ارسال به دیگران پرینت

پایتخت موز ایران در معرض نابودی بر اثر افت ولتاژ برق

امام جمعه موقت اهل‌سنت زرآباد از سوختن دستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزان این شهر و بیکاری آنان طی افت ولتاژ برق در این چند روز اخیر خبر داد و در ادامه از مسئولان خواست اقدامی عاجل برای نجات پایتخت موز ایران بکنند.


 پایتخت موز ایران در معرض نابودی بر اثر افت ولتاژ برق

تسنیم: امام جمعه موقت اهل‌سنت زرآباد از سوختن دستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزان این شهر و بیکاری آنان طی افت ولتاژ برق در این چند روز اخیر خبر داد و در ادامه از مسئولان خواست اقدامی عاجل برای نجات پایتخت موز ایران بکنند.

 آب‌وهوای استوایی و خاک زرخیز بخش "زرآباد" از توابع شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان بسیار مستعد کشاورزی و کشت میوه‌های استوایی از جمله موز، پاپایا، آناناس، هندوانه و غیره است و بخش عمده باغات این منطقه به کشت موز اختصاص دارد؛ باغاتی که در مدت دو سال اخیر در پی بلایای طبیعی و بی‌تدبیری، حالا در حال نابودی هستند.

مولوی یونس نهنگی اظهار داشت: بعد از سیل دی‌ماه 98 و سرمای کم‌سابقه زمستان سال گذشته، حالا قطعی‌های برق است که گریبانگیر کشاورزان زرآبادی شده است و می‌طلبد اقدامی عاجل از سوی مسئولان در این زمینه انجام شود.

امام جمعه موقت اهل‌سنت زرآباد توضیح داد: در سیل دی‌ماه 98 باغات موز بخش زرآباد شهرستان کنارک به‌طور کامل زیر گل‌ولای مدفون شدند و بار دیگر در سرمای زمستان 99 در حالی که درختان موز تازه داشتند جان می‌گرفتند، دوباره این معضل باعث از بین رفتن باغات کشاورزان زرآبادی شد.

وی افزود: این دو اتفاق خسارات سختی را به کشاورزان وارد کرده بود که امسال نیز بعد از قطعی‌های یک‌باره برق که باعث شد وسایل خیلی از خانواده‌ها بسوزد، حالا افت ولتاژ برق دامنگیر کشاورزان زرآبادی شده است.

مولوی نهنگی ادامه داد: هنوز باغات کشاورزان جان نگرفته است که این بلای جدید آمده است و دیگر پرورش موز در باغات پایتخت پرورش موز ایران در حال تبدیل به یأس و ناامیدی است، کشاورزان واقعاً دیگر با وجود چنین شرایطی نمی‌دانند چه باید کنند.

امام جمعه موقت اهل‌سنت زرآباد ادامه داد: اگر طبق برنامه برق را روزی دو ساعت قطع کنند تا صرفه‌جویی شود، مشکلی برای کشاورزان به وجود نمی‌آید اما اینکه افت ولتاژ نیز داریم، یعنی اینکه کشاورزان کلاً باید در خاموشی به‌سر ببرند و محصولشان نیز نابود خواهد شد.

وی افزود: این افت ولتاژ باعث می‌شود که الکتروموتور و دستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزان که از چاه آب می‌کشد کار کند و بعضی مواقع نیز با این افت ولتاژ، دستگاه‌های کشاورزان به‌کلی می‌سوزند و نابود می‌شوند که این خسارات واقعاً برای کشاورزان سنگین است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه