ارسال به دیگران پرینت

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

عرضه سبدی از واکسن‌های کرونای تولید ایران مهرماه

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سبدی از واکسن‌های کرونای تولید داخلی مهرماه امسال در کشور ارایه می‌شود که قابلیت عرضه در عرصه بین الملل دارد.


عرضه سبدی از واکسن‌های کرونای تولید ایران مهرماه

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سبدی از واکسن‌های کرونای تولید داخلی مهرماه امسال در کشور ارایه می‌شود که قابلیت عرضه در عرصه بین الملل دارد.

دکتر مصطفی قانعی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سلسله رویدادهای پیوند که به صورت مجازی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: با حمایت‌های این صندوق از تولید واکسن داخلی در مهرماه امسال سبد خوبی از واکسن های خواهیم داشت که می‌تواند قابل عرضه در عرصه بین المللی باشد.

وی یادآور شد: ایران در حوزه تولید دارو مشکلی ندارد ولی چالش اصلی در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی است ، با وجود زیرساخت‌ها و روش‌های آن در کشور هنوز نتوانسته ایم، شرکت‌های دانش بنیان قدرتمندی در این زمینه تربیت کنیم تا امنیت غذایی کشور را تضمین کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شتاب دهنده‌ها در زمینه جذب هسته‌های فناور اشاره کرد و گفت: در چهار سال گذشته در حوزه زیست فناوری اقدام به شناسایی توانمندی دانشگاه‌ها برای توسعه فناوری‌های مربوط به این حوزه کردیم و در این راستا موافقت روسای ۶۰ دانشگاه وابسته به وزارت علوم اخذ شد.

قانعی خاطرنشان کرد: روسای دانشگاه‌ها با اعلام موافقت خود توانمندی‌های مراکز آموزش عالی را در حوزه زیست فناوری اعلام کردند، از سوی دیگر ما به هر دانشگاه اعلام کردیم که تنها در سه زمینه از حوزه زیست فناوری می‌توانند مشغول به فعالیت شوند و اگر همه این امضاها را جمع بندی کنیم، حاصل آن توسعه کل زیست فناوری دنیا می‌شود و هیچ زمینه‌ای از آن مغفول نمانده است

وی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تقسیم کار ملی بعد از تصویب نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت : برای آن که حاصل این اقدام به هدر نرود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کردیم که شورای گسترش این وزارتخانه، هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی را مکلف به پیگیر تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری کند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تشریح نقش شتاب دهنده‌ها در توسعه این فناوری یادآور شد: در حال حاضر ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور راه اندازی شده است که نیازمند اتصال به دانشگاه‌ها هستند که باید از آنها حمایت شود، از این رو با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری مشترک داریم تا این شتاب دهنده‌ها را هدایت کنیم به گونه‌ای که ما در شرکتی که تقاضای خرید فناوری دارد، حمایت‌های مالی صورت دهیم تا از این طریق اتصال هسته‌های فناور با خریدار برقرار شود .

قانعی افزود: با این اقدام اتصال میان متقاضی فناوری با دانشگاه‌ها برقرار می شود و بخش تحقیق و توسعه طرف متقاضی در دانشگاه‌ها توسعه می‌یابد، از سوی دیگر لازم است که دانشگاه‌هایی که اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری می‌کنند فعالیت این دانشجویان را فناوری محور کنند از این رو طرح پذیرش و تربیت دانشجوی دکتری با هدف تجاری سازی را آغاز کردیم.

وی با یادآوری چالش‌های وزارت علوم در زمینه کمبود اعتبارات برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری گفت: بر این اساس تلاش داریم این دانشجویان را برای مشارکت در شرکت‌های دانش بنیان تربیت کنیم.

وی با انتقاد از این که تربیت دانشجویان دکتری، خارج از برنامه صورت می‌گیرد، افزود: یکی از نقایص پذیرش این دانشجویان اتصال نشدن آنها به شرکت‌های شتاب دهنده است از این رو با اجرای این برنامه بخشی از این دانشجویان به سمت جذب در شتاب دهنده‌ها هدایت می شوند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری به سابقه مسوولیت خود در انستیتو پاستور اشاره کرد و یادآور شد: در مدت ۶ سالی که در این انستیتو بودم حتی یک محصول در حوزه زیست فناوری تولید نشد ولی زمانی که در ستاد توسعه زیست فناوری مشغول به فعالیت شدم تنها با سرمایه گذاری روی یکی از شتاب دهنده‌ها در مدت سه سال و جذب ۱۴۰ دانشجوی دکتری ۱۹ محصول دانش محور عرضه کردیم و این تجربه موجب تغییر این رویکرد شد که در دولت به دنبال تولید محصول نباشیم.

قانعی با بیان این که تمام رسالتی که در یک موسسه پژوهشی به دنبال آن بودیم در یک شتاب دهنده به دست آوردیم، ادامه داد: شتاب دهنده‌ها مربیان خوبی برای بخش‌های صنعتی هستند.

وی به روند خوب فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه دارو اشاره کرد و گفت: فعالیت در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی ضعیف است و هنوز شرکت دانش بنیان خوبی در این زمینه نداریم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه