ارسال به دیگران پرینت

چراراهبرد آمریکایی ها در قبال هسته ای و برجام تغییر کرد؟

کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگویی به بررسی تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران با توجه به برگزاری مذاکرات برجامی در وین پرداخت.

چراراهبرد آمریکایی ها در قبال هسته ای و برجام تغییر کرد؟

عبدالرضا فرجی راد گفت:  راهبرد آمریکایی ها در قبال هسته ای و برجام تغییر کرده. تا قبل از آن اعلام می کردند که طرف ایرانی باز گردد تا ما به تعهداتمان و برجام برگردیم. طرف ایرانی اعتماد نکرد. به نظر من بعد از توافق ایران با چین آمریکایی ها به طرز قابل توجهی مواضع خود را عوض کردند. ابتدا گفتند که ما به برجام بر می گردیم و حتی اگر طرف آمریکایی هم نخواست گفتگو کند، اشکالی ندارد.یکشنبه شب رابرت مالی حرف جسورانه ای زد. او گفت که باید همه تحریم های ایران که در دوره بعد از برجام ایجاد شده برداشته شود. اسراییلی ها هم موضع شدید گرفتند و انتقاد کردند که انگار نماینده امریکا نیستی و نماینده سازمان مللی. این صحبت ها اتفاق خوبی است و این فرد هم جایگزین کرده اند با فرد دیگر تا در مذاکرات در وین حضور یابد تا نتایج گفتگوها را بشنود. اگر این موضع را مدنظر قرار دهیم، فضای خوبی می تواند ایجاد شود و نشان دهد که امریکایی ها امادگی این را دارند که برجام را زنده کنند و حتی من معتقدم که می خواهند به کارشان سرعت دهد. امیدواریم که توافقی انجام شود و علائم اش هم به نحوی چشمک می زند.

این کارشناس افزود: همین که نخست وزیر کره می خواهد به ایران بیاید معنی دار است.من تصور نمی کنم که نخست وزیر کره جنوبی تنها به دلیل ازاد کردن کشتی به تهران سفر کند. این کشور هم بوی کباب شنیده و چون به آمریکایی ها نزدیک است احساس کرده که آنها می خواهند انعطاف نشان دهند. روابط بین دو کشور ایران و کره جنوبی هم به خاطر تحریم ها و بلوکه شدن پول ما دچار مساله شده که الان سئول ترجیح می دهد اختلافات حل شوند تا بتواند دوباره به بازار ما بازگردد. ضمن اینکه البته برای کشتی هم آمده و بخشی از پول ایران هم ازاد می شود. از طرف دیگر میبینیم که صادرات نفت هم افزایش داشته و در ماه های اخیر هم کسی از ایران تحریم نشده. در دوره ترامپ ما شاهد بودیم که یکی در میان افراد و شرکت های ایرانی یا غیر ایرانی را تحریم می کردند.من فکر می کنم بعد از این جلسه در وین ما قدم های مثبت تری را برای باز شدن فضای کاری دو کشور می بینیم تا آمریکا بتواند به برجام بازگردد، تحریم ها را بردارد و تهران هم به تعهدات اولیه برگردد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهران ارسالی در

      چی میزنی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه