ارسال به دیگران پرینت

چند راه برای اینکه نسبت به شغلمان احساس بهتری داشته باشیم

اگر هر روز، با بی‌حوصلگی و کسالت در محل کار خود حاضر می‌شوید، ممکن است بعد از مدتی روح و روانتان دچار آسیب‌های جدی بشود.

چند راه برای اینکه نسبت به شغلمان احساس بهتری داشته باشیم

مترجم: مینا شهری

اگر هر روز، با بی‌حوصلگی و کسالت در محل کار خود حاضر می‌شوید، ممکن است بعد از مدتی روح و روانتان دچار آسیب‌های جدی بشود. حتی افرادی که به شغل خود علاقه‌مند هستند نیز گاهی از برخی از جنبه‌های شغلی خود خسته، ناامید و ناراضی هستند. گاهی نیز ممکن است برخی افراد احساس فرسودگی شغلی یا عدم رضایت از محیط کار را تجربه نمایند.
اگر از شغل خود راضی نیستید، چه کار می‌توانید انجام بدهید؟ شاید اولین راه‌حل، تغییر شغل باشد، اما این گزینه همیشه امکان‌پذیر نیست.
خوشبختانه راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد که بتوانید با کمک آن‌ها دستِ‌کم احساس بهتری نسبت به شغلتان داشته باشید.
⦁ تمرکز بر جنبه‌های مثبت شغلی
حتی اگر قسمت‌هایی از شغلتان باعث نارضایتی و فرسودگی ذهنی شما شده، با تمرکز روی قسمت‌های بهتر و آن بخش‌هایی که از نظرتان دوست‌داشتنی‌تر هستند، می‌توانید احساس بهتری نسبت به شغل خود داشته باشید.
از انجام چه کارهایی بیشتر لذت می‌برید؟ آیا وظایف خاصی وجود دارند که دلتان بخواهد بیشتر به آن‌ها مشغول باشید؟ از شغل خود چه درس‌هایی می‌گیرید؟ با پاسخ دادن به این سوال‌ها، احتمالاً بتوانید حداقل به چند نکته‌ی مثبت درمورد شغل خود پی ببرید. از این موارد به عنوان نقطه‌ی پرش استفاده کنید تا راه رشد در مسیر شغلی برایتان هموارتر گردد.
اگر وظایف خاصی در نظرتان هست که بیشتر از بقیه از انجام آن‌ها لذت می‌برید، از کارفرمای خود درخواست کنید که در صورت امکان این وظایف را به شما محول سازد. پذیرفتن چالش‌های جدید می‌تواند روشی برای افزایش جذابیت شغلی باشد و امکان یادگیری آموزه‌های جدید را برایتان ایجاد کند.
⦁ روزتان را با خلق‌وخوی مناسب آغاز کنید
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روز کاری خود را با حال خوب شروع می‌کنند، در طول روز عملکرد بهتر و مفیدتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین اگر روز خود را با استرس یا بداخلاقی شروع می‌کنید، احتمال اینکه باقی روز نیز در محیط کار احساس خوبی نداشته باشید، وجود دارد.
شاید نتوانید برخی از جنبه‌های شغلی خود را تغییر دهید، اما می‌توانید روز خود را با کارهایی شروع کنید که باعث می‌شوند روز کاری را با حال بهتری آغاز نمایید. برای مثال:
⦁ در مسیر رسیدن به محل کار، به پادکستهای موردعلاقه‌تان گوش بدهید. 
⦁ حداقل پنج دقیقه از شروع روز را در معرض هوای تازه قرار بگیرید.
⦁ از محرکهای ذهنی مثل یک فنجان قهوه یا چای استفاده کنید.
داشتن یک برنامه‌ی صبحگاهی منظم، می‌تواند در آغاز هر روز و پیش از شروع کار، به ذهن و جسمتان آرامش بدهد.
⦁ از منفی‌نگری اجتناب کنید
حتی اگر از نوع کاری که انجام می‌دهید، لذت ببرید، حضور در یک محیط کاری مسموم، می‌تواند احساس نارضایتی و اضطراب در شما ایجاد کند. ممکن است محیط کاری برایتان خوشایند و رضایت‌بخش نباشد، اما می‌توانید با برخی اقدامات کوچک، فضا را برای خودتان قابل‌تحمل‌تر کنید. برای مثال:
⦁ به شایعات و بحثهای رایج در محیط کار بی‌توجه باشید.
⦁ سعی کنید به جای رقابت منفی با همکاران، به آن‌ها کمک کنید.
⦁ از مکالمات منفی و جدال‌آمیز دوری کنید.
⦁ به جای شکایت و غر زدن، سعی کنید روی حل مشکلات متمرکز باشید.
اگر متوجه شدید افراد خاصی در محل کار قصد دارند شما را زمین بزنند یا رفتارهایشان مناسب نیست، تمام تلاش خود را بکنید که از آن‌ها فاصله بگیرید.
در هر قسمت از کار که می‌توانید، تغییر ایجاد کنید. مثلاً اگر کار کردن به طور مستقل برای شما راحت‌تر بوده و به صورت فردی بازده بیشتری دارید، ممکن است در وظایف گروهی ضعیف عمل کرده و همین برایتان ناامیدکننده باشد. اگر می‌توانید این شرایط را تغییر دهید. اگر نمی‌توانید این شرایط را تغییر دهید، سعی کنید با تعاملات اجتماعی بیشتر، خودتان را با کارهای گروهی هماهنگ‌تر کنید.
این روش‌ها، نه تنها می‌توانند فرسودگی شغلی را به حداقل برسانند، بلکه باعث می‌شوند انگیزه، بهره‌وری و لذت شغلی نیز افزایش پیدا کند.
⦁ فضای کار را شخصی‌سازی کنید
شخصی‌سازی کردن محیط کار می‌تواند تاثیر روانی بسیار مثبتی داشته باشد. حتی ایجاد تغییرات کوچک نیز می‌تواند باعث شود از محیطی که بخش عمده‌ای از روز را در آن می‌گذرانید، لذت بیشتری ببرید.
تحقیقات نشان داده افرادی که در محیط کار، فضای شخصی مجزا ندارند، انگیزه‌، بهره‌وری و تمرکز کمتری داشته و استرسشان بیشتر است. نداشتن حریم خصوصی در محیط کار، باعث ایجاد حواس‌پرتی شده و ممکن است سروصدای محیط باعث شود نتوانید روی انجام و مدیریت کارها، به خوبی تمرکز داشته باشید.
داشتن یک محیط کاری امن، با نور خوب و دمای مناسب، باعث می‌شود بهره‌وری شغلی تا حد قابل‌توجهی افزایش پیدا کند و انگیزه و حال خوب کارمندان نیز بیشتر شود. اختصاص دادن فضایی برای نگهداری لوازم شخصی یا محل استراحت کوتاه‌مدت برای کارمندان، می‌تواند استرس و خستگی آن‌ها در محیط کار را تا حد قابل‌توجهی کاهش بدهد.
⦁ برای کارکردن دلیل داشته باشید
یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود در محیط کار احساس بهتری داشته باشید، این است که برای کار کردن خود دلیل و انگیزه و هدف تعریف کنید. مثلاً برخی اهداف شخصی مثل تامین هزینه‌ی خانواده یا پس‌انداز برای آینده می‌تواند باعث شود انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیر شغلی داشته باشید. به این فکر کنید که شغلتان برای خودتان و جامعه چه منافعی به همراه دارد. لزوماً نیازی نیست با کاری که انجام می‌دهید، تمام دنیا را تغییر بدهید. همین که به خودتان، خانواده‌تان و بخش کوچکی از جامعه خدمتی ارائه نموده و اهدافتان تحقق پیدا کنند، کافی است.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه