ارسال به دیگران پرینت

فاضل لنکرانی:

باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد

حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروزه باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد و آیه‌های اجتماعی قرآن کریم را که حوزه و مفسران قرآن باید روی آن کار کنند را به منصه ظهور برسانند و حوزه روی آیه‌های اجتماعی قرآن کریم کار جدی کند.

باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: حوزه علمیه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد و آیه‌های اجتماعی قرآن کریم که مفسران قرآن باید روی آن کار کنند را نیز به منصه ظهور برساند.

حجت الاسلام محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیر، استادان و جمعی از طلبه‌های مدرسه علمیه ابوذر تهران که در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه طلبگی پرداخت و اظهار داشت: باید همه از خودمان بپرسیم که نکته‌های اصلی طلبگی چیست؟ قوام و ماهیت و جوهر طلبگی چیست؟ اگر طلبه‌ای به این نکته‌ها توجه نکند و همین طور گذران ایام کند به آن هدف مطلوب نخواهد رسید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: طلبگی به نوعی لبیک گفتن به خدای متعال است و پاسخی به آیه نفر است که این آیه مبارکه ۲ غایت مهم را برای طلبگی برشمرده است اول تفقه در دین و دوم روشنگری مردم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ما طلبه شده‌ایم که خدای متعال را بشناسیم و دین او را شناخته و به مردم عرضه کنیم، بدانیم خدای متعال از بشر چه انتظاری دارد، چرا که علوم دیگر معمولا احتیاج‌های ظاهری و مادی انسان‌ها را برعهده دارد، مثلا در علم پزشکی به اعضا و جوارح بدن و صحت و سلامت ظاهری آن توجه دارد و طبیب، دیگر کاری ندارد که خالق این بشر کیست، در سایر علوم مادی نیز همین گونه است.

 فاضل بیان داشت: در روایت‌های زیادی آمده، که اگر خدای متعال خیر بنده‌ای را بخواهد او را در دین فقیه می‌گرداند، فقیه در اینجا اعم است از فقه، اخلاق، احکام و سایر چیزهایی که به دین مربوط است.

وی با مقایسه اجمالی بین حوزه قبل از انقلاب و حوزه زمان انقلاب و حال حاضر، گفت: قبل از انقلاب اسلامی برخی از حوزویان دین را مربوط به امور فردی به تنهایی می‌دانستند و اما امروزه به برکت امام و شهیدان و این انقلاب بزرگ، نگاه به دین عوض شده است و نگاه اجتماعی دین نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: امروزه باید حوزه برای حکومت یک رساله عملیه بنویسد و آیه‌های اجتماعی قرآن کریم را که حوزه و مفسران قرآن باید روی آن کار کنند را به منصه ظهور برسانند و حوزه روی آیه‌های اجتماعی قرآن کریم کار جدی کند.

عضو جامعه مدرسین افزود: همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر در دین قابل تصور است و تازه ما اول راه هستیم باید کار زیادی در این عرصه‌ها انجام شود.

وی اظهار داشت: ارزش طلبگی زمانی مشخص می‌شود که این هدف برای ما مشخص می‌شود، ارزش خدمت به دین و طلبه بودن در این شرایط مشخص می‌شود، زمانی که دشمنان با این هجمه علیه ما حرکت می کنند ما نیز باید بدانیم که دین شناسی یک اصل واجب است.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقه به برکت نظام اسلامی دچار تحول‌های گسترده‌ای شده است، گفت: فقه ما به برکت نظام اسلامی تحول‌های گسترده‌ای داشته و به‌قدری توسعه پیداکرده که اگر امروز مسائل سایر علوم را یک‌ طرف و مسائل دین را نیز طرف دیگر قرار دهند، سئوال‌های پاسخ نداده درباره دین، صدها برابر بیشتر از سئوال‌ها، درباره علوم دیگر است، امروز جامعه نیازمند حضور جدی طلبه‌های حوزه در جهت پاسخگویی به نیازهای مردم و هدایت آنهاست.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه