ارسال به دیگران پرینت

ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک توکیو

ایران از سال ۱۹۴۸ تاکنون در تمامی دوره‌های المپیک به جز المپیک تابستانی ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ حاضر بوده و ۱۶ دوره در این رقابت های شرکت کرده است که هشت دوره آن مربوط به قبل از انقلاب و هشت دوره آن مربوط به بعد از انقلاب است.

 ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک توکیو

66ورزشکار ایرانی که موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو ۲۰۲۰ شده‌اند، از فردا (جمعه) به مصاف حریفان خود از سایر کشورها، خواهند رفت.

کاروان ورزش ایران به منظور شرکت در رقابت های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی راهی ژاپن می شود تا شاهد رقابت بزرگترین کاروان خود از نظر میزان سهمیه انفرادی به دست آمده در بزرگترین رویداد ورزشی جهان باشد که به دلیل شیوع ویروس کرونا با یکسال تاخیر برگزار می شود.

ایران از سال ۱۹۴۸ تاکنون در تمامی دوره‌های المپیک به جز المپیک تابستانی ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ حاضر بوده و ۱۶ دوره در این رقابت های شرکت کرده است که هشت دوره آن مربوط به قبل از انقلاب و هشت دوره آن مربوط به بعد از انقلاب است.

در ادامه با ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک توکیو، آشنا می شوید:

بدمینتون

ثریا آقایی تنها ورزشکار ایرانی حاضر در رشته بدمینتون است که در مسابقات انفرادی زنان مسابقه خواهد داد. وی متولد سال ۱۳۷۴ و اهل تهران است و حضور در بازی های آسیایی اینچئون (۲۰۱۴) را در کارنامه دارد. از جمله افتخارات وی می توان به کسب مقام های سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی قزاقستان، مقام سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی مغولستان و مقام اول دوبل و مقام سوم انفرادی در مسابقات بین‌المللی عراق اشاره کرد.

تکواندو

ایران در رشته تکواندو دو نماینده مرد و یک نماینده زن خواهد داشت.

آرمین هادی پور تکواندوکار متولد ۱۳۷۳ و اهل رشت است که در وزن اول، مسابقه می‌دهد. از جمله افتخارات وی می توان به کسب مدل طلای جایزه بزرگ منچستر ۲۰۱۸، مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا مانیل ۲۰۱۶، مدل نقره مسابقات جهانی موجو ۲۰۱۷، مدال نقره جایزه بزرگ لندن ۲۰۱۷، مدال نقره جایزه بزرگ مسکو ۲۰۱۸، مدال نقره جایزه بزرگ چبیا ۲۰۱۸، مدال برنز مسابقات جهانی منچستر ۲۰۱۹، مدال برنز مسابقات جایزه بزرگ صوفیه ۲۰۱۹ و مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا هوشی مین ۲۰۱۸ اشاره کرد.

هادی پور همچنین در سه دوره مسابقات دانشجویان جهان در سال های ۲۰۱۵ گوانگجو، ۲۰۱۷ تایپه و ۲۰۱۹ ناپل موفق به کسب مدال طلا شده است.

میرهاشم حسینی متولد سال ۱۳۷۷ و اهل میانه است که در وزن چهارم جهانی و دوم المپیکی مسابقه می‌دهد. مدل طلای مسابقات جایزه بزرگ رم ۲۰۱۹ و چیبا ۲۰۱۹ و مدال نقره همین مسابقات در تائویوان سال ۱۰۱۸ و منچستر در سال ۲۰۱۸، مدال طلای مسابقات بازی های آسیایی ۲۰۱۸، مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا مانیل ۲۰۱۹ و کسب مدال طلای مسابقات دانشجویان جهان تایپه ۲۰۱۷ و ناپل ۲۰۱۹ (تیمی و انفرادی) از جمله افتخارات وی در این رشته ورزشی است.

ناهید کیانی دیگر نماینده ایران در رشته تکواندو به منظور شرکت در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو، متولد سال ۱۳۷۷ از استان اصفهان است و توانسته است تاکنون مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا بزرگسالان فیلیپین ۲۰۱۶، مدال برنز مسابقات دانشجویان جهان چین تایپه ۲۰۱۷، مدال برنز بازی های آسیایی اندونزی ۲۰۱۸، مدال نقره قهرمانی آسیا ویتنام ۲۰۱۸ را به دست آورد.

تنیس روی میز

در رشته تنیس روی میز ایران تنها دارای یک نماینده است. نیما عالمیان متولد ۱۳۷۱ در بابل بوده و سابقه حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و یک دوره نیز در المپیک ۲۰۱۶ برزیل شرکت کرده است.

تیراندازی

ایرانی ها در رشته تیراندازی دارای چهار سهمیه زنان و ۲ سهمیه مردان خواهند بود. نجمه خدمتی، آرمینا صادقی، هانیه رستمیان، فاطمه کرم زاده، مهیار صداقت و جواد فروغی نمایندگان ایران را در المپیک توکیو تشکیل می دهند.

نجمه خدمتی متولد ۱۳۷۵ در بیرجند است و توانسته است تا کنون مدال طلای تیراندازی تفنگ بادی ده متر بانوان در بازی‌های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ را به دست آورد و قبل از آن هم در همان روز، به همراه نرجس امام‌قلی‌نژاد و الهه احمدی موفق به کسب نشان نقره تیمی این مسابقات شد.

آرمینا صادقیان متولد ۱۳۸۰ در ایلام است و سابقه کسب مدال طلا در جام جهانی کرواسی ۲۰۲۱ را در کارنامه دارد. نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر زنان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به میدان خواهند رفت.

فاطمه کرم زاده متولد ۱۳۷۷ از بوشهر، به عنوان یکی از نمایندگان ایران در المپیک توکیو از عناوینی نظیر مدال نقره تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر تیمی مسابقات قهرمانی آسیا دوحه ۲۰۱۹ و مدال برنز تفنگ بادی ۱۰ متر تیمی همین مسابقات برخوردار است و در مسابقات المپیک در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر زنان شرکت می کند.

هانیه رستمیان دیگر نماینده ایران در رشته تیراندازی، متولد ۱۳۷۷ در تهران است. وی در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر زنان مسابقه خواهد داد.

مهیار صداقت متولد ۱۳۷۵ در استان تهران و در رشته تفنگ سه وضعیت ۵۰ مردان مسابقه خواهد داد و از جمله افتخارات وی کسب مدال برنز مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر تیمی مردان است.

جواد فروغی متولد ۱۳۵۸ در دهلران است و در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر مردان در المپیک توکیو مسابقه خواهد داد. از جمله افتخارات وی کسب مدال طلای جام جهانی دهلی نو ۲۰۲۱ و مدال طلای مسابقات جام جهانی اوسبیک ۲۰۲۱ در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر و نیز کسب دو مدال برنز در مسابقات قهرمانی آسیا دوحه ۲۰۱۹ در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر و تپانچه میکس تیمی است.

تیراندازی با کمان

در این رشته نیز ایران تنها یک نماینده به نام میلاد وزیری خواهد داشت. وی متولد ۱۳۶۷ و اهل تیمورلو از توابع شهرستان آذرشهر است و در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب سهمیه ‌المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شهر تهران با شکست حریفی از تایلند موفق به کسب سهمیه المپیک، عنوان قهرمانی و نشان طلای مسابقات شد.

این ورزشکار که دومین المپیک خود را تجربه می کند، در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم حضور داشت که در مرحله یک سی و دوم و دور نخست جدول حذفی شکست خورد و حذف شد.

دوچرخه سواری

سعید صفرزاده تنها سهمیه رشته دوچرخه سواری جاده ایران در رقابت های المپیک توکیو است که در رقابت های جاده انفرادی و تایم تریل مردان مسابقه خواهد داد. وی متولد سال ۱۳۶۴ از تبریز است.

دو و میدانی

کاروان ایران در رشته دو و میدانی ۴ سهمیه خواهد داشت. حسن تفتیان در رشته دو ۱۰۰ متر، مهدی پیرجهان در رشته ۴۰۰ متر با مانع، احسان حدادی در رشته پرتاب دیسک و فرزانه فصیحی در رشته دو ۱۰۰ متر با حریفان خود رقابت خواهند کرد.

حسن تفتیان متولد سال ۱۳۷۲ در تربت حیدریه است و رکورددار دو ۱۰۰ متر ایران با زمان ۱۰.۰۴ ثانیه به شمار می رود. وی توانسته مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷، مدال طلای مسابقات دو و میدانی داخل سالن آسیا دوحه ۲۰۱۶ و تهران ۲۰۱۸ را به دست آورد و در عین حال به مدال طلای بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی عشق آباد ۲۰۱۷ دست یابد. گفتنی است وی در دور مقدماتی ۱۰۰ متر المپیک ریو با ثبت زمان ۱۰.۱۷ در گروه خود سوم شد و به‌عنوان بهترین‌های رده سوم در گروه‌های هشت‌گانه برای اولین بار در تاریخ ایران به نیمه‌نهایی المپیک صعود کرد و در مرحله نیمه نهایی هشتم شد و موفق نشد به فینال برسد.

مهدی پیرجهان متولد سال ۱۳۷۸ در تبریز است و طلای مسابقات بین‌المللی تهران، طلای مسابقات جام کازانُف آلماتی قزاقستان و مدال برنز تور قاره ای جهانی جمهوری چک را در کارنامه دارد.

احسان حدادی، متولد ۱۳۶۳ در تهران است و توانسته است در رقابت های المپیک ۲۰۰۸ پکن،  ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو شرکت کند و افتخار کسب مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ را در کارنامه دارد. این ورزشکار در مرحله مقدماتی المپیک ۲۰۰۸ پکن هفدهم شد و به فینال نرسید و همچنین در المپیک ۲۰۱۶ ریو و در مرحله مقدماتی بیست و چهارم شد و به فینال نرسید.  از دیگر افتخارات وی می توان به کسب مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۱، کسب مدال طلا در چهار دوره بازی های آسیایی دوحه ۲۰۰۶، گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ اشاره کرد. علاوه بر این وی موفق شده است در رقابت های قهرمانی آسیا اینچئون ۲۰۰۵، آلمان ۲۰۰۷، گوانگجو ۲۰۰۹، کوبه ۲۰۱۱، بوبانسور ۲۰۱۷ و دوحه ۲۰۱۹ به مدال طلا دست یابد. حدادی در جام قاره آتن ۲۰۰۶ و اسپلیت ۲۰۱۰ به ترتیب موفق به کسب مدال نقره و برنز شده است.

فرزانه فصیحی متولد ۱۳۷۱ در اصفهان، تنها زن ایرانی شرکت کننده در رشته دو و میدانی المپیک توکیو است که در رقابت های ۶۰ متر قهرمانی داخل سالن آسیا دوحه ۲۰۱۶ مدال نقره و در تهران ۲۰۱۸ مدال برنز به دست آورده است. او در توکیو در ماده ۱۰۰ متر مسابقه می دهد.

قایقرانی

کاروان ایران در رشته روئینگ و کایاک دو نماینده خواهد داشت.

 نازنین ملایی متولد ۱۷۳۰ در بندرانزلی است و نماینده ایران در رشته روئینگ به شمار می رود. وی در رقابت های قهرمانی آسیا لوآن ۲۰۱۳ مدال نقره روئینگ چهار نفره را به دست آورده و در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و اینچئون ۲۰۱۴ به ترتیب موفق به کسب مدال نقره و برنز سبک وزن چهار نفره دوپارو شده است.

علی آقا میرزایی متولد ۱۳۷۱ در بندرانزلی است که در رشته کایاک یک نفره ۱۰۰۰ متر مردان در المپیک به میدان خواهد رفت. وی توانسته در بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ در رشته کایاک دو نفره ۱۰۰۰ متر مدال نقره و در ۲۰۱۸ جاکارتا در رشته کایاک چهار نفره ۵۰۰ متر مدال برنز را کسب کند و در مسابقات قهرمانی آسیا جوانان و بزرگسالان موفق به کسب مدال طلا در سال ۲۰۰۹، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ شده است و در سال ۲۰۱۳ موفق شد ۲ مدال نقره را در ازبکستان کسب کند و در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نیز موفق به کسب مدال برنز شده است.

شمشیربازی

برای اولین بار تیم ایران با ترکیب کامل در رشته اسلحه سابر تیمی در مسابقات المپیک شرکت می‌ کند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن و محمد رهبری نمایندگان ایران در رشته سابر مردان خواهند بود که در مسابقات سابر تیمی مردان نیز محمد فتوحی به جمع آن ها اضافه می شود.

مجتبی عابدینی متولد ۱۳۶۳ در تهران است و سومین المپیک خود را تجربه می کند. وی در المپیک ۲۰۱۲ لندن در مرحله یک سی و دوم نهایی حذف شد و  در المپیک ۲۰۱۶ ریو به مقام چهارم رسید. عابدینی مدال برنز مسابقات جهانی مجارستان ۲۰۱۹، مدال نقره جام جهانی ایتالیا ۲۰۱۷ و نیز مدال نقره تیمی بازی های آسیایی کره جنوبی ۲۰۱۴  را در کارنامه دارد.

علی پاکدامن متولد ۱۳۶۹ در تهران است و دومین المپیک خود را پشت سر می گذارد. وی در مرحله یک شانزدهم نهایی المپیک ریو ۲۰۱۶ حذف شد اما سابقه کسب مدال نقره تیمی در مسابقات قهرمانی آسیا در سال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و کسب مدال برنز تیمی این مسابقات در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ را در کارنامه دارد و در سابر انفرادی نیز در سال ۲۰۱۶ به مدال نقره رسید و در سال ۲۰۱۶ به مدال برنز دست یافت.

محمد رهبری متولد سال ۱۳۷۰ در رشت دیگر نماینده ایران در المپیک توکیو است که در مسابقات جام جهانی در سال ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ مدال طلا و در سال ۲۰۱۸ مدال نقره را کسب کرده است. وی همچنین سابقه دو دوره نایب قهرمانی و کسب مدال نقره در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ اینچئون و جاکارتا را در کارنامه دارد. علاوه بر این رهبری، در مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین (۲ دوره)، کویت و تایلند به مدال طلا دست یافته و همچنین ۹ مدال نقره و ۹ مدال برنز این مسابقات را نیز کسب کرده است.

این در حالی است که محمد رهبری و محمد فتوحی اولین حضورشان در المپیک را تجربه خواهند کرد.

محمد فتوحی متولد سال ۱۳۶۹ از استان یزد است و تا کنون توانسته در مسابقات آسیایی بزرگسالان به عناوینی همچون مدال برنز تیمی ژاپن ۲۰۱۲، مدال نقره تیمی شانگهای ۲۰۱۳و سه مدال نقره تیمی طی سال های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در هنگ کنگ دست یابد. وی همچنین در مسابقات جهانی به مقام سوم یونیورسیاد جهانی چین تایپه در سال ۲۰۱۷ و نیز نقره تیمی این مسابقات دست یابد و نقره تیمی جام جهانی ایتالیا ۲۰۱۹ دیگر مقام کسب شده  این ورزشکار است.

شنا

متین بالسینی ۲۰ ساله اهل شهریار و تنها نماینده ایران در رشته شنا است که در رقابت های ۲۰۰ متر پروانه مردان مسابقه خواهد داد.

بوکس

در رشته بوکس ایران دارای ۲ نماینده در بخش مردان است که هر دو اولین تجربه خود را در المپیک تجربه می کنند.

دانیال شه‌بخش، متولد ۱۳۷۸ از زاهدان و دارنده مدال نقره آسیا است.

سید شاهین موسوی،  نیز متولد ۱۳۷۳ از اسلامشهر و دارنده دو مدال برنز آسیا و چهارمین بوکسور تاریخ ایران است که توانسته به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات بوکس قهرمانی جهان روسیه راه یابد.

کاراته

ایران در رشته کاراته به منظور شرکت در رقابت های المپیک از سه ورزشکار برخوردار خواهد بود. سجاد گنج زاده، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی ورزشکاران ایرانی حاضر در توکیو خواهند بود که با حریفان خود در این رشته رقابت می کنند.

سجاد گنج زاده متولد ۱۳۷۰ از اسلامشهر است و تاکنون توانسته به عناوینی نظیر مدال طلای کومیته تیمی مسابقات جهانی برمن ۲۰۱۴، طلای لینز ۲۰۱۶ (انفرادی و تیمی)، طلای کومیته تیمی مادرید ۲۰۱۸ و مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان برمن ۲۰۱۴، مدال نقره مادرید ۲۰۱۸ و مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان پاریس ۲۰۱۲ دست یابد.

وی همچنین مدال طلای بازی های آسیایی اندونزی ۲۰۱۸ و مدال طلای کاراته قهرمانی آسیا دبی ۲۰۱۳ (انفرادی و کومیته تیمی)، کومیته تیمی نورسلطلان ۲۰۱۷، کومیته تیمی امان ۲۰۱۸، کومیته تیمی تاشکند ۲۰۱۹ و مدال نقره کاراته قهرمانی آسیا یوکوهاما ۲۰۱۵ (انفرادی و کومیته تیمی)، نورسلطان ۲۰۱۷ و نیز مدال برنز این مسابقات در رقابت های تیمی تاشکند ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد.

سارا بهمنیار متولد ۱۳۷۸ از آستانه اشرفیه است و از جمله افتخارات وی می توان به کسب مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۵ اندونزی، مدال برنز وزن ۵۰ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی کاراته سال ۲۰۱۸، مدال طلا لیگ جهانی کاراته وان توکیو ۲۰۱۹ و مسکو ۲۰۱۹، مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان اسپانیا ۲۰۱۸، مدال نقره لیگ جهانی کاراته وان اتریش ۲۰۱۹ و مدال برنز لیگ جهانی کاراته وال در مسابقات دوبی ۲۰۲۰ و استانبول ۲۰۲۱ از جمله مهمترین افتخارات این کاراته کای ایرانی است.

حمیده عباسعلی متولد ۱۳۶۸ در شهر ری است و از عناوین مهمی نظیر مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان برمن ۲۰۱۴ و مدال برنز این مسابقات در لینز ۲۰۱۶، مدال برنز ۲ دوره مسابقات کاراته دانشجویان جهان در مسابقات مونته نگرو ۲۰۱۴ (انفرادی و تیمی) و نیز مدال طلای بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و مدال برنز این مسابقات در جاکارتا ۲۰۱۸ برخوردار است.

وی همچنین چهار دوره مدال طلای مسابقات لیگ جهانی والیبال در جاکارتا ۲۰۱۲، شیلی ۲۰۲۰، سالزبورگ ۲۰۲۰ و پاریس ۲۰۲۰ را به دست آورده است و در مسابقات لیگ جهانی کاراته روتردام ۲۰۱۶ به مدال برنز دست یافته و سابقه کسب پنج مدال نقره مسابقات لیگ جهانی کاراته در پاریس ۲۰۱۶، اوکیناوا ۲۰۱۴، استانبول ۲۰۱۴، مادرید ۲۰۱۹ و لیسبون ۲۰۲۱ را در کارنامه دارد. علاوه بر این عباسعلی در مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در هشت دوره به مدال طلا دست یافته است که شامل مسابقات تاشکند ۲۰۱۲، دوبی ۲۰۱۳ (انفرادی و تیمی)، یوکوهاما ۲۰۱۵، نورسلطان ۲۰۱۷، امان ۲۰۱۸، تاشکند ۲۰۱۹ (انفرادی و تیمی) و نیز مدال نقره این مسابقات در گوانگجو ۲۰۱۱ و نیز مدال برنز کومیته تیمی گوانگجو ۲۰۱۱ و در همچنین مدال برنز کاراته قهرمانی آسیا در کومیته تیمی تاشکند ۲۰۱۲ است.

وزنه‌برداری

علی هاشمی و علی داوودی دو وزنه بردار ایرانی حاضر در رقابت های المپیک توکیو ۲۰۲۰ هستند که به ترتیب در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و مثبت ۱۰۹ کیلوگرم شرکت خواهند کرد.

علی هاشمی متولد ۱۳۷۰ در ایلام است و عنوان قهرمانی وزنه ‌برداری جهان در سال ۲۰۱۷ در آناهیم آمریکا و ٢٠١٨ در عشق آباد ترکمنستان را در کارنامه دارد. وی همچنین در مسابقات آسیایی ۲۰۱۵ مدال برنز کسب کرد.  علی هاشمی دومین المپیک خود را تجربه می کند و در المپیک ۲۰۱۶ ریو به مقام هفتم دست یافت.

علی داوودی متولد ۱۳۷۸ در تهران و رکورددار دسته سنگین‌ وزن جهان در رده جوانان به شمار می رود. وی در مسابقات قهرمانی وزنه‌ برداری آسیا ۲۰۱۹ موفق شد سه مدال طلا به دست آورد و قهرمان آسیا شد. علاوه بر این وی در سال ۲۰۲۰ در مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا در تاشکند به مدال طلا دست یافت. داوودی همچنین افتخار شکستن رکورد یک ضرب وزنه‌ برداری دسته فوق سنگین مسابقات قهرمانی وزنه‌ برداری جهان سال ۲۰۱۸ در ترکمنستان را در کارنامه دارد. گفتنی است علی داودی  اولین المپیک خود را در توکیو تجربه خواهد کرد.

کشتی آزاد

کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو با ترکیب رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین خانی، حسن یزدانی، محمد حسین محمدیان و امیرحسین زارع به میدان خواهد رفت که در این بین تنها یزدانی سابقه حضور در المپیک را دارد و سایر کشتی گیران آزاد ایرانی اولین تجربه خود را پشت سر خواهند گذاشت.

رضا اطری متولد ۱۳۷۳ اهل بابل است که در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت. وی در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال برنز دست یافت و در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ به مدال طلا و در مسابقات ۲۰۱۷ به مدال برنز دست یافته است.

مرتضی قیاسی متولد سال ۱۳۷۴ از درود لرستان است و در وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت. وی مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی آسیا ۲۰۲۱ را در کارنامه دارد.

مصطفی حسین خانی متولد سال ۱۳۶۸ از تهران است که در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی می گیرد. وی دارنده عنوان سوم مسابقات قهرمانی جهان بوداپست سال ۲۰۱۶، دارنده دو مدال طلای قهرمانی کشتی آسیا آستانه ۲۰۱۴ و بانکوک۲۰۱۶، دارنده مدال نقره آلماتی ۲۰۲۱ و دو مدال برنز بیشکک ۲۰۱۸ و دهلی نو ۲۰۲۰ در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا است.

حسن یزدانی متولد سال ۱۳۷۳ در جویبار است که در وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقه خواهد داد. وی در المپیک ریو ۲۰۱۶ به مدال طلا دست یافت و دو مدال طلای قهرمانی جهان در پایس ۲۰۱۷ و نورسلطان ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد. علاوه بر این وی به مدال نقره قهرمانی جهانی لاس وگاس ۲۰۱۵ و مدال برنز این مسابقات در بوداپست ۲۰۱۸ دست یافته است. یزدانی همچنین در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ مدال طلا کسب کرده است و در مسابقات قهرمانی آسیا بیشکک ۲۰۱۸ و آلماتی ۲۰۲۱ به مدال طلا دست یافته است.

محمد حسین محمدیان متولد ۱۳۷۱ از ساری است که در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت. از جمله عناوین کسب شده توسط وی می توان به مدال برنز قهرمانی جهان تاشکند ۲۰۱۴، مدال طلای قهرمانی آسیا دوحه ۲۰۱۵ و مدال برنز یونیورسیاد کازان ۲۰۱۳ اشاره کرد.

امیرحسین زارع متولد ۱۳۷۹ از آمل است که در وزن ۱۲۵ کیلوگرم برای کشتی آزاد ایران به میدان می رود و عناوین کسب شده توسط وی به طلای مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان، قهرمانی جوانان آسیا و قهرمانی نوجوانان جهان و آسیا باز می گردد.

کشتی فرنگی

ترکیب کشتی فرنگی ایران در المپیک توکیو را علیرضا نجاتی، محمدرضا گرایی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده تشکیل می دهد که همگی برای اولین بار است در المپیک حضور پیدا می کنند.

علیرضا نجاتی متولد ۱۳۷۷ از قم است که در وزن ۶۰ کیلوگرم به رقابت خواهد پرداخت. وی مدال برنز قهرمانی جهان نورسلطان ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد و در مسابقات قهرمانی جوانان و نوجوانان جهان به مدال برنز دست یافته و در رقابت های جوانان آسیا نیز مدال نقره کسب کرده است.

محمدرضا گرایی متولد ۱۳۷۵ از شیراز است در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت. وی در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال برنز دست یافت و در رقابت های قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ مدال طلا کسب کرد و مدال طلای قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان بوداپست ۲۰۱۹ را نیز در کارنامه دارد.

محمدعلی گرایی نیز متولد ۱۳۷۳ از شیراز است که در وزن ۷۷ کیلوگرم به رقابت خواهد پرداخت. وی در مسابقات قهرمانی کشتی جهان پاریس ۲۰۱۷ و نورسلطان ۲۰۱۹ به مدال برنز دست یافته، مدال طلای بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ را کسب کرده و در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا ۲۰۱۹ به مدال برنز دست یافته و در همین مسابقات در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ مدال نقره را کسب کرده است.

محمدهادی ساروی متولد ۱۳۷۶ از بابل است که در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی می گیرد. وی در مسابقات قهرمانی آسیا به مدال طلا دست یافته و در جام جهانی انفرادی بلگراد ۲۰۲۰ مقام قهرمانی را کسب کرده است. وی همچنین مدال طلای قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا، قهرمانی جوانان جهان و قهرمانی جوانان آسیا را در کارنامه دارد.

امین میرزازاده متولد ۱۳۷۶ از گتوند خوزستان است که در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی خواهد گرفت. این ورزشکار در مسابقات قهرمانی آسیا دهلی نو ۲۰۲۰ به مدال طلا دست یافته و مدال طلا و برنز قهرمانی جوانان جهان و مدال طلای قهرمانی جوانان آسیا و نوجوان جهان را نیز در کارنامه دارد.

والیبال

ترکیب تیم ملی والیبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را سعید معروف، محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی پور، مهدی مرندی، جواد کریمی، میثم صالحی، مرتضی شریفی، علی اصغر مجرد، مسعود غلامی، صابر کاظمی و آرمان صالحی تشکیل می دهند. تیم ملی والیبال ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد.

سعید معروف متولد سال ۱۳۶۴ از ارومیه است و دومین المپیک خود را تجربه می کند. وی توانسته با تیم ملی والیبال ایران تا کنون به مدال برنز جام بزرگ قهرمانان جهان ژاپن ۲۰۱۷، مدال طلای بازی های آسیای اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ دست یابد و همچنین در بازی های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ به مدال نقره برسد. معروف همچنین سابقه کسب عنوان قهرمانی آسیا دوبی ۲۰۱۳، تهران ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد و در رقابت های قهرمانی آسیا مانیل ۲۰۰۹ نیز به مدال نقره رسیده است.

محمد موسوی متولد سال ۱۳۶۶ از دزفول است و وی نیز دومین المپیک خود را در توکیو تجربه خواهد کرد. موسوی تا کنون توانسته است با تیم ملی والیبال ایران به مدال برنز جام بزرگ قهرمانان جهان ژاپن ۲۰۱۷، مدال طلای بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ دست یابد و همچنین در بازی های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ به مدال نقره دست یابد. وی همچنین سابقه کسب عنوان قهرمانی آسیا دوبی ۲۰۱۳، تهران ۲۰۱۹ و تهران ۲۰۱۱ را در کارنامه دارد و در رقابت های قهرمانی آسیا مانیل ۲۰۰۹ نیز به مدال نقره رسیده است.

امیر غفور متولد ۱۳۷۰ از کاشان است و دومین المپیک خود را پشت سر خواهد گذاشت. وی در بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال طلا دست یافته و در مسابقات قهرمانی آسیا تهران ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ و نیز دوبی ۲۰۱۳ به مدال طلا رسیده است. علاوه بر این وی مدال برنز جام قهرمانان بزرگ جهان ژاپن ۲۰۱۷ را در کارنامه دارد.

میلاد عبادی پور متولد ۱۳۷۲ از قره حسنلو ارومیه است و وی نیز دومین المپیک خود را تجربه خواهد کرد. کسب مدال برنز جام بزرگ قهرمان جهان ژاپن ۲۰۱۷، مدال طلای قهرمانی ملت های آسیا تهران ۲۰۱۹ و دو مدال طلای بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ از جمله افتخارات این ورزشکار است.

 مهدی مرندی متولد ۱۳۶۵ از قزوین است و دومین المپیک خود را پشت سر خواهد گذاشت.

جواد کریمی متولد سال ۱۳۶۷ از ساری، میثم صالحی متولد ۱۳۷۷ از ارومیه، مرتضی شریفی متولد ۱۳۷۸ از ارومیه، علی اصغر مجرد متولد ۱۳۷۶ از بجنورد، مسعود غلامی متولد ۱۳۷۰ از اصفهان، صابر کاظمی متولد ۱۳۷۷ گرگان، آرمان صالحی متولد ۱۳۷۱ از کلاله گلستان است که همگی اولین تجربه المپیکی خود را پشت سر خواهند گذاشت.

بسکتبال

صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، سعید داورپناه، محمد حسن زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی پور، مایک رستم پور، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمد سینا واحدی، پویان جلال پور، نوید رضایی فر در المپیک توکیو شرکت خواهند کرد. تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن در جایگاه یازدهم و در المپیک ۱۹۴۸ انگلستان در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.

صمد نیکخواه بهرامی متولد ۱۳۶۲ در تهران است و دومین المپیک خود را تجربه می کند. وی با تیم ملی بسکتبال ایران در بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال نقره رسیده است و در همین مسابقات در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ مدال برنز را کسب کرده است. کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران همچنین در مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا توکوشیما ۲۰۰۷، تیانجین ۲۰۰۹ و مانیل ۲۰۱۳ به مدال طلا دست یافته است و در همین مسابقات چانگشا ۲۰۱۵ به مدال برنز رسیده است. نیکخواه بهرامی همچنین در کارنامه خود مدال طلای رقابت های بسکتبال جام آسیا توکیو ۲۰۱۲ را ثبت کرده است.

حامد حدادی متولد ۱۳۶۴ در اهواز است و دومین المپیکش را پشت سر می گذارد. وی با تیم ملی بسکتبال ایران در بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال نقره رسیده است و در دوحه ۲۰۰۶ به مدال برنز دست یافته است. حدادی همچنین در مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا توکوشیما ۲۰۰۷، تیانجین ۲۰۰۹ و مانیل ۲۰۱۳ به مدال طلا و در  مسابقات بیروت ۲۰۱۷ و چانگشا ۲۰۱۵ مدال نقره آسیا را به دست آورده است. علاوه بر این دو مدال طلای رقابت های جام آسیا ووهان ۲۰۱۴ و تهران ۲۰۱۶ را با تیم ملی بسکتبال ایران در کارنامه دارد.

سعید داورپناه متولد ۱۳۶۶ در تهران است و وی نیز دومین المپیک خود را پشت سر خواهد گذاشت.  داورپناه توانسته با تیم ملی بسکتبال ایران به مدال برنز بازی های آسیایی گوانگجو ۲۰۱۰ دست یابد.

 محمد حسن زاده متولد ۱۳۶۶ در شیراز است و توانسته است با تیم ملی بسکتبال ایران به مدال برنز مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا در سال ۲۰۱۵ برسد.

بهنام یخچالی متولد ۱۳۷۳ در شهرکرد است و موفق شده در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ با تیم ملی بسکتبال ایران به مدال نقره دست یابد. وی همچنین مدال برنز مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا چانگشا ۲۰۱۵ و مدال نقره همین مسابقات در بیروت ۲۰۱۷ را به دست آورده است و علاوه بر این سه مدال طلا را در رقابت های بسکتبال جام آسیا در توکیو ۲۰۱۲، ووهان ۲۰۱۴ و تهران ۲۰۱۶ در کارنامه دارد.

آرون گرامی پور متولد ۱۳۷۱ و ایرانی-بریتانیایی است که در شهر استاک پورت به دنیا آمده است.

مایک رستم پور متولد ۱۳۷۰ و بازیکن ایرانی-آمریکایی است که در مینه سوتا به دنیا آمده است.

فیلیپ (پویان) جلال پور بازیکن ۲۷ ساله ایرانی-آلمانی است که در شهر شیفراشتات آلمان متولد شده است و تیم ملی بسکتبال ایران را در المپیک توکیو همراهی خواهد کرد.

 محمد جمشیدی متولد ۱۳۷۰ در شهرکرد است در جام ملت های آسیا مانیل ۲۰۱۳ به مدال طلا، بیروت ۲۰۱۱۷ به مدال نقره و چانگشا ۲۰۱۵ با تیم ملی بسکتبال ایران به مدال برنز دست یافته است. وی مدال نقره بازی های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ و مدال طلای جام آسیا توکیو ۲۰۱۲ و تهران ۲۰۱۶ را در کارنامه دارد.

ارسلان کاظمی متولد ۱۳۶۹ در اصفهان است و با تیم ملی بسکتبال ایران در جام بسکتبال آسیا بیروت ۲۰۱۷ به مدال نقره دست یافته است و سابقه دو مدال طلا در رقابت های بسکتبال جام آسیا ووهان ۲۰۱۴ و تهران ۲۰۱۶ را در کارنامه دارد. وی همچنین در بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ به مدال نقره دست یافته است.

محمد سینا واحدی دیگر بسکتبالیست ایرانی که در المپیک توکیو حضور خواهد داشت، متولد ۱۳۷۹ در تهران است.

نوید رضایی فر متولد ۱۳۷۵ در تنکابن است و با تیم ملی بسکتبال ایران در جام بسکتبال آسیا ۲۰۱۷ به مدال نقره دست یافته است.

باید خاطرنشان کرد محمد حسن زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی پور، مایک رستم پور، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمد سینا واحدی، پویان جلال پور و نوید رضایی فر اولین المپیک خود را در توکیو تجربه خواهند کرد.

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه