ارسال به دیگران پرینت

نرخ تورم | فشار تورم | تورم خوراکی‌ها

۸ استان ایران دچار تورم بالای ۵۰ درصد شده اند

نرخ تورم در ۸ استان آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان‌شمالی و زنجان از مرز ۵۰ درصد هم عبور کرده، این در شرایطی است که ۲ استان قم و تهران نرخ تورم حوالی ۴۱ درصد را در پایان شهریور تجربه کرده و پایین‌ترین نرخ تورم سالانه را به‌خود اختصاص داده‌اند .

  ۸ استان ایران دچار تورم بالای ۵۰ درصد شده اند

نرخ تورم در 8استان آذربایجان‌شرقی، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام،  خراسان‌شمالی و زنجان از مرز 50درصد هم عبور کرده، این در شرایطی است که 2استان قم و تهران نرخ تورم حوالی 41درصد را در پایان شهریور تجربه کرده و پایین‌ترین نرخ تورم سالانه را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌این‌ترتیب شکاف تورم در استان‌ها بین استان قم (کمترین) و استان ایلام(بیشترین) به 11.8درصد رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود درصورت ادامه روند صعودی نرخ تورم، دست‌کم نیمی از استان‌های ایران در مهرماه با تورم بالای 50درصدی مواجه شوند. روند صعودی میانگین سطح عمومی قیمت کالاها و تورم با واکنش سیدابراهیم رئیسی همراه شده و او از بانک مرکزی خواسته که با اعمال سیاست‌های پولی جلوی رشد نقدینگی و نرخ تورم را بگیرد.

مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرد که نرخ تورم در مناطق شهری استان‌های ایلام، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان و آذربایجان شرقی از 50درصد عبور کرده و نگران‌کننده‌تر در این گزارش ثبت نرخ تورم بالای 50درصد در مناطق روستایی 17استان ایران شامل استان‌های ایلام، فارس، کرمانشاه، یزد، آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و آذربایجان شرقی است. تازه‌ترین داده‌ها  از شاخص تورم در 31استان ایران نشان می‌دهد که بالاترین نرخ تورم ماهانه  شهریور در استان یزد با 5.3درصد و کمترین هم در استان سیستان و بلوچستان با 2.1درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه هم به استان آذربایجان‌غربی با 53.7درصد و کمترین هم به استان همدان با 38.8درصد اختصاص داشته است. در‌ماه گذشته که نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور1400 در کل ایران به 45.8درصد رسیده بود، نرخ تورم دوازده‌ماهه در استان ایلام 53.1درصد برآورد شده و در استان‌های قم و تهران به 41.3درصد رسیده که نشان از شکاف 11.8درصدی بین متورم‌ترین استان ایران یعنی ایلام با استان‌های با کمترین فشار رشد قیمت‌ها یعنی قم و تهران دارد. این گزارش می‌افزاید بالاترین نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری و روستایی ایران در شهریورماه به‌ترتیب به استان‌های یزد با 5.5درصد و قم با 5.8درصد اختصاص داشته درحالی‌که کمترین سرعت رشد قیمت‌ها در یک‌ماه در مناطق شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان با 2.3درصد و 1.6درصد مشاهده‌ شده است. آمارهای رسمی همچنین بیانگر این است که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آخرین‌ماه تابستان امسال در مناطق شهری استان آذربایجان‌غربی به میزان 53.1درصد و مناطق روستایی استان آذربایجان‌غربی به میزان 55.1درصد اختصاص داشته درحالی‌که کمترین میزان رشد قیمت‌ها در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال در مناطق شهری و روستایی استان همدان به‌ترتیب با 38.9درصد و 38.5درصد ثبت‌شده است.

فشار تورم بر استان جنگ‌زده

استان ایلام که به‌تازگی رئیس‌جمهوری به آن سفرکرده، به روایت مرکز آمار ایران بالاترین نرخ تورم را هم در مناطق شهری و هم مناطق روستایی در دوازده‌ماهه منتهی به شهریورماه1400 تحمل کرده است. به‌گونه‌ای که نرخ تورم سالانه مناطق شهری ایران در پایان تابستان امسال به استان قم با 41.3درصد اختصاص داشته و در همین مدت ساکنان نقاط شهری استان ایلام با تورم 52.4درصدی زندگی کرده‌اند. در مناطق روستایی هم استان ایلام با دمای بالای حرارت قیمت‌ها مواجه بوده به‌نحوی‌که نرخ تورم در مناطق روستایی ایلام به 55.9درصد رسیده درحالی‌که نرخ تورم سالانه در روستاهای استان تهران 43.2درصد بوده است.

تورم بالای 60درصد خوراکی‌ها

به گزارش همشهری در شرایطی که مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات را در پایان شهریورماه امسال 59.5درصد برآورد کرده، اما همین نهاد آماری می‌گوید: شهروندان ساکن استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، آذربایجان شرقی، گلستان، هرمزگان، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، ایلام، خراسان شمالی، البرز، کرمانشاه، لرستان و فارس با تورم دوازده‌ماهه بالای 60درصد در خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی مواجه شده‌اند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه