ارسال به دیگران پرینت

کودتای نظامی و انحلال دولت غیرنظامی

۷۰ کشته در ناآرامی‌های اخیر سودان

در تظاهرات اخیر سودان در اعتراض به کودتای نظامی ۴۰ معترض کشته شدند و ۳۰ سودانی دیگر نیز در یک درگیری مسلحانه قبیله‌ای جان خود را از دست دادند.


۷۰ کشته در ناآرامی‌های اخیر سودان

کمیته مرکزی پزشکان سودان امروز (شنبه) اعلام کرد، تعداد کشته‌شدگان در تظاهرات چهارشنبه هفته گذشته در این کشور (۲۶ آبان) به ۱۶ نفر رسیده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت سودانی «باج نیوز»، در بیانیه این کمیته آمده، «محمد آدم» ۱۶ ساله امروز در نتیجه جراحات شدید درگذشت. وی در تظاهرات چهارشنبه پیش از ناحیه سر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

بنا به گفته این کمیته، از ابتدای تظاهرات اخیر تا کنون ۴۰ نفر در سودان کشته شده‌اند.

موج جدیدی از تظاهرات در سودان در اعتراض به کودتای نظامی و انحلال دولت غیرنظامی «عبدالله حمدوک» به راه افتاده است.

صبح روز دوشنبه (پانزدهم اکتبر) رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد.

از زمان سرنگونی «عمر البشیر» در آوریل ۲۰۱۹  یک حکومت نظامی مورد حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی منجر شد که ستاره آن دو فرد یعنی عبدالفتاح البرهان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) فرمانده نیروی واکنش سریع سودان هستند.

۳۰ کشته در درگیری مسلحانه میان دو قبیله در سودان

از سوی دیگر «المشهد السودانی» در خبری اعلام کرد، در درگیری‌های مسلحانه میان دو قبیله در ایالت «کردفان» در ۳۰۰ کیلومتری غرب خارطوم ۳۰ نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، دعوا میان دو قبیله «دار حامد» و «کتول» بر سر یک زمین زراعی مورد منازعه دو طرف بوده است.

در پی این درگیری، ارتش، نیروهای واکنش سریع و پلیس به محل اعزام شده‌اند تا به آن پایان دهند و جلوی درگیری جدید گرفته شود.

شاهدان عینی اعلام کردند، دو طرف نزاع از سلاح سنگی مانند توپ و مسلسل استفاده کرده‌اند. «محمد احمد تمساح» از قبیله دارحامد گفت، این درگیری ۳۰ کشته به جای گذاشت که ۲۳ نفر آنها از جمله چهار زن از قبیله وی بوده‌اند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه