ارسال به دیگران پرینت

روغن خام | واردکنندگان روغن خام | روغن نباتی

رسوب حدود ۲۰۰ هزار تن روغن خام بخش خصوصی در بنادر

تداوم این روند به بی اعتباری واردکنندگان روغن خام منجر شده و در ادامه تأثیر آن بر تولید روغن نباتی را شاهد خواهیم بود.

رسوب حدود ۲۰۰ هزار تن روغن خام بخش خصوصی در بنادر

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با اشاره به بلاتکلیف ماندن تخصیص ارز برای واردات روغن خام گفت: چندین ماه از رسوب حدود ۲۰۰ هزار تن روغن خام بخش خصوصی در بنادر می‌گذرد ولی هنوز ارزی برای ترخیص آنها تخصیص داده نشده است.

«امیرهوشنگ بیرشک» افزود: تداوم این روند به بی اعتباری واردکنندگان روغن خام منجر شده و در ادامه تأثیر آن بر تولید روغن نباتی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره تبعات ادامه این روند تصریح کرد: ادامه این روند چرخه تأمین واردات روغن خام را دچار مشکل می‌کند و برای حفظ آرامش موجود در بازار روغن پیشنهاد می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز روغن‌های وارداتی که متعلق به بخش خصوصی است، اقدام کنند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهار داشت: نباید به بهانه‌های مختلف بخش خصوصی را از چرخه واردات و تخصیص ارز روغن خام که مهمترین ماده اولیه در تولید روغن نباتی است، کنار گذاشت.

براساس آمارها در سه ماه نخست سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار تن انواع روغن نباتی در کشور تولید و به طور میانگین ماهانه بیش از ۲۰۰ هزارتن از این محصول در بازار توزیع شد که بیش از نیاز بازار بوده است.

این درحالی است که طبق برنامه تکلیفی، تولید روغن نباتی باید ماهانه ۱۸۰ هزار تن باشد.

مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است و برای تعادل بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری پیدا کرد.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه