ارسال به دیگران پرینت

چرا تویوتا سراغ تولید تویوتا C-HR رفت؟

قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن در تمام ۸۰ سالی که از عمرش می‌گذرد همواره به ساخت خودروهایی با کیفیت و بازده بالا معروف بوده است. همه می‌دانند تویوتا دیر خراب می‌شود، دیرتر مستهلک می‌شود و هزینه نگهداری بالایی ندارد. با خرید یک مدل تویوتا، خودرویی ساده و بی‌تجمل اما کارآمد و بی‌دردسر خواهیم داشت. موتور قوی، هم‌خوانی اجزای فنی، کیفیت متریال مصرفی و مونتاژ بی‌نقص همگی از مزایای ثابت محصولات تویوتا هستند.

چرا تویوتا سراغ  تولید تویوتا C-HR رفت؟

 

 

 

قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن در تمام ۸۰ سالی که از عمرش می‌گذرد همواره به ساخت خودروهایی با کیفیت و بازده بالا معروف بوده است. همه می‌دانند تویوتا دیر خراب می‌شود، دیرتر مستهلک می‌شود و هزینه نگهداری بالایی ندارد. با خرید یک مدل تویوتا، خودرویی ساده و بی‌تجمل اما کارآمد و بی‌دردسر خواهیم داشت. موتور قوی، هم‌خوانی اجزای فنی، کیفیت متریال مصرفی و مونتاژ بی‌نقص همگی از مزایای ثابت محصولات تویوتا هستند. 

اما تویوتا در کنار تمامی این محاسن، انتقادی همیشگی از سوی خریداران داشت؛ چهره بی‌نهایت ساده خودروهایش. البته که تویوتا طراحی‌هایش را مناسب بازار هدفش یعنی خانواده‌های اقشار متوسط و سطح بالای جهان و افراد میانسال می‌دانست، اما با این دیدگاه بخش بزرگی از خریداران یعنی جوانان را از دست می‌داد. برای مثال یک کمری یا یک RAV4 نسل ۲ هیچگاه مورد پسند یک جوان نبود. چنین بود که تویوتا تصمیم گرفت گروهی از خودروهایش را برای این قشر تولید کند. به این منظور سبک جدیدی در طراحی‌های خود تعریف کرد و تولیداتی که بیشتر در بین جوانان مخاطب دارند مانند شاسی‌بلندهای کامپکت و هاچ‌بک‌ها را در این سبک طراحی کرد. C-HR نتیجه خالص همین سیاست جدید تویوتا است.

 

طراحی متفاوت و جذاب تویوتا C-HR

C-HR اولین کراس‌اوور سایز کوچک تویوتا در کلاس J است که در سال ۲۰۱۵ طرح مفهومی آن به جهان معرفی شد. در همان زمان نیز همگان می‌دانستند که با خودرویی مناسب جوانان روبه‌رو هستند. این خودرو دومین محصول تویوتا بر اساس سبک جدید طراحی‌اش یعنی TNGA است. نتیجه انقلاب ناشی از این سبک طراحی، خودرویی شده که اگر هم عیب و نقصی داشته باشد، در زیر چهره به شدت جذاب و متفاوتش پنهان می‌ماند. 

مهم‌ترین نکته در طراحی C-HR به کار بردن خطوطی است که به خودرو حجمی کاذب می‌بخشد. درواقع C-HR خودروی چندان جادار و با ابعاد بزرگی نیست، اما طراحی آن به گونه‌ای صورت گرفته که با ایجاد خطای دید این خودرو به بزرگی یک شاسی‌بلند آفرودی دیده می‌شود. فرم جدید چراغ‌ها در جلو و کشیدگی آن‌ها از نزدیکی لوگوی تویوتا در وسط تا روی گلگیرها در کناره‌ها ادامه دارد. این طراحی چراغ‌ها و تغییر فرم ثابت جلوپنجره تویوتا نتیجه جسارت مثال زدنی در تیم طراحی جدید این کمپانی است. نمونه‌ای از این خطوط حجم دهنده C-HR را در گلگیرهای جلو می‌بینیم که عرض خودرو را کاملا بزرگتر از ابعاد واقعی کابین نشان می‌دهند. در نمای جانبی، خطوط منحنی و مواجی که از نقطه تلاقی محور وسط چرخ‌ها و انتهای چراغ‌ها، روی گلگیر جلو شروع شده و تا گلگیر عقب ادامه دارد چهره‌ای سیال و فرازمانی به خودرو می‌دهد. 

تعبیه دستگیره درهای عقب نزدیک به سقف و چسبیده به ضلع کناری شیشه پشت روی ستون C بخشی دیگر از ساختارشکنی تویوتا در طراحی این خودروی خوش‌چهره و جذاب است. هماهنگی زاویه‌ها و خطوط چراغ‌های عقب با در صندق بار و گلگیرها نیز از زیبایی‌های طراحی ‌C-HR به شمار می‌رود. فضای خالی مثلتی شکل کناره‌های سپر عقب نیز به نظر در تقارن با خروجی‌های هوای کناره‌های سپر جلوست. همچنین می‌تواند جای خالی خروجی‌های اگزوز را کمتر نشان دهد. 

سقف C-HR دو مدل فلزی و پاناروما دارد و در هر ۲ مدل با رنگی متفاوت از بدنه دیده می‌شود. این چهره اسپرت باعث شده است تا C-HR را بیشتر در گروه خودروهای اسپرت https://divar.ir ببینیم و آگهی‌های زیادی هم از سوی اسپرت‌کاران خودرویی برای اعمال تغییراتی در این خودرو شاهد باشیم.

 

کابین زیبا اما کوچک

داخل کابین C-HR نیز مانند بدنه آن هیچ شباهتی به آنچه پیش از این از تویوتا می‌دیدیم ندارد. نوار ال‌ای‌دی که سرنشینان را در مدل‌ها هیبریدی احاطه می‌کند و متریال براق به کار رفته در سردنده و بخش‌هایی از فرمان، فاصله زیادی با سبک همیشگی طراحی تویوتا دارند. اما این سبک جدید نتیجه‌ای قابل قبول و زیبا هم داشته و هماهنگ با چهره اسپرت خودروست. مانیتور ۷ اینچی میانه جلو کنسول که نزدیک‌تر به راننده قرار گرفته، مسئولیت دکمه‌های اضافی حذف شده از این قسمت را هم برعهده می‌گیرد. صندلی‌ها و بخشی از درها و فرمان و بخش بالایی داشبورد با پوشش چرم دوخت‌دار پوشیده شده که فضای کابین را انعطاف‌پذیرتر نشان می‌دهد. 

صندلی‌ها در ردیف جلو از ارگونومی خوبی برخوردارند و راحتی لازم را به سرنشین می‌دهند، اما در ردیف عقب، فضای کافی برای افراد قد بلند نیست و به سختی می‌توان گفت جا برای ۲ کودک تأمین شده است. 

بار دیگر می‌بینیم که ‌C-HR جامعه جوانان را در جهان هدف قرار گرفته است. البته که شتاب و قدرت موتور با این هدف همخوانی ندارد و ‌C-HR چالاکی لازم را که برای یک رانندگی هیجان‌انگیز جوان‌پسند نیاز است، ندارد. شاید برای همین با مراجعه به تویوتا C-HR دیوار، جوانان زیادی را می‌بینیم که قصد فروش خودروی خوش‌چهره اما نه چندان خوش‌بازده خود را دارند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه