ارسال به دیگران پرینت

مشاور نخست وزیر پاکستان اواسط آبان به تهران سفر می‌کند

عبدالرزاق داود مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد: وی برای شرکت در نشست کمیته مشترک تجاری، پیشبرد طرح بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر با جمهوری اسلامی ایران، اواسط آبانماه امسال عازم تهران می‌شود.

مشاور نخست وزیر پاکستان اواسط آبان به تهران سفر می‌کند

مشاور نخست وزیر پاکستان و سرپرست وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد: وی برای شرکت در نشست کمیته مشترک تجاری، پیشبرد طرح بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر با جمهوری اسلامی ایران، اواسط آبانماه امسال عازم تهران می‌شود.

«عبدالرزاق داود» طی دیدار با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی که روز گذشته همزمان با سومین روز از سفر رسمی هیات پارلمانی کشورمان به اسلام‌آباد صورت گرفت، سفر آتی خود به ایران که قرار است پانزدهم آبانماه (۶ نوامبر) انجام شود، را بسیار حائز اهمیت توصیف کرد.

در این نشست «احمد امیرآبادی فراهانی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان، اعضای هیات همراه و همچنین «سید محمدعلی حسینی» سفیر کشورمان در پاکستان حضور داشتند.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی گفت که بحث تقویت بازارچه‌های مرزی و پیشبرد ابتکار طرف ایرانی برای ترویج تجارت تهاتر میان دو کشور بسیار مهم و اسلام‌آباد آن را پیگیری می‌کند زیرا ما یک هدف را دنبال می‌کنم و آن نیز پیشرفت در روابط و حرکت رو به جلو است .

وی با اشاره به طرح دولت پاکستان برای تقویت زیرساخت‌ها در مرزهای مشترک برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی، افزود: احداث یک بازارچه ادامه دارد و هدف اصلی ما نیز بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور و تسهیل در روند واردات و صادرات کالاهای اساسی میان ساکنان هر دو استان همجواری مرزی ایران و پاکستان است.

توسعه حمل و نقل جاده‌ای و استقبال ایران

سرپرست وزارت بازرگانی پاکستان با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی برای صادرات کالا از پاکستان و یا تجارت ترانزیت در مقطع زمانی فعلی هزینه بالایی دارد، گفت: اسلام‌آباد در حال بررسی پیشبرد طرح حمل و نقل جاده است.

وی افزود: تلاش داریم تا حمل و نقل جاده‌ای به صورت ارسال کالاها با کامیون را جایگزین حمل و نقل دریایی کنیم که این پیشنهاد از سوی ریاست هیات پارلمانی ایران در این جلسه مورد استقبال قرار گرفت.

عبدالرزاق داود برای پیگیری برخی موانع در مسیر صادرات سیب ایران به پاکستان از طریق مسیر افغانستان همچنین مسائل مرتبط با تجارت تهاتر، رسیدگی به برخی ملاحظات از سوی طرف پاکستانی و بررسی آن با مسوولان بانک مرکزی این کشور قول مساعد داد.

لزوم اهتمام جدی دولت و مجلس پاکستان برای عبور از مشکلات تحریم

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در این جلسه با قدردانی از مواضع صریح و قوی دولت اسلام‌آباد علیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تاکید کرد: دو کشور برای توسعه تجارت و تامین نیازها جامعه بازرگانی یکدیگر باید فراتر از تاثیرات ناشی از تحریم‌های یکجانبه حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت و مساحت عراق به عنوان همسایه ایران در مقایسه با پاکستان کمتر است اما توانسته درخصوص برخی تحریم‌ها از آمریکا معافیت بگیرد، افزود: حجم فعلی تجارت ایران و عراق تقریبا ۱۸ میلیارد دلار است اما پاکستان به عنوان همسایه دیگر ایران تنها یک میلیارد دلار تجارت مشترک دارد لذا نیاز است تا دولت و مجلس پاکستان اهتمام جدی برای عبور از تحریم و تحت فشار قرار دادن آمریکا به کار بگیرند.

امیرآبادی فراهانی خواستار پیگیری جدی موضوع تشکیل اتاق مشترک تهاتر از سوی طرف پاکستانی شد و گفت: تهاتر یک روش آسان و بدون درگیری در امورات مالی و بانکی است و می‌توانیم از طریق کالا در قبال کالا، تجارت را میان دو همسایه به سطح مطلوبی برسانیم.

وی اظهار داشت: رایزنی‌ها در این خصوص با وزیر جدید صنعت ایران صورت گرفته و با سفر ماه آینده مشاور نخست وزیر پاکستان به تهران بحث‌های کارشناسی و فنی جهت حصول توافق انجام خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: تجارت تهاتر یک ایده جدی است که باید با رویکرد قوی و جدی از سوی دوستان پاکستانی پیگیری شود و ما انتظار داریم بخش خصوصی از جمله فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز به این فرآیند ملحق شوند.

وی افزود: تهاتر یک راهکار موثر برای تبادل تجارت در دوران تحریم خواهد بود زیرا آمریکایی‌ها دیگر توان پیشروی در بحث تحریم را ندارند و شما شاهد هستید که صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد، عرضه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی به خارج ادامه دارد و سطح صادرات غیرنفتی ما نیز تقریبا ۵۰ میلیارد دلار است .

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه