ارسال به دیگران پرینت

تایوان: چین مجرم اصلی در افزایش تنش‌ها در منطقه است

دولت تایوان با بیان اینکه چین حق ندارد از معاهده سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه اقیانوس هند-آرام انتقاد کند، پکن را به دامن زدن به تنش‌ها در تنگه تایوان متهم کرد.

تایوان: چین مجرم اصلی در افزایش تنش‌ها در منطقه است

در حالی که بیشتر کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا از معاهده نظامی جدید آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه اقیانوس هند-آرام انتقاد کرده‌اند اما تایوان مدعی است چین حقی برای انتقاد از این توافق ندارد.

دولت تایوان امروز (جمعه) با مقصر دانستن پکن در افزایش تنش‌ها در منطقه جنوب شرق آسیا و تنگه تایوان، مدعی شد که چین حق ندارد از معاهده جدید در حوزه اقیانوس هند-آرام انتقادی کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه دولت تایوان آمده است: «چین هیچ حقی ندارد درباره تلاش‌های تایوان برای عضویت در مجامع مختلف صحبت کند. دولت چین فقط می‌خواهد در مجامع بین‌المللی به تایوان قلدری کند و [پکن] مجرم اصلی در خصومت‌های فزاینده در تنگه تایوان است».

این در حالی است که دولت تایوان روز چهارشنبه خبر داد برای پیوستن به معاهده موسوم به «توافق جامع و مترقی برای مشارکت ترنس-پاسیفیک» درخواست داده است. بعد از آن بود که وزارت خارجه چین اعلام کرد با عضویت تایوان در «هر معاهده یا سازمان رسمی» مخالف است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. به‌رغم تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.

همچنین نیروی دریایی آمریکا بارها و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است. فقط ۱۵ کشور در جهان به‌صورت رسمی با تایوان روابط دیپلماتیک دارند اما بسیار از دولت‌ها دفتر نمایندگی خود در این کشور را تحت عنوان «دفاتر تجاری» اداره می‌کنند.

پیش از این نیزیک مقام آمریکایی گفته بود سیاست‌های واشنگتن در قبال تایوان در دوران دولت دموکرات این کشور نیز تغییری نکرده و کماکان در صورت وقوع حمله نظامی علیه این جزیره، ارتش آمریکا به حمایت از آنها می‌پردازد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه