبه‌رو کند که موفق نشد و روز به روز این صنعت شکوفاتر شده و توفیق‌های خوبی نیز در بحث صادرات نفت اتفاق افتاده است.

وزیر نفت اعلام کرد: تولید، پالایش نفت و گاز و بهره‌برداری از میدان‌ها، امضای قراردادها و دور زدن تحریم‌ها، شناسایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای صادرات نفت و میعانات گازی و فرآورده‌ها به عهده ما کارکنان صنعت نفت است و امنیت دریا تا مقاصدی که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم به عهده شما عزیزان نیروهای مسلح چه در ارتش و چه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌ویژه نیروهای دریایی که الحق و انصاف که خوش درخشیدند و کارنامه خوبی را در این چند سال رقم زده‌اند.

اوجی گفت: وقتی دشمن غاصب ناتوان، توان شما را در صادرات نفت و گاز دید، در تولید نفت و گاز و در فرآورده‌های نفتی و گازی، آن اقدام کودکانه در آب‌های دریای عمان را انجام داد، اما بچه‌های نیروهای دریایی سپاه پاسداران در این قضیه خوب درخشیدند، بنده دست این عزیزان را می‌بوسم.

وی ادامه داد: به حول و قوه الهی امروز این صنعت دست نیروهای بسیجی است، ما با این تفکر، لحظه‌ای در تولید و تامین انرژی و امنیت انرژی کشور کوتاهی نخواهیم کرد و با اراده و توانی که در نیروهای مسلح خود می‌بینیم در ماه‌های آینده در بخش صادرات نفت و میعانات نفتی و گازی توفیق‌های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

وزیر نفت بیان کرد: دشمن به هر طریقی درصدد است به این نظام مقدس صدمه وارد کند، از همه جا مهم‌تر صنعت نفت کشور است. در اوایل آبان‌ماه شاهد بودید که چه حرکت مذبوحانه‌ای با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت انجام دادند، اما به فضل پروردگار و به همت کارکنان صنعت نفت مردم از این حرکت دشمن آسیبی ندیدند.

اوجی گفت: ما منتظر نتیجه مذاکرات، تصمیم‌ها و روابط دیپلماسی نیستیم، اما به همت کارکنان این صنعت، دشمن را در نیتی که برای آسیب رساندن به صنعت نفت دارد ناکام خواهیم گذاشت.

وی به موضوع تامین سوخت زمستانی نیز اشاره کرد و افزود: همه همکاران در این بخش پای کار آمده‌اند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود و روزهای درخشان‌تری را از این صنعت به نمایش خواهیم گذاشت.

 

به گزارش وزارت نفت:

توافق اوپک پلاس برای افزایش تولید

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وسومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه ژانویه (دی- بهمن) به توافق رسیدند.


توافق اوپک پلاس برای افزایش تولید
 

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌وسومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه ژانویه (دی- بهمن) به توافق رسیدند.

 

به گزارش وزارت نفت، براساس تصمیم امروز (پنجشنبه، ۱۱ آذرماه) نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به برداشت کشورهای مصرف‌کننده بزرگ از ذخایر نفت خام استراتژیک و شیوع سویه اومیکرون کرونا ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اعضای اوپک‌پلاس در این نشست تأکید کردند که در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و مازاد عرضه در بازار نفت، نشست فوق العاده برگزار کنند.

 

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند و این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است.

 

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

 

اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست‌وچهارمین نشست مشترک ائتلاف اوپک پلاس چهارم ژانویه ( ۱۴ دی‌ماه) برگزار شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه