ارسال به دیگران پرینت

ابداع جدیدبرای درمان بیماران مبتلا به سرطان پوست و روده

امواج تراهرتز(منطقه تابش الکترومغناطیسی در محدوده فرکانس بین ۰.۱ و ۱۰ تراهرتز) دارای سطح انرژی کمتری نسبت به اشعه ایکس است و بنابراین آسیب کمتری به بافت بیولوژیکی می‌زند. با در نظر گرفتن این موضوع محققان انگلیسی گفته‌اند که می‌توان از آن برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پوست یا روده استفاده کرد.

ابداع جدیدبرای درمان بیماران مبتلا به سرطان پوست و روده

دانشمندان دانشگاه "لیدز"، بیمارستان آموزشی لیدز، سرویس سلامت همگانی Trust همراه با محققان دانشگاه‌های وارویک و اکستر و بیمارستان‌های دانشگاه کاونتری و وارویک شایر، نسل جدید تجهیزات تصویربرداری و درمان بر اساس امواج تراهرتز به نام "ترابوتیکس"(terabotics) را ایجاد کردند. آنها برای انجام این کار بودجه‌ای به مبلغ هشت میلیون پوند از شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی دریافت کرده‌اند.

در این پروژه، دانشمندان پروب‌های مینیاتوری امواج تراهرتز را برای تصویربرداری از پوست و بررسی روده و روده بزرگ ایجاد خواهند کرد. هنگامی که امواج به بافت‌ها رسید، می‌تواند تغییرات ایجاد شده در بافت‌ها که ناشی از سرطان است را تعیین کند. محققان امیدوراند که پروب‌های مینیاتوری امواج تراهرتز را به یک سیستم هوش مصنوعی متصل کنند تا آن سیستم بتواند در صورت شناسایی ضایعه سرطانی، فوراً به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی اطلاع دهد.

در مراحل بعدی، پروب‌های امواج تراهرتز با ربات‌های جراحی ادغام خواهند شد. دانشمندان دانشگاه لیدز در حال تولید این ربات‌ها هستند.

دانشمندان امیدوارند که وقتی این ربات‌ها با حسگرهای امواج تراهرتز ترکیب شوند، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را قادر به تشخیص تغییرات مضر سلول بدون انجام بیوپسی کنند چرا که بیوپسی تنها روند درمان را به تعویق می‌اندازد.

"پیترو والداستری"(Pietro Valdastri) استاد رباتیک و سیستم‌های خودکار دانشکده مهندسی الکترونیک و برق دانشگاه لیدز گفت: از علم رباتیک به طور فزاینده‌ای در اتاق  عمل استفاده می‌شود زیرا پزشکان با کمک آن می‌توانند عمل جراحی را با دقت بالاتری انجام دهند. در دانشگاه لیدز، ما در حال توسعه نسل جدیدی از ربات‌های جراحی هستیم تا سرطان روده بزرگ را زودتر تشخیص دهیم و آن را به طور موثرتری حذف کنیم. ساخت ربات‌های مجهز به امواج تراهرتز یک روش جالب جدید است که توانایی بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی طی پنج تا ۱۰ سال آینده را خواهد داشت. در بیماران مبتلا به سرطان پوست، پروب امواج تراهرتز از تومور قابل مشاهده و اطراف آن تصویربرداری خواهد کرد تا وسعت تومور زیر سطح را بهتر تشخیص دهد. این کار باعث می‌شود تا کل تومور به یک باره برداشته شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه