ارسال به دیگران پرینت

داعش در منطقه | دبیرکل ترکمن‌های عراق با اعزام پیشمرگه به کرکوک مخالفت کرد

دبیرکل اتحادیه ترکمن‌های عراق درخواست اقلیم برای اعزام ۲۰۰۰ نفر از نیروهای پیشمرگه به کرکوک به‌بهانه رخنه‌های امنیتی اخیر داعش را اقدامی سیاسی دانست و گفت: حشد شعبی توان درهم شکستن حملات داعش و پایان داعش در این منطقه را دارد.

داعش در منطقه  | دبیرکل ترکمن‌های عراق با اعزام پیشمرگه به کرکوک مخالفت کرد

«جاسم محمد جعفر» وزیر سابق ورزش و جوانان عراق و دبیرکل اتحادیه ترکمن‌های عراق  مراتب نگرانی خود را از درخواست اقلیم کردستان عراق برای اعزام 2000 نفر از نیروهای پیشمرگه به کرکوک به‌دنبال رخنه‌های امنیتی اخیر داعش به آنجا اعلام کرد و آن را بیشتر خواسته سیاسی دانست تا امنیتی.

وی افزود: رخنه‌های امنیتی در کرکوک جدید نیست و از دو هفته گذشته از سوی داعش در منطقه «داقوق» وجود داشته است و ما پنج کشته و شماری زخمی در اطراف «آمرلی» در جریان حوادث آن داشته‌ایم.

جاسم محمد جعفر  گفت: بر این باورم که داعشی‌های جدید به کوه «حمرین» وارد شده‌اند و در حال تحرکاتی در این مناطق با استفاده از ضعف نیروهای مستقر در این منطقه اعم از ارتش و پلیس هستند. داعش همواره از رخنه‌های امنیتی بهره‌برداری می‌کند. حملاتی در برخی مناطق چند روز قبل رخ داد و به منطقه «التون کوبری» و پیشمرگه حمله شد و این طبیعی است.

وی با ابزار شگفتی از موضع مقامات اربیل درباره اعزام نیرو به مناطقی از کرکوک، گفت: این مایه تعجب و شگفتی من است که واکنش برادران کرد مبالغه‌آمیز و بیش از حد بوده است زیرا اگر موضوع به خون عراقی مربوط می‌شود که قبل از آن حملات به «داقوق» شده است و باید قبلاً هم همین اندازه واکنش داشتند؛ اما اگر فرض کنیم که موضع این است که به مرزهای اقلیم کردستان عراق رسیده است و آنها احساس کرده و درخواست اعزام 2000 نیروی پیشمرگه به منطقه را داده‌اند که این در ورای آن اهداف سیاسی است نه امنیتی.

جاسم محمد جعفر ادامه داد: ما نمی‌پذیریم که این قبل حوادث بهانه و توجیهی برای استفاده از آن برای بازگشت نیروهای پیشمرگه به کرکوک باشد یا در ورای آن اهداف سیاسی باشد. ما نمی‌پذیریم که اگر داعش به مرزهای اقلیم رسید برادران کرد واکنش در خور نشان دهند اما هنگامی که داعش به ترکمن‌ها یا اعراب و پلیس و ارتش عراق در دیگر مناطق حمله کرد شاهد واکنشی از سوی آنها نباشیم.

وی ضمن ابراز نگرانی درباره موافقت نخست وزیر عراق با درخواست کردها برای اعزام نیروهای پیشمرگه به کرکوک، گفت: ما نگران هستیم که نخست وزیر عراق اداره امنیتی این منطقه را به پیشمرگه و نیروهای امنیتی عراق بسپارد در صورتی که شکست این موضوع قبل از سال 2017 اثبات شده است. دوران حضور «نجم‌الدین» استاندار کرکوک تمام شده است. تکرار این پرونده یعنی ایجاد اختلاف میان اعراب، کردها و ترکمن‌ها.

جاسم محمد جعفر اظهار داشت: کردها در کرکوک هستند و برادران ما و قابل احترام‌اند و با ما در انتخابات شرکت می‌کنند و به‌نظر من اعزام نیروهای پیشمرگه به این منطقه آتش را به‌روی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق می‌گشاید.

وی گفت: ما به‌شدت مخالف هستیم که فرصت ورود دوباره به پیشمرگه داده شود و آنها بار دیگر به کرکوک بازگردند. ما به‌شدت مخالف مشارکت پیشمرگه در اداره این پرونده هستیم. حشد شعبی توان درهم شکستن حملات داعش و پایان داعش در این منطقه را دارد.

وی افزود: حشد شعبی مایه افتخار همه است و داعش از آن به خود می‌لرزد. حشد شعبی با اعتقاد و ایمان راسخ می‌جنگد و قدرتی بازدارنده است که دیگران هزاران حساب روی آن باز می‌کنند.

جاسم محمد جعفر گفت: برادران کرد محاسبات خاصی دارند و آنها نباید حضور داعش را در آنچه خط آبی نامیده می‌شود، احساس کنند و باید بپذیرند که حشد شعبی توان دفع و بازدارندگی در برابر هر اقدام داعش را دارد.

وی گفت: ما بر این باور هستیم که راهکار در تشکیل کمیته‌ای متشکل از اعراب و کردها و ترکمن‌ها برای نظارت بر این موضوع است، امر غیرواقع‌بینانه این است که نخست وزیر عراق با رئیس اقلیم کردستان عراق این موضوع را مورد مشورت و رایزنی قرار دهد، باید کمیته‌ای متشکل از سه طیف و نخست وزیر تشکیل شود و او ناظر این کمیته باشد و به آنها پیشنهاد بازگشت یا عدم بازگشت پیشمرگه را عرضه کند و حضور نیروها و راهکارهای ممکن برای بازدارندگی علیه داعش را مورد ارزیابی قرار دهد.

جاسم محمد جعفر در پایان هشدار داد: این پرونده بسیار حساسی است و باید به کمیته‌ای از طیف عرب، کرد و ترکمن واگذار شود تا تصمیم قوی اتخاذ شود اما اگر موضوع میان نخست وزیر و رئیس اقلیم مطرح شود به حوادث قبل از سال 2017 و مشکلات و موانع منتهی خواهد شد.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه