ارسال به دیگران پرینت

صرفه جویی در مصرف یک استراتژی مهم

توانیر: ضرورت صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف انرژی برای عبور از زمستان

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت: رعایت مدیریت مصرف انرژی یک اصل اساسی است که نیاز به همراهی همگانی دارد و بر این اساس صرفه‌جویی بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌تواند برای عبور از زمستان امسال بسیار ضروری و موثر باشد.


توانیر: ضرورت صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف انرژی برای عبور از زمستان

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت: رعایت مدیریت مصرف انرژی یک اصل اساسی است که نیاز به همراهی همگانی دارد و بر این اساس صرفه‌جویی بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌تواند برای عبور از زمستان امسال بسیار ضروری و موثر باشد.

نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است چرا که هر چه میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها دشوارتر خواهد شد.

پیشتر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در اول آذرماه ۷۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شده، از آغاز محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های کشور خبر داده بود.

«محمدرضا جولایی» افزود: مقدار مصرف گاز طبیعی روز اول آذر ماه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۵۲۱ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۹۸ میلیون متر مکعب بوده است و نیز مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان ۸۱۱ میلیون متر مکعب بود.

علاوه بر این شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر نیز در روزهای اخیر با هدف اعمال صرفه جویی در مصرف، طرح تعدیل و اصلاح روشنایی‌های معابر را به مرحله اجرا درآورد.

«مسعود صادقی» که سمت مدیرکلی دفتر نظارت بر توزیع توانیر را بر عهده دارد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ بنا به دلایلی اکنون کشور درگیر کمبود سوخت از جنس گاز و سوخت مایع است و هرچند احتمال دارد سوخت مایع وجود داشته باشد اما نقطه تحویل برای تولید برق مناسب نباشد به این معنا که برای انتقال در نقطه مصرف که به طور معمول شمال کشور است، با مشکل روبرو شود.

وی ادامه داد: براین اساس شرکت توانیر برنامه صرفه جویی در مصرف را به عنوان یک استراتژی مهم در اولویت قرار داد و طرح‌های مختلفی در این زمینه طراحی شد که نیاز به همت همگانی دارد زیرا موضوع کمبود سوخت یک موضوع جهانی است و برخی کشورها درگیر این موضوع شده‌اند و از روش‌های مختلف به دنبال صرفه جویی هستند.

این مقام توانیر، بحث صرفه جویی را بحثی ضروری و حیاتی برشمرد و خاطرنشان ساخت: مساله بهینه سازی روشنایی معابر از جمله مواردی است که در بحث صرفه جویی بسیار اثر گذار است.

صادقی گفت: روشنای معابر از گذشته به گونه‌ای طراحی شده که در برخی نقاط بیش از حد است درحالی که نیاز به این میزان روشنایی نیست و باید آن را اصلاح کرد زیرا در این شرایط بین خاموشی منازل و تعدیل روشنایی معابر، انتخاب ما تعدیل روشنایی معابر است.

وی ادامه داد: بر همین اساس طرح تعدیل روشنایی معابر به مدت یک ماه اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از این محل بین ۳۰۰تا ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی در پیک شب انجام شود که اقدام موثری خواهد بود.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر افزود: صرفه جویی ۴۰۰ مگاواتی حاصل از اجرای این طرح، معادل یک نیروگاه متوسط است.

صادقی اقدام دیگر در باره اعمال صرفه جویی را استفاده از دانش فنی و تکنولوژی‌های جدید برشمرد و گفت: در این باره مقرر است به جای استفاده از چراغ‌های کم بازده با مصرف بالای انرژی، چراغ‌هایی مورد بهره‌برداری قرار گیرند که هم از نوردهی بالایی برخوردارند و هم مصرف آنها یک پنجم چراغ‌های پرمصرف است.

وی گام بعدی را امکان کنترل پذیری چراغ‌ها از راه دور عنوان کرد و و در توضیح آن خاطرنشان ساخت: بر این اساس در زمان‌های پر تردد چراغ‌ها روشن خواهد شد و در ساعت‌های کم تردد تعدیل یا خاموش می‌شوند که در صرفه جویی بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: مجموع این اقدام‌ها و نیز یک در میان کردن روشنایی‌ها ۴۰۰ مگاوات صرفه جویی خواهد داشت.

صادقی افزود: مشکل تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها موضوعی بخشی نیست و نیاز به همراهی و همکاری همگانی دارد؛ بنابراین از مردم نیز انتظار است تا در این زمینه با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ما کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از فناوری روز در این زمینه استفاده نمی شود، گفت: ما به سمت هوشمند کردن چراغ‌ها در حرکت هستیم و دستاوردهای بومی خود را داریم که بر اساس کنترل از راه دور بومی است و در صورت تامین منابع می‌توان آن را گسترش داد.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر انتخاب بین اعمال خاموشی و تلاش برای تعدیل روشنایی معابر را انتخابی سخت توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: هر پایه روشنایی معابر معادل روشنایی ۳ خانه در روستا است و البته محور اصلی تعدیل روشنایی‌ها است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه