ارسال به دیگران پرینت

چرا آمریکا و اسرائیل بیشترین ضرر را از سند همکاری ایران و چین متحمل خواهند شد؟

مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم امضای سند همکاری استراتژیک بین چین و ایران، در 27 مارس 2021 نقطه عطفی در روابط قوای مطرح جهان و غرب آسیا بوده، برتری تک قطبی ایالات متحده را به کلی از بین می برد و مانع از گسترش حضور اسرائیل در منطقه غرب آسیا می شود.

چرا آمریکا و اسرائیل بیشترین ضرر را از سند همکاری ایران و چین متحمل خواهند شد؟

عصام نعمان در القدس العربی نوشت: مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم امضای سند همکاری استراتژیک بین چین و ایران، در 27 مارس 2021 نقطه عطفی در روابط قوای مطرح جهان و غرب آسیا بوده، برتری تک قطبی ایالات متحده را به کلی از بین می برد و مانع از گسترش حضور اسرائیل در منطقه غرب آسیا می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دو طرف از سند همکاری بین ایران و چین بیشترین ضرر را می بینند: ایالات متحده و رژیم صهیونیستی. این سند دلیل روشنی برای شکست سیاست آمریکا معروف به فشار حداکثری برای واداشتن ایران به تسلیم است.

آمریکا روی اثرگذاری تحریمهای ایران و فروپاشی اقتصادی آن حساب زیادی باز کرده بود تا ایران را مجبور به بازگشت به مذاکرات البته با شروط واشنگتن کند. اسرائیل هم مانند آمریکا روی موفقیت تحریمهای اقتصادی در به فرسایش بردن توان ایران حساب کرده بود تا به این شکل، ارتش اسرائیلی بتواند حضور نظامی ایران در سوریه را از بین ببرد. اما آرزوهای اسرائیل و آمریکا با افزایش غنی سازی اورانیوم بر باد رفت، چرا که در حال حاضر ایران میزان غنی سازی اورانیوم خود را در مقایسه با سال 2015 ، دوازده برابر کرده است.

شاید مهمترین دستاورد سند همکاری 25 ساله ایران و چین، سرازیر شدن میلیاردها دلار برای تولید در زمینه های انرژی، تکنولوژی، زیر ساختی و همکاریهای نظامی باشد که باعث می شود ایران یک حلقه مرکزی در طرح یک کمربند و یک راه چین باشد و به این شکل، مبادلات تجاری گسترده بین کشورهای آسیایی و اروپایی تقویت شود. در کنار راه ابریشم زمینی جدیدی که چین را به کشورهای جنوب شرق آسیا و غرب آن ارتباط می دهد، یک راه ابریشم دریایی نیز وجود دارد که بنادر چینی را به بنادر جنوب آسیا و جنوب اقیانوس آرام، خاورمیانه، حوزه شرقی دریای مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب اروپا مرتبط می کند.

در چارچوب طرح یک کمربند و یک راه، چین زیر بناهایی را برای بخش ارتباطات، حمل و نقلها، سرمایه گذاریها، بنادر، راه آهنها، فرودگاهها و نیروگاهها ایجاد می کند تا به این شکل یک درجه عالی از امنیت را بوجود آورده و در این زمینه ها با آمریکا و اروپا رقابت کند. علاوه بر این، توافق همکاری های استراتژیک، دربردارنده پیامدهایی به نفع دولتهای عربی و اسلامی در شرق است، به این صورت:

-ایران در حال حاضر حدود هفت درصد از تولید نفتی و نیمی از صادرات خود در این بخش را به چین صادر می کند، پس از سند همکاری، انتظار می رود که ایران صادرات نفتی خود به چین را افزایش داده و از سرمایه گذاری ها در زمینه های صنعت، تکنولوژی و ارتباطات بهره ببرد.

-عراق در طول حکومت عادل عبدالمهدی، به یک توافق با چین دست یافت به ارزش میلیاردها دلار، برای تامین مالی و اجرای طرحهای مختلف در زمینه توسعه. دوستان آمریکا در عراق، دولت عبدالمهدی را وادار به کناره گیری کرده و مصطفی الکاظمی را روی کار آوردند، که در سیاستهای خود، به سمت همکاری با عربستان، بدون ناراحت کردن ایران حرکت می کند. با این حال، پس از حمایت از ظرفیتهای ایران به دنبال توافق با چین، دوستان ایران در عراق نفوذ می کنند، بویژه حشد الشعبی که با گروههای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در سوریه، لبنان و فلسطین همکاری دارند.

-سوریه همواره در زمینه های مختلف به ایران متکی بوده، بخصوص در حمایت مالی و لجستیکی. و شکی نیست که رفع تحریمهای اقتصادی علیه ایران، منعکس کننده تاثیر مثبتی بر سوریه در ابعاد متعدد است، چرا که روسیه در این شرایط مجبور به رقابت با ایران برای افزایش نفوذ در سوریه می شود. به عبارتی دیگر، افزاش توانایی ایران برای حمایت از سوریه، روسیه را بر آن می دارد تا از دمشق حمایت بیشتری کرده و ترکیه را مجبور به کاهش حمایت از تحرکات جدایی طلبانه و اقدامات معارضان در دمشق کند.

-لبنان پیشنهادی از چین دریافت کرده بوده در رابطه با تامین مالی و اجرای طرحهای توسعه به ارزش 12 میلیارد دلار، اما تنش سیاسی، فروپاشی اقتصادی و نفوذ دوستان آمریکا در لبنان، مانع از آن شد که نظام حاکم در لبنان پیشنهاد چین را بپذیرد. با این حال، درنگ و تعلل دولتهای غربی در دراز کردن دست کمک مالی و اقتصادی به لبنان، دیر یا زود باعث می شود نظام حاکم در لبنان، پیشنهاد چین را بپذیرد. علاوه بر این، گرایش دولت جو بایدن به سمت بازگشت به توافق هسته ای، منجر به رفع تحریمهای ایران و آزادی پولهای بلوکه شده آن در ایالات متحده و دیگر دولتها می شود. این احتمال قوی، ایالات متحده و هم پیمانان اروپایی اش را بر آن می دارد تا نرمش بیشتری نسبت به مساله حمایت مالی از لبنان و کاهش حمایت از اسرائیل در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی نشان دهند.

-در فلسطین، ایران از گروههای مقاومت در نوار غزه حمایت می کند. شکی نیست که رفع تحریمهای ایران و افزایش توانایی های آن پس از توافق استراتژیک با چین، انعکاس مثبتی روی قوای مقاومت در تمام کشورهای مشرق عربی و بویژه فلسطین خواهد داشت.

منظور از تحلیل حاضر، ترسیم یک چهره شکوفا برای غرب آسیا پس از سند همکاری ایران و چین نیست، بلکه تنها هدف ما، رصد تحولات ناشی از این سند بود. اما این مساله طبیعتا نمی تواند چالش ها و موانع موجود برای اوضاع سیاسی، اقتصادی و امنیتی دولتهای منطقه را پنهان کند. ایالات متحده همچنان درگیر یک رقابت تلخ با چین و روسیه است و اسرائیل همچنان نگران خطرات شدیدی است که امنیت ملی اش را تهدید می کند و منبع آن، ایران و قوای مقاومت در دولتهای عربی اطراف است، از این رو، با حرص زیادی اقدامات ایالات متحده در مقابله با دشمنانش را پیگیری می کند. به این ترتیب، درگیریها همچنان ادامه داشته و می تواند بحرانی تر شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه