ارسال به دیگران پرینت

انبه | میوه‌ای تابستانی | ویتامین‌ها و املاح انبه

خواص میوه خوشمزه و لذیذ | درمان دیابت و کاهش کلسترول با انبه

انبه نوعی ابرخوراکی محسوب می‌شود. نام علمی میوه انبه ، “منگیفرا ایندیکا” است. بسیاری از افراد با فرهنگ‌های مختلف از این میوه و برگ آن برای مراسم عبادی و تزئین استفاده می‌ کنند.

خواص میوه خوشمزه و لذیذ | درمان دیابت و کاهش کلسترول با انبه

انبه میوه‌ای تابستانی و بسیار خوشمزه، لذیذ و خوش خوراک است. نام علمی این میوه، "منگیفرا ایندیکا" است. بسیاری از افراد با فرهنگ‌های مختلف از این میوه و برگ آن برای مراسم عبادی و تزئین استفاده می‌کنند. انبه رسیده گرم و خشک و انبه نارس سرد و خشک است. انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن است. با مطالعه نکات این گردآوری با خواص این میوه خوشمزه و لذیذ آشنا خواهید شد.

ویتامین‌ها و املاح انبه

انبه سرشار از کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن است. ویتامین A، C، E، B، منیزیوم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک (فولات) و روی (زینک) در انبه موجود است. بتاکاروتن از بدن در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید در فصل تابستان محافظت می‌کند. در حقیقت انبه نوعی ابر خوراکی محسوب می‌شود.

اثر آنتی اکسیدانی انبه

انبه سرشار از آنتی اکسیدان است بنابراین با مصرف منظم آن می‌توانید از ابتلای دو نوع بیماری مهلک سرطان و بیماری‌های قلبی رهایی یابید. این میوه میزان کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. با مصرف یک فنجان انبه تکه شده (حدود ۱۶۵ گرم) می‌توانید ۷۶ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که سلول‌ها را از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

وجود بعضی "فنول ها" در انبه مثل کوئرستین، ایزوکوئر، اسید گالیک، متیل گالات و نیز انواع آنزیم‌ها ضد سرطان تلقی می‌شود. ضمناً این میوه حاوی نوعی فیبر قابل حل بنام "پکتین" است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد فیبر و خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش وجود دارد.

درمان دیابت و کاهش کلسترول با انبه

بهتر است بدانید که نه تنها خود میوه بلکه برگ‌های آن هم برای درمان دیابت کارساز است. قبل از خواب شبانه حدود ۱۰ تا ۱۵ عدد از برگ‌های آن را داخل آب گرم ریخته و درب آن را بگذارید. صبح روز بعد در حالی که ناشتا هستید آن را از صافی عبور داده و عصاره آن را بنوشید. این کار را به طور منظم و به دفعات انجام دهید. برگ‌های انبه در تنظیم میزان انسولین خون نقشی مؤثر ایفا می‌کند.

مقدار "قند" موجود در انبه بین ۴۱ تا ۶۰ بوده که بسیار اندک است بنابراین مصرف این میوه هیچ گونه تأثیری در افزایش قند خون ندارد. میزان بالای فیبر قابل حل، پکتین و ویتامین C موجود در این ماده خوراکی فوق‌العاده میزان چربی خون را کاهش می‌دهد. انبه برای درمان بیماری دیابت نیز مفید است. در گذشته افراد معتقد بودند که افراد مبتلا به دیابت نباید از این میوه استفاده کنند، اما امروزه این تصور از نظر علمی مردود شناخته شده است.

نقش انبه در جذب و هضم غذا

در کشور هند از جوشانده پوست انبه برای درمان ورم بافت مخاطی معده استفاده می‌شد. عناصری مانند استرها، ترپنها و آلدهیدهای موجود در انبه به هضم غذا کمک می‌کند. انبه حاوی نوعی آنزیم هضم کننده است که به تجزیه پروتئین پرداخته و نهایتاً باعث هضم غذا می‌شود ضمناً همین آنزیم با حالت اسیدیته معده مقابله کرده و سو هاضمه را بهبود می‌بخشد.

فیبر موجود در انبه یبوست را رفع می‌کند. مصرف یک تا دو عدد انبه کوچک و نرم که هسته آن به خوبی رشد نکرده است به همراه نمک و سرکه به عنوان دارویی برای درمان اسهال‌های تابستانی، اسهال خونی، هموروئید، تهوع صبحگاهی، سو هاضمه مزمن و یبوست تلقی می‌شود.

انبه و افزایش وزن

انبه خام حاوی نوعی نشاسته است که پس از رسیده شدن میوه به شکر تبدیل می‌شود. بنابراین انبه شیرین و رسیده اگر با شیر (سرشار از پروتئین) مصرف شود برای افزایش وزن بسیار سودمند است. افرادی که مایل به افزایش وزن خود هستند، می‌توانند با مصرف این میوه به هدف خود برسند. هر ۱۰۰ گرم انبه حاوی ۷۵ کالری است.

میزان آهن انبه

وجود آهن سرشار در انبه، غیر قابل انکار است. انبه منشأ فوق‌العاده‌ای از آهن به ویژه برای خانم‌ها است. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند به طور منظم آن را همراه با شامشان میل کنند. به طور معمول بانوان پس از دوران یائسگی با کمبود آهن در بدن مواجه شده و احساس ضعف می‌کنند. برای جبران این وضعیت می‌توانند این میوه و یا میوه‌های دیگری که سرشار از آهن هستند را بخورند.

خانم‌های باردار می‌توانند هر از گاهی این میوه را مصرف کنند. مادر باردار در دواران بارداری نیازمند آهن و کلسیم فراوان است. البته مصرف زیاد انبه در این دوران توصیه نمی‌شود، اما اگر از کودکی آن را میل کرده‌اید و در این زمان با مصرف آن دچار مشکل نمی‌شوید و می‌توانید از آن استفاده کنید.

اثر انبه بر چشم

اگر انبه را به طور منظم مصرف کنید از ابتلا به بیماری‌هایی همچون شب‌کوری، خستگی، سوزش و خارش چشم و نرمی قرنیه در امان خواهید بود. یک فنجان انبه تکه شده حدود ۲۵ درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند همین امر باعث می‌شود تا سلامتی چشم تضمین شود.

پوست صاف و بدون جوش با انبه

انبه در رفع روزنه‌های مسدود شده پوست که منجر به جوش می‌شوند نقش فوق‌العاده‌ای ایفا می‌کند. برای این منظور می‌توانید آن را در اندازه‌های نازک و ظریف ببرید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید سپس آن را با آب گرم به خوبی شستشو دهید. اگر به طور منظم آن را میل کنید صورتی زیبا خواهید داشت و پوستتان شفاف‌تر و نرم‌تر خواهد شد.

موارد احتیاط و منع مصرف انبه

از آنجایی که انبه دارای مقادیر غنی از پتاسیم است. شاید در حالت عادی وجود پتاسیم موجود در انبه مشکلی ایجاد نکند اما در افراد سالخورده و بیماران کلیوی مصرف بیش از حد پتاسیم منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر سالخورده و مبتلا به بیماری کلیوی هستید قبل از مصرف انبه با مشاور تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

 

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه