ارسال به دیگران پرینت

متغیرهای صعودی در بازار سهام

چالش‌ عرضه؛ موقعیت‌ خریداران تغییر می‌کند؟

اگرچه در روز پایانی هفته سمت عرضه میتواند در ابتدا شاخص را به عقب راند اما در ادامه سمت تقاضا میتواند خریداران را فعال نگه دارد.



چالش‌ عرضه؛ موقعیت‌ خریداران تغییر می‌کند؟
  1. شاخص بورس در یک روز مانده به پایان هفته معاملاتی با 9 هزار واحد عقب نشینی دوباره به مرز مقاومتی 1.310 میلیون واحد نزدیک شد. با عقب نشینی شاخص بورس ناشی از افزایش فشار عرضه ها در بیشتر گروه ها، در روز پایانی چالش عرضه ها دوباره به چشم می آید. اگر چه در سمت تقاضا، همچنان خریداران فعال اند اما به نظر میرسد سمت عرضه نیز میتواند در روز پایانی هفته همزمان با عرضه اولیه چهارشنبه (وهامون)، فشارها را تداوم بخشد.

شاخص بورس حالا در مرز 1.314 میلیون واحد قرار دارد و دوباره فردا جدال عرضه و تقاضا تعیین کننده خواهد بود، چرا که در صورت ریزش شاخص از محدوده 1.310 میلیون واحد، احتمال نزولی شدن شاخص در هفته بعد ممکن است به صورت ناپایدار ادامه داشته باشد. مقاومت شاخص در محدوده 1.310 میلیون واحد میتواند پتانسیل صعودی شاخص را همچنان فعال نگه دارد.

برخی تحلیل ها با یادآوری شتاب دهنده های موج صعودی شاخص (نرخ دلار، نرخ سود بانکی، مذاکرات وین، سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رییسی و قیمت های جذاب سهام) در بلندمدت رونق بازار را پیش بینی میکنند.

در کوتاه مدت بازار با درک نوسان محدود، بیشتر با خوش بینی میل به صعود دارد. در میان مدت همه چیز بستگی به سرنوشت مذاکرات وین و سیاست های اعلامی اقتصادی دولت ابراهیم رییسی دارد، چرا که سرنوشت دو مولفه حیاتی مزبور، جهت بازار را معلوم و مشخص میکند.

جریان ورود پول در روز سه شنبه نشان میدهد که در ساعت ابتدایی معاملات، ورودی پول حقیقی ها باعث شد سمت تقاضا بر عرضه پیشی گیرد اما در ادامه با خروج پول حقیقی ها، سمت عرضه دوباره با فشار، تقاضا را کاهش داد و شاخص را تا پایان معاملات تا 8 هزار واحد به عقب راند. البته فشار سمت عرضه در ابتدا در گروه خودرویی ها شروع شد اما فشار سمت عرضه به سایر گروه ها هم تسری یافت و باعث شد بازار یکدست سرخپوش و شاخص هم با ریزش 8 هزار واحدی روبه رو شود.

در صورت بررسی جریان پول، معاملات فردا هم با فشار سمت عرضه آغاز میشود و البته با انجام عرضه اولیه، این فشار ممکن است تا پایان معاملات پایدار بماند، هر چند که سیگنال های ارسالی در سمت تقاضا، خریداران را فعال نگه داشته است.  

 

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه