ارسال به دیگران پرینت

تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی

تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی چیست؟ به نظر می‌رسد که فریلنسرها، کارمندان و دورکاران همگی کارهای یکسانی را انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد این تفاوت فقط به معنای کلمات برمی‌گردد.

تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی
تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی چیست؟ به نظر می‌رسد که فریلنسرها، کارمندان و دورکاران همگی کارهای یکسانی را انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد این تفاوت فقط به معنای کلمات برمی‌گردد.
بحث طبقه‌بندی مشاغل جنبه بسیار مهمی دارد تا هر گاه به دنبال کار بودید تفاوت فریلنسری، دورکاری و کارمندی را درک کنید. درک نکردن این تفاوت‌ها می‌تواند تاثیر زیادی روی حقوق و مزایای شما داشته باشد.
تفاوت بین فریلنسری و کارمندی
در حالی که بسیاری از افراد احتمالا تفاوت بین فریلنسری و کارمندی را درک می‌کنند، اما این تمایز گاهی مبهم می‌شود. گرچه اصطلاحات فریلنسری و دورکاری اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما اینها دقیقا به دو مفهوم متفاوت اشاره می‌کنند.
روش‌های زیادی برای تعریف حرفه فریلنسری، دورکاری و کارمندی وجود دارد، اما تعریفی که سازمان امریکایی IRS ارائه می‌دهد بسیار گویاست.
IRS)) Internal Revenue Service طبقه‌بندی وضعیت اشتغال را بر اساس رابطه با کارفرما طبقه‌بندی می‌کند. سازمان امور مالیاتی سه مورد را بررسی می‌کند تا به شما کمک می‌کند تا بتوانید تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی را درک کنید:
 
• کنترل رفتاری: چه کسی تصمیم می‌گیرد که کی؛ کجا و چگونه کار کنید؟
 
• کنترل مالی: چه کسی جنبه‌ی مالی کسب و کار شما را کنترل و هدایت می‌کند؟
 
• کنترل رابطه: آیا کارفرما مزایایی ارائه می‌دهد و تاریخی برای پایان دادن به همکاری شما وجود دارد؟
 
همه این‌ها دقیقا به چه معنا هستند؟

طبق اطلاعات سازمان امور مالیاتی شما یک کارمند هستید، اگر:

• کارفرما تصمیم می‌گیرد که چه زمانی؛ چه مکانی و چگونه کار کنید. به عنوان مثال، کارفرمای شما، به شما می‌گوید که باید هر روز در یک ساعت کاری در دفتر باشید (یا آنلاین شوید)، یک سیستم برای انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما می‌گوید که دقیقا چگونه کار خود را انجام دهید.
 
• کارفرما تصمیم می‌گیرد که چقدر حقوق، افزایش حقوق و پاداش برای شما در نظر بگیرد.
 
• کارفرمای شما مزایایی مانند بازنشستگی و بیمه درمانی را ارائه می‌دهد و ازای آن انتظار دارد که تا پایان قرارداد در شرکت کار کنید. 
۲۰۲۱۰۴۱۰_۱۶۲۶۲۹

از طرف دیگر، یک فریلنسر رابطه کاملا متفاوتی با کارفرمای خود دارد. شما یک فریلنسر مستقل هستید اگر:

• بدون هیچ محدودیتی در زمان و مکان تصمیم می‌گیرید چگونه کار کنید.
• حقوق خود را تعیین کرده و با انتخاب اینکه برای چه کسی کار کنید.
• شما هیچ مزایایی را دریافت نمی‌کنید و وقتی که پروژه به پایان رسید؛ دیگر برای کارفرما کار نمی‌کنید.
توضیحات بالا فقط سطح طبقه‌بندی کارمندان را تشکیل می‌دهد؛ اما به برخی از تفاوت‌های بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی اشاره هم می‌کند. با این که IRS فریلنسرهای مستقل و دورکاران را به یک گروه دسته بندی می‌کند، اما یک تمایز مهم بین این دو وجود دارد.
به نقل از IRS کسی که در کسب و کار مستقلی فعالیت می‌کند که در آن خدمات خود را به عموم مردم ارائه می‌دهد یک فریلنسر مستقل است.

۲۰۲۱۰۴۱۰_۱۶۳۹۱۱

تفاوت بین فریلنسری، دورکاری و کارمندی
1. اکثر شغل‌های کارمندی دارای برنامه‌های بازنشستگی؛ مرخصی با حقوق هستند. در برخی موارد، کارفرمای شما ملزم به ارائه هزینه‌های بیمه درمانی؛ مرحضی با حقوق به کارمندان خود است و حتی بسیاری از کارفرمایان به ارائه بیمه عمر و از کار افتادگی می‌پردازند. در مقایسه فریلنسرها و دورکاران؛ خودشان مسئول ارائه هزینه‌های بیمه درمانی و بازنشستگی هستند. فریلنسرها و دورکاران از مرخصی با حقوق، مرخصی زایمان؛ کار نکردن در روزهای تعطیلی و حتی بیماری بی‌بهره هستند. بنابراین فریلنسرها و دورکاران باید در مدیریت زمان و برنامه‌ریزی‌های مالی مهارت کافی را داشته باشند.
2. هنگامی که شما به عنوان کارمند کار می‌کنید، کارفرمای شما ملزم به پرداخت بیمه‌بیکاری و خدمات کارگری است. اگر در حین کار مصدوم شوید و یا از کار خود محروم شوید؛ مزایایی را از دولت یا بیمه دریافت کنید. اما اگر فریلنسر باشید و در حین کار آسیب ببینید یا کارفرمای شما مایل به اتمام همکاری باشد، دیگر شما از اداره کار حقوقی دریافت نخواهید کرد.
3. صرف‌نظر از کیفیت خوب یا بد؛ کارمندان حضوری می‌توانند همچنان انتظار دریافت حقوق ماهانه را داشته باشند. کارمندان همیشه شغلی دارند که باید انجام دهند و در صورت اخراج؛ کارمندان معمولا اخطارهایی را از قبل دریافت می‌کنند. در مقایسه فریلنسرها در حین انجام کار باید به فکر برنامه‌ریزی برای پروژه های بعدی خود باشند. به همین دلیل فریلنسر مستلزم ایجاد توازن ظریف میان اجرای پروژه های فعلی و برنامه‌ریزی برای پروژه‌های بعدی است.
4. کارمندان دارای برنامه‌کاری انعطاف‌پذیری نیستند و باید در یک ساعت مشخص به محل کار مراجعه و در یک ساعت مشخص به خانه بازگردند. کارمندان معمولا کنترل زیادی روی برنامه‌کاری خود ندارند. در مقابل فریلنسرها می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز با روند انعطاف پذیر کار کنند. شما به عنوان فریلنسر کنترل کاملی روی برنامه کاری خود دارید.
5. کارمندان نمی‌توانند حقوق خود را افزایش دهند و حقوق آنها توسط کارفرمایان مشخص می‌شود. در حالی که فریلنسر خودش، نرخ کارش را تعریف می‌کند. بسته به کار و زمان محول شده، فریلنسر می‌تواند هزینه بیشتر یا کمتری را برای کار دریافت کند.

 

6. پرداخت حقوق توسط کارفرما انجام می‌شود و اگر فیش حقوقی از کارفرمای خود دریافت نکردید می‌توانید از اداره کار کمک بخواهید تا بتوانید حقوق معوقه خود را دریافت کنید.
 فریلنسر هایی که از طریق سایت‌ فریلنسری مانند کاریتو کار می‌کنند می‌توانند بعد از انجام موفقیت آمیز کار حقوق خود را بعد از حداکثر 24 ساعت دریافت کنند، این در حالی است که افراد دورکاری که مستقل هستند ریسک می‌کنند! چون ممکن است کارفرما حقوق آنها را پرداخت نکند؛ که در این صورت کاری از کسی ساخته نیست.
7. کارمندان می‌توانند در برنامه‌های آموزشی که کارفرمایان برای ارتقاء کیفیت کارشان تدارک دیده‌اند؛ شرکت کنند در حالی که فریلنسرها از چنین برنامه‌هایی بی‌بهره هستند.
8. کارمندان کارفرمایان خود را انتخاب نمی‌کنند، در حالی که فریلنسرها خودشان کارفرما را انتخاب میکنند و خودشان رئیس خودشان هستند.

 

اکثر کارمندان معمولا همزمان در یک شرکت کار می‌کنند، اما ممکن است مواردی که همزمان خدمات خود را به چند شرکت ارائه می‌دهند را هم شاهد بود. پروژه‌هایی که کارمندان را می‌پذیرند معمولا طولانی مدت هستند. به عنوان مثال مدیر یک پروژه بعد از اتمام کار، می‌تواند پروژه دیگری را برای کار انتخاب کند.
از طرف دیگر فریلنسرها روی هر تعداد مشتری که میتوانند به صورت همزمان کار می‌کنند. پروژه‌هایی که معمولا فریلنسرها انجام میدهند؛ کوچک و دارای بازه زمانی کوتاه‌مدت هستند. یک فریلنسر ممکن است یک پروژه را انجام دهد و بعد به کار با دیگر کارفرمایان هم بپردازد. به عنوان مثال، یک فریلنسر طراح سایت ممکن است روی سایت شما کار کند در حالی که به طور همزمان در حال انجام پروژه دیگری هم باشد. وقتی که یک پروژه فریلنسر تمام می‌شود، به کار دیگری می‌پردازد.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه