ارسال به دیگران پرینت

بورس تهران | با ورود صندوق‌های مبتنی بر رمزارز بورس تهران تقویت میشود؟

اخیراً سازمان بورس خبر داده که قرار است به‌زودی صندوق‌های پوشش ریسک و مبتنی بر رمزارزها را در بورس راه‌اندازی کند.

 بورس تهران  | با ورود صندوق‌های مبتنی بر رمزارز  بورس تهران تقویت میشود؟

البته طبق شنیده‌ها از سازمان بورس، هنوز مشخص نیست چه زمانی این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شوند. راه‌اندازی صندوق‌های مبتنی بر رمزارز سال ۱۳۹۶ نیز از سوی برخی فعالان حوزه رمزراز مطرح شد، اما در آن زمان با راه‌اندازی آن موافقت نشد. حالا بعد از چندین سال باز هم زمزمه‌های راه‌اندازی آن به گوش می‌رسد.

علی میزانی اسکویی، بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت فیکاس سوئیس توضیح داد که راه‌اندازی صندوق‌های مبتنی بر رمزارز می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک کند.

باتوجه به صحبت‌های او صندوق‌های مبتنی بر رمزارز به دو نوع فعال و غیرفعال تقسیم می‌شوند و صندوق‌های فعال می‌توانند به بورس ورود کنند.

این صندوق‌ها که در دنیا هم در حال رشد هستند می‌توانند برای سرمایه‌گذاران در حوزه رمزارزها دو مزیت مدیریت ریسک و سهولت دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر ایجاد این صندوق‌ها در بورس می‌تواند به رونق بازار کمک کند و باعث ورود پول به بازار بورس شود.

صندوق‌های غیرفعال و فعال مبتنی بر رمزارز

میزانی اسکویی در ادامه صحبت‌های خود به انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارز اشاره کرد و توضیح داد: «برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر رمزارز می‌توان دو مدل در نظر گرفت. صندوق‌های غیرفعال که به صندوق‌های شاخص معروفند و صندوق‌های فعال که قابل سبدگردانی هستند. در صندوق‌های غیرفعال بیت‌کوین به‌عنوان یک نماد در نظر گرفته می‌شود و هر فرد خرید خود را انجام می‌دهد. بنابراین بر همین اساس بیت‌کوین خریده می‌شود و معادل آن در صندوق‌های امین یا همان custody ذخیره و نگهداری می‌شود. اینها صندوق‌های شاخص هستند که به‌صورت یک کوین یا ترکیبی از کوین‌ها فعالیت می‌کنند.»

چرا مردم باید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند؟

حال که سازمان بورس خبر از راه‌اندازی صندوق‌های مبتنی بر رمزارز داده، این سؤال پیش می‌آید که باتوجه به عدم استقبال مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری آیا راه‌اندازی این صندوق‌ها می‌تواند مورد توجه مردم قرار بگیرد؟

میزانی اسکویی در پاسخ به این سؤال چند مؤلفه را برای صندوق‌های مبتنی بر رمزارز در نظر گرفت. او توضیح داد: «پیچیدگی رمزارزها، جذابیت و رشد سریع قیمت رمزارزها مولفه‌هایی هستند که وقتی آنها را کنار هم بگذاریم، مردم از این صندوق‌ها استقبال خواهند کرد. اهمیت ایجاد صندوق‌های مبتنی بر رمزارز در ایران مخصوصا در این مرحله که بورس که دچار نوسانات زیادی شده، دو چندان است. اخیرا نیز گفته شده که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس تهران خارج و بخشی از آن وارد حوزه رمزارزها شده است و اگر این صندوق‌ها در بورس راه‌اندازی می‌شدند، نه تنها این اتفاق نمی‌افتاد بلکه بخش زیادی از مردم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها وارد بورس شده بودند. البته هنوز اکوسیستم این حوزه کامل نشده و زیرساخت‌های آن ضعیف است که باید هرچه زودتر این زیرساخت‌ها تکمیل شوند.»

رونق بورس با ورود صندوق‌های مبتنی بر رمزارز

میزانی اسکویی اشاره کرد که از سال ۱۳۹۶ تلاش کرده‌ایم که صندوق مبتنی بر رمزارزها را وارد بورس تهران کنیم، اما تاکنون موفق نشده‌ایم. تا اینکه سال گذشته توانستیم در سوئیس این صندوق را راه‌اندازی کنیم. البته باتوجه به شرایطی که بازار سرمایه در ایران دارد، لازم است که هرچه زودتر این صندوق به بورس تهران ورود کند. در صورت راه‌اندازی این صندوق ورود پول به بورس اتفاق می‌افتد و بازار نیز تقویت می‌شود و هنگام خروج یا ریزش بازار و کوچ سرمایه‌ها از حوزه رمزارز می‌توان امید داشت این نقدینگی کنترل شده‌تر باشد و به‌جای سرازیرشدن به بازارهایی مانند ملک به‌راحتی وارد بازار سهام شود.

منبع : تجارت‌نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه