ارسال به دیگران پرینت

امروز جمعه؛

گرجستان در مذاکرات پیرامون قفقاز جنوبی شرکت نمی کند

وزیر امور خارجه گرجستان اعلام کرد که تفلیس تصمیمی برای شرکت در مذاکرات «۳+۳» درباره مسائل مرتبط با قفقاز جنوبی، ندارد.

گرجستان در مذاکرات پیرامون قفقاز جنوبی شرکت نمی کند

«دیوید زالکالیانی» وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر گرجستان امروز جمعه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد در مذاکرات «۳+۳» (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، ترکیه، ایران) درباره موضوع رفع موانع روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه قفقاز جنوبی، شرکت کند.

زالکالیانی در این باره گفت: تفلیس در مذاکرات «تریبون شش» شرکت نخواهد کرد. من در سفر به ترکیه و جمهوری آذربایجان در این باره صحبت کردم.

وزیر امور خارجه گرجستان در اوایل اکتبر، گفته بود که علیرغم مشکلات با مسکو، «تفلیس باید به نحوی در چنین پروژه های بزرگ ژئوپلیتیکی حضور داشته باشد».

بعدا اما اداره ارتباطات راهبردی وزارت امور خارجه گرجستان اظهارات وزیر را رد کرد و آن را یک برداشت و تفسیر رسانه ها قلمداد کرد.

پیشتر معاونان وزارت خارجه ترکیه و روسیه خواستار آغاز سریع ساز و کار مذاکرات ۳+۳ با حضور آنکارا و مسکو به همراه ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان شدند.

رؤسای جمهوری آذربایجان و ترکیه مبتکر شکل‌گیری همکاری‌های شش‌جانبه‌ای در ترکیب ۳+۳ با مشارکت جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ایران و ترکیه هستند و مقامات تهران هم از این نظریه حمایت و آمادگی خود برای همکاری در این ترکیب برای تقویت صلح و امنیت در منطقه قفقاز جنوبی را اعلام کرده‌اند.

سرگئی لاوروف نیز پیش از این تاکید کرده بود که طرف روسی برای تحقق این ابتکار عمل با همتایان ارمنستانی خود کار می‌کند و امیدوار است که گرجستان نیز به مشارکت در چنین مکانیسم منطقه‌ای علاقه‌مند باشد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه