ارسال به دیگران پرینت

روحانی در مراسم افتتاح طرح ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک:

خوزستان به عنوان قلب تپنده ایران مهم بوده و هست | اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون حق مردم است

رئیس جمهور صبح پنج‌شنبه در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

خوزستان به عنوان قلب تپنده ایران مهم بوده و هست | اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون حق مردم است

روحانی با بیان اینکه مردم خوزستان مردمی هشیار و بیدار هستند گفت: مردم این استان را با عده ای که شعار ناصحیح می دهند باید جدا کرد؛ اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون اشکالی ندارد و باید اعتراض بیان شود؛ اینها حق مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه خط انتقال نفت از گوره به جاسک با بیان اینکه شاید این افتتاح مهمترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم بود، اظهار کرد: این افتتاح پاسخ بسیار قوی به توطئه گران آمریکا و کسانی است که به آینده ای ناپایدار برای این می اندیشدند.

وی ادامه داد: دشمن در جنگ اقتصادی در دو میدان وارد شد. یکی صادرات نفت و دیگری نقل و انتقال پول و بانک ها. آنها حساب کرده بودند وقتی جریان نقل و انتقال پول و صادرات نفت را مختل کنند و آن را به صفر برساند، ایران امکان استفاده از ارز برای تامین نیازهای خود را ندارد، در حالی که در  ۴ ماه اول امسال بانک مرکزی بیش از ۵ میلیارد دلار ارز برای دارو و کالاهای اساسی تامین کرده است. اگر کشور ارز نداشته باشند چگونه می تواند این کالاها را تامین کند؟

وی افزود: نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید واکسن اختصاص داده ایم و در این هفته شرایط مناسبی برای واکسیناسیون در کشور شروع می شود. تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر از واکسن استفاده کردند. ما قول داده بودیم تا پایان دولت واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری خاص تمام شود که به قول مان  عمل کردیم.

رئیس جمهور گفت: ما در زمینه مهار کرونا و رفع تحریم ها به مردم قول داده بودیم که در هر دو زمینه دولت با قاطعیت به مسئولیت خود عمل کرده است. با آغاز واکسیناسیون قدم مهمی برای مهار کرونا برداشته شده است؛ در زمینه رفع تحریم ها هم ما همه کار انجام دادیم و اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود تقریبا قبل از عید تحریم ها را برداشته بودیم. دولت همه کارهای لازم را برای برداشتن تحریم ها انجام داد. وزیر خارجه هم در گزارش خود به مجلس روشن کرده است که ما به چه توفقیقاتی دست پیدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کار بزرگ دولت ما این بود که نشان دهیم در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی فقط به فکر تامین کالاهای ضروری نیستیم، بلکه طرح های مهم توسعه کشور را ادامه دهیم. طرحی که امروز افتتاح شد دو میلیارد دلار ارزش داشت و ما با این کار به دنیا اعلام کردیم که توان اجرای چنین طرح ها را داریم. تا پیش از این تنها پایانه نفتی ما خارک بود و امروز ما این پایانه را متحول کرده و از تک پایانه ای خارج شدیم. در آبان ۶۴ که اسکله ما در خارک بمباران شد، دو هفته صادرات نفت نداشتیم. امروز اتکای ما به تک اسکله از بین رفت و ما نیازمندی خود را به خلیج فارس برای صادرات نفت از بین بردیم و قادریم نفت را از دریای عمان صادر کنیم. خلیج فارس امتیازات و محدودیت های خود را دارد اما دریای عمان به اقیانوس و آب های آزاد وصل است و با افتتاح این طرح، زمان صادرات هم نسبت به گذشته ۱۰ روز جابجا می شود. 

روحانی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری در اواخر دولت یازدهم و مطرح کردن طرح انتقال نفت از گوره به جاسک گفت: ایشان فرمودند این طرح استراتژیک ترین طرحی است که در دولت شما اجرا می شود؛ در واقع این طرح راهبردی ترین طرح جمهوری اسلامی است که نفت ایران از دریای عمان صادر شود و مسئله بسیار مهمی برای ما است؛ البته ما در زمان اجرای این طرح با جنگ اقتصادی رو به رو شدیم. ما لوله های مورد نیاز برای این طرح هزار کیلومتری در کشور نداشتیم و تحریم هم مانع شد این لوله ها وارد کشور شود، اما ما این لوله ها و تمام امکانات لازم را در ایران ساختیم. ۹۱ درصد این طرح در داخل کشور انجام شد و این امتیاز بزرگ دیگری برای کشورمان است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت سواحل مکران برای کشورمان گفت: مقام معظم رهبری هم بر آبادانی این سواحل تاکید داشتند و اکنون طرح های مختلفی در سواحل در حال اجرا است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان این که دیار خوزستان دیاری است که در زمان جنگ تحمیلی مقاومت کرده است گفت: خوزستان هشت سال از این سرزمین دفاع کرده است و همه مناطق خوزستان در برابر دشمن ایستادگی کردند. مردم بسیار عزیز و خوب خوزستان همیشه در صحنه بوده و برای انقلاب و آبادانی کشور تلاش کرده است دولت یازدهم و دوازدهم هم طرح های مختلفی از  جمله فاضلاب و آب آشامیدنی و همچنین احیای زمین های کشاورزی در این استان انجام داده است. ۲۹۵ هزار هکتار زمین های کشاورزی در استان خوزستان و ایلام احیا شده به گونه ای که ارزش این زمین ها ده برابر و مقدار تولید محصولات آن چندین برابر شده است.

وی با تاکید بر این که خوزستان قلب تپنده ایران بوده و برای همه ما مهم است، تصریح کرد: خشکسالی و برخی مشکلات دیرباز، اکنون مردم را اذیت می کند. امسال ۵۲ درصد بارندگی ها کمتر شده و خشکسالی بی نظیری هم به وجود آمده است. دمای هوا در خرداد و اوایل تیر ۲.۵ درجه بیشتر شده وسدها هم کم آب شده، صنعت ما هم ۱۰ درصد نسبت به پارسال برق مصرف کرده است و در این بین استخراج رمز ارز باعث مصرف بیشتر برق شده است.

وی ادامه داد: در این استان آب کمتر از معمول رها شده است که این هم به خاطر کشت پاییزی و احتیاط برای پایان شهریور بوده است، ولی به هر حال مردم در مشکلات و فشار هستند. هیاتی هم به خوزستان اعزام شد و کل طرحی که تهیه شده بود در دولت تصویب کردیم و من گفتم از هر جا که شده پول این طرح پرداخت شود به معاون اول هم دستورات لازم را دادم.

روحانی با بیان اینکه مردم خوزستان مردمی هشیار و بیدار هستند گفت: مردم این استان را با عده ای که شعار ناصحیح می دهند باید جدا کرد اعتراض و انتقاد در چارچوب قانون اشکالی ندارد و  باید اعتراض بیان شود؛ اینها حق مردم است. مردمی که در گرمای ۵۰ درجه هستند ، حق طبیعی دارند که اعتراض کنند و حتی به خیابان بیایند؛ حالا عده ای هم ممکن است سوءاستفاده کنند و فرد نااهلی هم بیاید از سلاح گرم استفاده کند و عزیزی از ما کشته شود من از مردم استان خواهش می کنم مشکلات را از طریق قانونی پیگیری کنند و اجازه ندهند دشمنان ما خوشحال شده و از این اعتراضات سوءاستفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: دولت با همه توان و قدرت در خدمت مردم خوب و عزیز خوزستان خواهد بود.

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه