ارسال به دیگران پرینت

چگونه بهترین دوره آموزش بورس را انتخاب کنیم؟

برای موفقیت در حوزه‌ای و کسب سود از هر بازاری، به آموزش نیاز داریم. حتی بازارهای سنتی مانند سکه، ارز و مسکن نیز زیر و بم‌هایی دارند که برای افراد ناآشنا، مشکل‌ساز خواهد شد. در مورد بازار بورس نیز این شرایط وجود دارد و بدون کسب مهارت‌های لازم، نمی‌توان عملکرد موفقی داشت. با این حال، مسیر آموزش بورس پیچیدگی‌هایی دارد که ممکن است برای بسیاری افراد مبهم باشد.

چگونه بهترین دوره آموزش بورس را انتخاب کنیم؟

برای موفقیت در حوزه‌ای و کسب سود از هر بازاری، به آموزش نیاز داریم. حتی بازارهای سنتی مانند سکه، ارز و مسکن نیز زیر و بم‌هایی دارند که برای افراد ناآشنا، مشکل‌ساز خواهد شد. در مورد بازار بورس نیز این شرایط وجود دارد و بدون کسب مهارت‌های لازم، نمی‌توان عملکرد موفقی داشت. با این حال، مسیر آموزش بورس پیچیدگی‌هایی دارد که ممکن است برای بسیاری افراد مبهم باشد.

معمولا افراد با سوالاتی از این دست مواجه هستند: از کجا باید آموزش بورس را شروع کنم؟ کدام دوره آموزشی برای من مناسب‌تر است؟ چطور دوره مناسب را انتخاب کنم؟ چطور در کمترین زمان بهترین نتیجه را بگیرم؟ کدام کلاس و موسسه بهتر است؟ و ... . در ادامه مواردی را که باید در این زمینه در نظر بگیرید، بررسی خواهیم کرد.

آموزش بورس، راهکاری برای افزایش سود و کاهش ریسک

می‌گویند بازار بورس به نفع حرفه‌ای‌ها و به ضرر تازه‌واردها عمل می‌کند! این حرف البته تا حدودی اغراق‌آمیز است اما به حقیقتی اشاره دارد: بازار نوسان‌های بسیاری دارد و تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. نمونه این شرایط را بارها مشاهده کرده‌ایم. هر بار که بحث مذاکره با امریکا مطرح می‌شود، هر بار که در گوشه‌ای از جهان جنگ و بحرانی به وجود می‌آید، حتی بعد از سخنرانی بعضی از سران کشور، بازارها واکنش نشان می‌دهند و با صعود یا نزول قیمت‌ها مواجه می‌شویم. در مورد بازاری مثل مسکن واکنش‌ها دیرتر دیده می‌شود اما در مورد نرخ ارز و سکه و به ویژه سهام، نوسان قیمت‌ها به سرعت قابل مشاهده است.

افراد حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند با تدوین استراتژی مناسب از بورس در شرایط مختلف سود به دست آورند.

منظور از افراد حرفه‌ای کسانی است که دوره‌های آموزش بورس را گذرانده‌اند و مدت‌ها زمان به یادگیری روش‌های تحلیل اختصاص داده‌اند، بازیگران تاثیرگذار بازار را می‌شناسند، اخبار روز اقتصادی و سیاسی ایران و جهان را رصد می‌کنند، تحلیل‌های کارشناسان مختلف را در نظر می‌گیرند، توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود را دارند و با استفاده از همه این اطلاعات و مهارت‌ها، یک استراتژی معاملاتی موفق تنظیم می‌کنند.

راهکارهایی برای انتخاب بهترین دوره آموزش بورس

طبیعتا تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و موفق، نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار است. یک شبه نمی‌توان در این بازار به موفقیت رسید و طی کردن مسیر آموزش بورس یک ضرورت محسوب می‌شود اما چطور دوره مناسب خود را پیدا کنیم؟ قبل از سرمایه‌گذاری در بورس لازم است مراحل زیر را طی کنید:

تیپ شخصیتی خود را بشناسید.

همه ما با هم تفاوت‌هایی داریم و این تفاوت‌ها، مسیر زندگی‌مان را رقم می‌زنند. تفاوت‌های شخصیتی را در حوزه مسائل مالی نیز باید در نظر گرفت. در این حوزه با دو تیپ شخصیتی مواجه هستیم: معمولا افراد یا پس‌انداز کننده هستند یا سرمایه‌گذار (Saver or Investor).

پس‌انداز کننده‌ها:

  • معمولا اهداف کوتاه‌مدت دارند و اضافه درامد خود را برای هدف‌های کوچک ذخیره می‌کنند.
  • روی پس‌انداز خود ریسک نمی‌کنند.
  • ترجیح می‌دهند پول همیشه در دسترس‌شان باشد و قابلیت نقدشوندگی برای‌شان مهم است.

سرمایه‌گذارها:

  • اهداف بزرگ و بلندمدت دارند.
  • به اندازه کافی پس‌انداز دارند که در مواقع اضطراری بتوانند از آن استفاده کنند.
  • ریسک‌پذیری بالایی دارند.
  • با سودهای کوچک راضی نمی‌شوند.

پس از این که مدل شخصیتی خود را شناختید، می‌توانید برای انتخاب دوره‌های آموزشی مناسب تصمیم‌گیری کنید. در نظر داشته باشید که بازار بورس برای هر دو مورد گزینه‌هایی دارد و اگر فرضا شخصیت خود را پس‌انداز کننده تشخیص دادید، نیازی نیست به سپرده‌های بانکی محدود شوید. با شرکت در دوره‌های آموزش بورس می‌توانید متناسب با شخصیت و اهداف خود سرمایه‌گذاری کنید. برای مثال صندوق سرمایه‌گذاری درامد ثابت بهترین گزینه برای افرادی است که نمی‌خواهند روی دارایی‌های خود ریسک کنند.

شرایط زندگی خود را بشناسید.

همیشه و در همه دوره‌های آموزشی تاکید می‌شود که با مازاد سرمایه خود وارد بورس شوید. فردی که می‌خواهد در بورس سرمایه‌گذاری کند باید بتواند مخارج زندگی روزمره را تامین کند، مقداری پول نقد برای شرایط اضطراری و اورژانسی کنار بگذارد و با مبلغی که باقی می‌ماند، برای سرمایه‌گذاری اقدام کند. شخصی که در دوره‌های آموزش بورس شرکت کرده باشد و بازار را به خوبی بشناسد، هرگز تمام دارایی‌های خود را وارد این بازار نمی‌کند. پدیده‌ای که متاسفانه در رشد اخیر بورس شاهد آن بودیم. افرادی بودند که با رشد ناگهانی بازار وسوسه شدند و دار و ندار خود را وارد بورس کردند و پس از آغاز روند نزولی، دچار زیان‌های جبران‌ناپذیر شدند.

زمانی که مازاد سرمایه مشخص شد، می‌توانید تصمیم بگیرید با این مبلغ چه نوع سرمایه‌گذاری و چه ترکیب دارایی‌هایی بیشترین سود را نصیب‌تان خواهد کرد و برای این نوع از سرمایه‌گذاری، باید چه مهارت‌هایی داشته باشید.  با شرکت در کلاس‌های آموزش بورس می‌توانید تشخیص بدهید برای مبلغی که در اختیار دارید چه نوع سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است. کلاس‌ها گزینه‌های مختلف و مزایا و معایب هر کدام را به شما معرفی می‌کنند و امکان تصمیم‌گیری آگاهانه را در اختیارتان قرار می‌دهند. مثلا در مورد مبالغ بالا استفاده از خدمات سبدگردانی می‌تواند امنیت و سود بیشتری را در پی داشته باشد زیرا در این روش مدیریت دارایی به عهده یک تیم تحلیلگر حرفه‌ای خواهد بود.

اهداف‌تان را مشخص کنید.

مشخص کردن هدف، تا حدود زیادی به روشن شدن مسیر کمک می‌کند. بهتر است قبل از شرکت در کلاس‌های آموزش بورس، هدف از سرمایه‌گذاری در این بازار و افق زمانی خود را مشخص کنید. نحوه سرمایه‌گذاری فردی که می‌خواهد مبلغی را برای مدت چند ماه در بورس نگه دارد با روش فردی که برای آینده فرزندانش سرمایه‌گذاری می‌کند و چشم‌اندازی چند ساله دارد، کاملا متفاوت است! آموزش‌های لازم برای هر یک از این افراد نیز با هم تفاوت دارد. احتمالا کسی که اهداف کوتاه‌مدت دارد به سمت تحلیل تکنیکال گرایش پیدا می‌کند و فردی که چشم‌انداز چندساله دارد به دنبال یادگیری تحلیل بنیادی می‌رود یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کند.

مراجع آموزشی معتبر را بشناسید.

در چند سال اخیر میزان آگاهی و شناخت نسبت به بازار بورس بیشتر شده است و به همین نسبت، مراجع آموزش بورس نیز بیشتر شده‌اند. علاوه بر موسساتی که کلاس برگزار می‌کنند و طبیعتا باید مجوزهای لازم را داشته باشند، کانال‌های و اکانت‌های شخصی بسیاری نیز در فضای مجازی مشغول ارائه نکات آموزشی و بعضا سیگنال خرید و فروش هستند. فردی که می‌خواهد در مسیر آموزش بورس قدم بگذارد، ابتدا باید یک موسسه معتبر پیدا کند. در این زمینه باید به نکات زیر توجه کرد:

  • سابقه و اعتبار موسسه آموزشی
  • سابقه و اعتبار مدرسان
  • برنامه آموزشی جامع و کامل
  • سطح‌بندی کلاس‌ها و مسیر آموزشی مشخص

واحد آموزش بورس آگاه در حال حاضر یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین موسسات در این زمینه محسوب می‌شود. برنامه جامع آموزش بورس آگاه تمامی مواردی را که یک سرمایه‌گذار باید بداند در بر می‌گیرد. در این برنامه ابتدا مبانی سرمایه‌گذاری در بورس را می‌آموزید، سپس ابزارهای و مراجع اطلاعاتی مهم را می‌شناسید و نحوه استخراج اطلاعات از وب سایت‌هایی مانند tsetmc و کدال را فرا می‌گیرید و سپس وارد حوزه تحلیل تکنیکال یا بنیادی می‌شوید. در کنار همه این‌ها، دوره‌های روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار می‌دهند تا به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای و تمام‌عیار تبدیل شوید.

قبل از شرکت در کلاس‌ها، بهتر است مراحلی را که برشمردیم طی کرده باشید. در این صورت بهتر می‌توانید دوره مناسب خود را پیدا کنید. برای مثال فردی که روحیه پس‌انداز کننده دارد و نمی‌خواهد روی دارایی‌های خود ریسک کند، نیازی نیست روش‌های تحلیل بازار را یاد بگیرد؛ شرکت در دوره‌های مبانی سرمایه‌گذاری و آشنایی با روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم برای او کافی خواهد بود. به این ترتیب به صورت کلی با ادبیات بازار بورس آشنا می‌شود و می‌آموزد که چطور باید اطلاعات صندوق‌ها را استخراج و بهترین گزینه را انتخاب کند.

در نهایت و به عنوان یک جمع‌بندی می‌توان گفت مسیر آموزش بورس با توجه به شرایط، نیازها و اهداف شما تعیین می‌شود. دنیای دانش بورسی یک دنیای وسیع است و هر روز نکته تازه‌ای برای یادگیری وجود دارد. این بازار و مفاهیم آن ممکن است در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما نگران نباشید! هر کس به تناسب موقعیت و شرایط خود می‌تواند مسیر آموزشی مشخصی را طی کند و به کسب سود از این بازار بپردازد. همچنین تنوع دوره‌های حضوری و آنلاین و همچنین ویدئوها و مقالات آموزشی به حدی زیاد است که هر شخصی و با هر شرایطی می‌تواند به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه