ارسال به دیگران پرینت

بورل:

توافق بر سر احیای برجام | آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان داشت که در جریان دیدار با رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس بروکسل، بحث برجام را پیش کشیده و گفته که مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران به توافق نزدیک شده است.

توافق بر سر احیای برجام  |  آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند

«جوسپ بورل» روز سه‌شنبه طی سخنانی در اندیشکده آلمانی «جرمن مارشال فاند» به جلسه مشترک امروز اتحادیه اروپا و آمریکا با حضور جو بایدن در پایتخت بلژیک اشاره کرد و گفت که بخش مهم نشست پیرامون مسائل امنیتی بود و برجام یکی از مسائل مورد علاقه مشترک بود.

وی با بیان این ادعا که اتحادیه اروپا و آمریکا با کمک هم در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما این توافق را ایجاد کردند افزود: امروز هم (با آمریکای بایدن) تلاش می‌کنیم تا آن را دوباره فعال کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام در وین به صورت مستقیم گفت‌وگو نمی‌کنند گفت: ما تلاش زیادی را انجام می‌دهیم که برجام احیا شود. افراد من در وین هستند و آن‌ها به دلیل عدم ارتباط مستقیم بین ایران و آمریکا نقش مهمی را (در راستای احیای برجام) ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیوستن و خروج از یک توافق بین المللی کار ساده‌ای نیست یادآور شد که ایالات متحده پس از ترک برجام، تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کرد و ایران هم در مقابل گام‌هایی را در راستای کاهش تعهداتش تحت برجام برداشت.

بورل می‌گوید که ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به لحاظ اقتصادی خسارت زیادی را متحمل شده است. ایران به گفته او «طی دو سال گذشته نتوانست نفت صادر کند و از این منظر هزاران میلیون دلار ضرر کرد.»  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که آمریکا باید تحریم‌ها را رفع کند تا ایران به اجرای کامل برجام بازگردد.

وی با این حال این تحولات را حساس خواند و گفت که در جلسه امروز «به بایدن گفتم ما نزدیک توافق بر سر احیای برجام هستیم و نباید این فرصت را از دست بدهیم» بورل در پاسخ به سوال مجری که واکنش بایدن چه بود گفت: او لبخند زد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس توضیح داد که گره کار در مذاکرات وین، بر سر ترتیب و توالی احیای برجام است؛ اینکه به گفته او «تحریم‌ها یکجا برداشته شود یا به تدریج». او به مطالبه ایران درباره جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از برجام و ادعای آمریکا برای مذاکره درباره توان موشکی ایران و سایر مسائل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که از نظر او «ابتدا باید به مرحله‌ای بازگردیم که ترامپ (توافق را) ترک کرد و بعد درمورد سایر مسائل گفت و گو کنیم»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمان برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در برجام را کوتاه ارزیابی کرد و یادآور شد که تفاهم میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی تکمیلی اجرای برجام سوم تیر به پایان می‌رسد. وی بیان داشت که تا پیش از این موعد باید از فرصت مذاکرات وین استفاده شود.

بورل گفت که به نتیجه مذاکرات خوش بین است اما «در عرض چند هفته دیگر متوجه می‌شویم کارها خوب به نتیجه می‌رسد یا نه.»

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه