ارسال به دیگران پرینت

نتایج یک پژوهش نشان داد:

احتمال مرگ کرونایی‌های واکسن نزده ۱۴ برابر بیشتر از سایرین است

در حالی که تمامی مقامات بهداشتی در سراسر جهان، نگران شیوع سویه‌های جدید کرونا و به دنبال روش‌های کنترل این ویروس هستند، دکتر روشل والنسکی، مدیر CDC (موسسه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده)، مجدداً تأکید کرد که افراد واکسینه نشده همچنان بیشتر در معرض خطر کرونا هستند.

احتمال مرگ کرونایی‌های واکسن نزده ۱۴ برابر بیشتر از سایرین است

در حالی که تمامی مقامات بهداشتی در سراسر جهان، نگران شیوع سویه‌های جدید کرونا و به دنبال روش‌های کنترل این ویروس هستند، دکتر روشل والنسکی، مدیر CDC (موسسه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده)، مجدداً تأکید کرد که افراد واکسینه نشده همچنان بیشتر در معرض خطر کرونا هستند.

به نقل از webmd، والنسکی روز دوشنبه در نشست خبری کاخ سفید گفت: «وضعیت شدت ابتلا در میان افراد واکسینه نشده همچنان خطرناک‌تر است، در گروهی که واکسینه نشده اند، این بیماری همه‌گیر، اغلب منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بالاتری می‌شود.»

والنسکی گفت، احتمال مثبت شدن آزمایش افراد واکسینه نشده، شش برابر بیشتر از افراد واکسینه شده است و  ۹ برابر بیشتر احتمال دارد که در بیمارستان بستری شوند و ۱۴ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض مرتبط با کرونا هستند.

والنسکی گفت واکسن‌های کرونا این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که با آرامش بیشتری در جامعه حاضر شوند، اگر شما یا اعضای خانواده تان هنوز واکسینه نشده اید، باید  مزایای واکسیناسیون را در نظر بگیرید.

 

سایر اخبار درباره واکسن:

دز سوم واکسن کرونا چه زمانی و برای چه کسانی تزریق می‌شود؟

 عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه دز سوم واکسن کرونا باید بعداز گذشت ۶ ماه تزریق شود، گفت: در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.

 

مسعود مردانی افزود :نوع واکسنی که در دز سوم مورد استفاده قرار می گیرد بستگی به واکسنی دارد که افراد در دزهای اول و دوم دریافت کرده اند، افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک که در دز اول و دوم تزریق کرده اند برای دز سوم همین نوع واکسن را بزنند در صورت در دسترس نبودن  باید کووپارس یا استراکوژن دریافت کنند.

 

وی اظهار داشت: کسانی که با واکسن برکت و بهارات در برابر کرونا در ۲ دز واکسینه شدند در دز سوم آسترازنکا یا کووپارس تزریق کنند و افرادی که واکسن آدنو ویروسی زدند، نوبت یادآورشان می تواند آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس باشد.

مردانی افزود: واکسن سینوفارم به دلیل اینکه ایمنی بخشی و تولید آنتی بادی آن در بدن پایین تر است، باید برای دز سوم(یادآور) آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس تزریق شود.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: واکسن‌های سینوفارم، برکت و بهارات از نوع ویروس غیر فعال است و  افرادی که چهار ماه از تزریق دز دوم آنان با این واکسن‌ها گذشته می‌توانند اقدام به تزریق دز سوم کنند.

به گفته مردانی، دز سوم واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا باید بعد از گذشت شش ماه از دز دوم تزریق شود و برای همه افرادی که با تزریق ۲ دز واکسن در برابر کرونا واکسینه شدند، توصیه می شود حتما دز سوم را دریافت کنند.

 

وی تصریح کرد:، در حال حاضر کارکنان بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال واجد شرایط برای دریافت دز سوم هستند و این اقدام در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون کشور انجام می شود.

 

علت عوارض ناشی از دز دوم واکسن کرونا

همانطور که گفته شد، در آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر و مدرنا بیشتر شرکت‌کنندگان علائمی مانند سردرد، تب و بدن درد بعد از دوز دوم داشته اند. شدید شدن این عوارض می‌تواند به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن‌ها باشد. هنگامی که فرد دز اول واکسن کرونا را دریافت می‌کند، پروتئین ویروسی به نام پروتئین سنبله توسط واکسن تولید می‌شود که برای بدن جدید است. در این هنگام بدن پروتئین را به‌عنوان یک آنتی‌ژن شناسایی می‌کند و با التهاب در محل تزریق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که دریافت اولین دوز اغلب سبب ایحاد درد در ناحیه بازو می‌شود. سلول‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بازو می‌شوند، سیگنال‌هایی به بدن ارسال می‌کنند که حاوی این پیام است: «آنتی‌بادی‌هایی علیه پروتئین سنبله ایجاد کن.» پس ممکن است این فرآیند باعث التهاب در سایر قسمت‌های بدن شده که در نهایت منجر به سردرد، خستگی و تب بعد از دریافت اولین دوز واکسن در برخی افراد می‌شود. پس از دریافت دز اول، حالا نوبت دز دوم واکسن کرونا رسیده و افراد می‌خواهند بدانند که علت عوارض ناشی از تزریق واکسن دوم چیست؟
در واقع، هنگامی که شخص دوز دوم واکسن را دریافت می‌کند، بدن او آنتی‌بادی‌ها و سلول‌هایی که پروتئین سنبله را از دوز اول دریافت کرده را به یاد می‌آورد. هنگامی که سلول‌ها با آن روبرو می‌شوند، این پروتئین را تشخیص داده و خیلی سریع واکنش قوی‌تری را شروع می‌کنند.
این پاسخ ناگهانی، سبب ایجاد التهاب گسترده می‌شود که می‌تواند منجر به علائم شبیه آنفلوآنزا هم شود. اما نکته مبثت موضوع این است که این فرآیند می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری ایجاد کند که در آینده از بدن فرد محافظت می‌کنند. تزریق دز دوم واکسن کرونا در بدن هر فرد متفاوت است. مثلا افرادی که تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشده اند، دز اول سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و دومی به‌عنوان تقویت‌کننده اولی عمل می‌کند.
اما در افرادی که قبلا دچار این بیماری شده اند، دز دوم کارایی سیستم ایمنی را تثبیت می‌کند و اولین تزریق ممکن است مانند تقویت‌کننده عمل کند. عوارض در گروه دو متفاوت است و ممکن است اولین واکسن علائم بیشتری نسبت به افراد سالم ایجاد کند. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، همچنان واکسیناسیون کامل را توصیه می‌کند. همچنین برخی از عوامل هم هستند که احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه