ارسال به دیگران پرینت

تقابل یک کارمند ساده با گوگل

افرادی که در انبارها و مراکز داده گوگل کار می‌کنند از پایمال شدن کوچکترین حقوق خود خسته شده‌اند. آنها بر این باورند که این شرکت‌ها به کارکنانشان گوش نمی‌دهند.

تقابل یک کارمند ساده با گوگل

در سال‌های گذشته دفاتر و ادارات مختلف شرکت‌های بزرگ فناورانه توجه جهانی را به سمت خود جلب کردند. گوگل یکی از این شرکت‌ها است. شعبه‌های مختلف گوگل در سراسر جهان در داشتن برای داشتن اداراتی خلاقانه و متفاوت با یکدیگر رقابت کردند و نشان دادند که امکانات تفریحی و رفاهی زیادی را برای کارمندان و کارکنان خود در نظر گرفته‌اند.

 گوگلی‌ها به این معروفند که در شعبه‌های مختلف با اسکوتر از این اتاق به آن اتاق می‌وند، در دمای مناسب اتاقهایشان که کم از خانه‌های مجلل ندارد پشت بهترین و راحتترین صندلی‌ها می‌نشینند و دستمزدهای 6 رقمی می‌گیرند. آنها در برخی از شعبه‌های خود دوچرخه‌هایی به رنگ آرم و برند گوگل دارند و شهرهای گوگلیشان را در فضای کاری خود ساخته‌اند.

اداره گوگل در دوبلین ایرلند

فضایی از اداره گوگل در شعبه دوبلین ایرلند

 

اما ظاهرا همه کارمندان گوگل در این فضاها منحصربه فرد کار نمی‌کنند و بسیاری از آنها با کمترین دستمزدها مجبور به تحمل موضاعاتی دیگر هستند. "شنون ویت" یکی از آنهاست. او یکی از کارمندان پیمانکار گوگل است که به دلیل صحبت در باره حقوق و مزایای کاری و درخواست یک بطری آب در شرکت گوگل خبرساز شد و یکی از قوانین درون سازمانی گوگل را تغییر داد.

بی بی سی در باره این کارمند پیمانکار گوگل نوشت: لحظه طلایی برای "شنون ویت" با شکستن بطری آبی که شرکت گوگل برایش در نظر گرفته بود، رقم خورد. مرکز داده‌هایی که "شنون ویت" در آن کار می کرد بسیار گرم بود و او خواستار بطری آب دیگری شد. با این حال پیمانکار گوگل از دادن یک بطری آب دیگر به او خودداری کرد.

واکنش و بحث‌های پیرامونی در مورد درخواست این زن برای داشتن یک بطری آب، منجر به تصمیم جدید گوگل در روزهای گذشته شد. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارکنان این شرکت حق بحث و گفت‌و‌گو در باره حقوق، مزایا و شرایط خود با یکدیگر را دارند.

شاید این موضوع و اعلام آن کمی عجیب به نظر برسد.

تصویری دیجیتالی از "ششنون ویت" در برابر آرم گوگل

شکایت کارمند علیه گوگل

اما در واقع بحث یک بری آب به اوج کلنجار "شنون" با کمپانی گوگل تبدیل شد.

داستان او  چراغ درخشانی در شیوه‌های مدیریتی و  فرامدیریتی است که این روزها در "فناوری‌های بزرگ" بسیار پرمعنا هستند.

شنون در سال 2018 مدرک تاریخ خود را دریافت کرد و در اوایل فوریه همان سال به ازای دستمزد 15 دلار در ساعت در مرکز داده‌های گوگل در "کارولینای جنوبی" مشغول کار شد.

و ی در باره کارش گفت: شما مسئول تعمیر سرورها هستید که شامل تعویض هارد دیسک‌ها، مادربردها و بلندکردن باتری‌های سنگین 13.6 کیلوگرمی می‌شود. این واقعا کار سختی است.

دفتار گوگل به دلیل طراحی‌های خلاقانه، تنوع و تجهیزات سرگرمی مانند میزهای تنیس روی میز، میان‌وعده‌های رایگان و اتاق موسیقی در جهان  معروف شده‌اند. اما آنچه شنون از شرایط کارش تعریف می‌کند کمتر از این چیزها ایده آل و جداب است.

شنون می‌گوید: مردم مانند آنچه شما در فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از گوگل می‌بینید تمام روز را بازی نمی‌کنند. مرکز داده‌ها نیز کاملا متفاوت است.

شنون پیمانکار شرکت گوگل به شمار می‌آمد. اگرچه در مرکز داده‌های گوگل کار می‌کرد اما از سوی یک پیمانکار فرعی دیگر به نام "مودیس" استخدام شده بود مودیس نیز زیرمجموعه کمپانی "آدکو" از دیگر پیمانکاران گوگل محسوب می‌شود.

این روند کاری پیچیده به شکلی چشمگیر در گوگل افزایش یافته است. گفته می‌شود نیمی از افرادی که در این کمپانی کار می‌کنند به عنوان پیمانکار استخدام شده‌اند.

تصویری از شنون ویت

شکایت از گوگل به خطر بطری آب

 این روند می‌تواند اشتباهات مدیریتی را افزایش دهد و مسائل را پیچیده‌تر کند.

شنون می‌گوید پس از شیوع همه‌گیری روند کار سخت‌تر شد. حداقل میزان کارها در هر شیفت افزایش یافت اما مباحث امیدبخشی در این میان وجود داشت.

وی افزود: حول و حوش سال 2020 گوگل اعلام کرد که قصد دارد این همه گیری را به روشی شرافتمندانه اداره کند. آنها اعلام کردند که هر کارمندی حتی پیمانکاران شخصی و مستقل پاداش می‌دهند.

شنون گفت: زمان دریافت پاداش‌ها فرا رسید اما هیچ مبلغی وارد حساب‌های بانکی ما نشد. ما نگران شدیم و به این پول‌ها نیاز داشتیم.

در همین مواقع کارمندان شروع به صحبت در باره پاداش و میزان مجموع دریافتی‌های خود کردند.

این کارمند افزود: "ما در مورد حقوق و دستمزد از هم سوال می‌پرسیدیم اما هنگامی این صحبت‌ها به گوش مدیریت رسید، از ما ‌خواستند در این باره صحبت نکنیم".

شنون می‌گوید که یکی از مدیرانش به او پیغام داده و گفته است: بحث در  مورد ضررها و مزایا با همکاران هرگز "اوکی" نبوده است. او این پیام را با بی بی سی به اشتراک گذاشته است.

او با ناامیدی حقوق و مزایای خود را دریافت کرد و امیدوار بود که شغلی تمام وقت در گوگل به دست آورد اما متوجه فرهنگ "perma-temps" در این فضا شد. براساس این فرهنگ رایج کارکنان موقت با وجود همه تلاش‌هایشان هرگز به کارمند اصلی و رسمی تبدیل نخواهند شد و هرگز مزایای آنها را نخواهند داشت.

شنون که از مدیریت ناامید شده بو به نقطه شکستش رسید.

او گفت: مرکز داده‌ها بسیار گرم است. حدود 30 درجه سانتی‌گراد. گوگل برای من بطری آبی در نظر گرفت که درش شکسته بود.

او گفت: مشابه این اتفاق برای همکار تمام وقت من در گوگل رخ داده بود.

به همکار شنون یک بطری آب داده بودند اما برای او بطری دیگری در نظر نگرفتند. او به خانه رفت و یک نوشته فیس بوکی را پست کرد. 

او در پست فیس‌بوکی اش نوشت: کارفرمایم به ما گفت در طول جریان همه‌گیری تعویض بطری شکسته یا خراب آب مقدور نیست و شما نمی‌توانید زمان اضافه‌ای را برای آوردن آب صرف کنید. پس تشنه بمان و از اینکه شغلی دارید خوشحال باش و به فکر دریافت بیشتر برای کار در شرایط خطرناک نباش.

شنون در ادامه گفت: روز بعد در محل کار به اتاق کنفرانس با حضور اکثر مدیران فراخوانده شدم. آنها به من گفتند که پست فیس بوکی من مغایر با توافق نامه عدم افشای اطلاعات است و من به عنوان یک خطر امنیتی باید سریعا نشان شرکتی و لپتاپم را تحویل داده و با همراهی چند نفر به بیرون از شرکت هدایت شوم.

اتحادیه کارگران "الفبت" به عنوان کمپانی مادر گوگل در ژانویه 2021 برای کارکنان گوگل ایجاد شد. این اتحادیه از سوی شورای روابط کار به عنوان یک آژانس مستقل و دولتی به رسمت شناخته نشده است. اکثریت کارکنان گوگل عضو این اتحادیه نیستند اما شنون یکی از اعضای این اتحادیه بود  و به پرونده وی در این مرجع رسیدگی شد.

در ماه فوریه آنها دو پرونده را از طرف او به عنوان اعمال قوانین ناعادلانه کار تنظیم کردند. در یکی از آنها به تعلیق شنون برای صحبت‌های وی در دفاع از اتحادیه و در دومی به موضوع درخواست مدیران شنون برای سکوت در باره پرداخت حقوق و دستمزدش پرداختند.

 در ماه گذشته گوگل، مودیس و اتحادیه کارگران "الفبت" به توافقی دست یافتند.

تعلیق شنون لغو شد.

گوگل سندی را امضا کرد که طی آن کارمندانش "حق بحث در مورد دستمزد، پاداش و شرایط کار را دارند".

این یک پیروزی برای شنون و اتحادیه تازه تاسیس به شمار می‌آید.

 شنون می‌گوید: افرادی که در انبارها و مراکز داده این شرکت چند تریلیون دلاری کار می‌کنند از پایمال شدن کوچکترین حقوق خود خسته شده‌اند . آنها فهمیده‌اند این شرکت‌ها به کارکنانشان گوش نمی دهند. "

در هفته گذشته کارکنان آمازون در آلاباما به راه‌اندازی اتحادیه خود رای دادند. آمازون تصور می کند  که نمی‌تواند مانع تشکیل این اتحادیه شود.

این یک نبرد بین فناوری‌های بزرگ و کارگرانی است که احساس می‌کنند مورد بی مهری قرار گرفته‌اند.

شنون می‌گوید: یکی از بزرگترین چیزهایی که مردم در این میان درک می‌کنند این است که همه کارکنان گوگل دستمزد 6 رقمی ندارند اما آنها در پائین‌ترین سطوح کاری قدرت بسیار زیادی دارند. بسیار بیشتر ازا حد تصور.

گوگل در این میان به  هیچ گونه اشتباهی اعتراف نکرد و اشتباه برای پیمانکاران سازمانی رده بالای خود را نیز قبول ندارد. 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه