ارسال به دیگران پرینت

آب تهران سالم است؛ کلر درحد بالاست

طبق آخرین آمار شیوع کرونا در ایران و بر پایه آمار رسمی که روزگذشته از سوی سخنگوی وزارت بهداشت مطرح شد، از دوشنبه (۸ اردیبهشت) تا سه‌شنبه (۹ اردیبهشت) ۱۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹شناسایی شده‌اند و ۷۱ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به این آمار از اول اسفند سال گذشته تاکنون، مجموع بیماران در ایران ۹۲۵۸۴ نفر و شمار جانباختگان ۵۸۷۷ نفر رسید. طبق گفته کیانوش جهانپور تاکنون ۷۲۴۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته‌اند و ۲۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این مقام اطلاع رسانی در وزارت بهداشت همچنین به کاهش بستری بیماران کرونایی در کشور اشاره کرد و گفت: اکثر تخت‌های کرونا خالی شده است. جهانپور همچنین به داروهای بیماران HIV برای درمان کرونا نیز اشاره کرد و گفت: «۱۲۰۰ نفر از بیماران مبتلا به HIV تست دادند و همه منفی بودند. شاید داروهای آنها باعث مصونیت بیماری برای آنها باشد.»

آب تهران سالم است؛ کلر درحد بالاست

شهادت 100 پزشک و پرستار

پژوهش‌های آماری در کشورهایی نظیر چین نشان می‌دهد، پس از سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، کادر پزشکی و درمانی بیشتر از همه در خطر ابتلا به کرونا هستند، این در حالی است که بیش از 20 هزار کادر پزشکی و بیش از 100 هزار پرستار از زمان شیوع کرونا در ایران، مشغول مداوای بیماران بوده‌اند. روز گذشته نصرا... فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا، اعلام کرد که تاکنون بیش از 100 نفر از کادر پزشکی و پرستاری در کشور در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند.

او جانباختگان حوزه بهداشت و درمان را بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب «شهید» اعلام کرد. او گفته در مجموع بیش از 150 هزار نیروی بهداشتی در 64 دانشگاه علوم پزشکی خدمات به بیماران مبتلا به کرونا را مدیریت کردند. آمارها و گزارش‌ها نیز از کمبود شدید پرستار در کشور حکایت دارد و در حال حاضر به ازای هر هزار نفر، در کشور تنها سه پرستار مشغول به کار هستند. این کمبود پرستار سبب شده که با شیوع کرونا شمار زیادی از مراکز درمانی مرخصی‌ کادر درمانی و بهداشتی خود را لغو کنند.

آب تهران آلوده نیست

در روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر احتمال آلوده بودن آب شرب به ویروس کرونا در فضای مجازی منتشر شده است که مسئولان به این امر واکنش نشان داده‌اند. حتی که صحت و سقم آن مورد بررسی قرار گرفت. حتی مسئولان برای پیشگیری از این موضوع کلر موجود در آب افزایش دادند که خود این موضوع می‌تواند باعث بیماری‌های دیگری شود. حتی استاندار تهران در این رابطه واکنش نشان داد و با تاکید بر سلامت آب شرب تهران گفت: هیچ موردی از آلودگی ویروس کرونا در آب شرب وجود ندارد و شهروندان تهرانی از استاندارد و سلامت آب شرب اطمینان داشته باشند. انوشیروان محسنی بندپی در خصوص برخی اخبار منتشر شده در مورد آلودگی آب تهران به کرونا ویروس افزود: برای اطمینان شهروندان کلر باقیمانده در شبکه توزیع از حد معمول نیز بالاتر برده شده تا شرایط لازم برای اطمینان بخش بودن آب شرب برای شهروندان ایجاد شود.

نگرانی از آب‌های زیرزمینی

در این رابطه به سراغ محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی بهداشت محیط و کارشناس محیط زیست رفتیم، او می‌گوید: با انتشار خبر آلودگی شبکه آب فرانسه به ویروس کرونا گمانه‌زنی‌ها درباره آلودگی آب و کانون‌های انتشار بیماری در جهان افزایش یافته و موج نگرانی‌ها درخصوص اینکه آیا واقعا آب به کرونا آلوده می‌شود به همراه داشته است. اما واقعیت این است، طی مدتی که ویروس کرونا در جهان شایع شده تاکنون 33 مرتبه جهش و تکامل پیدا کرده است، براساس نتایج یک تحقیق در کشور هلند ویروس کرونا در شبکه فاضلاب شهری این کشور یافت شده است. اخیرا نیز علائم کرونا در کانون‌های بیماری متفاوت شده است به این صورت که در ابتدا علائم بیشتر مانند ویروس آنفلوآنزا همراه با سرفه‌های خشک و مداوم بود، اما کم کم علائم به از بین رفتن احساس بویایی و چشایی و در برخی بیماران نیز علائم به صورت اسهال، استفراغ، دل درد، ناراحتی‌های کبدی، خون ریزی‌های داخلی و تیرگی پوست ظهور پیدا کرد. او افزود: علائم جدید کرونا به این دلیل است که ویروس از طریق آب آشامیدنی آلوده و همچنین مواد غذایی و سبزیجات و میوه وارد بدن شده و مطابق با آخرین تحقیقات پزشکی از طریق دستگاه گوارش به ارگان‌های داخلی بدن از جمله کلیه و کبد می‌تواند آسیب وارد می‌کند. این کارشناس با تاکید بر اینکه آلودگی آب شرب به ویروس کرونا هنوز در ایران مشاهده و تایید نشده است، گفت: در شهر‌های شمالی و بسیاری از مناطق ساحلی ایران که دسترسی به آب‌های سطحی فراوان است و سطح آب‌های زیرزمینی بالاست، ویروس کرونا با دفع از طریق روده می‌تواند وارد فاضلاب شود و فاضلاب هم قطعا می‌تواند آب‌های زیرزمینی را آلوده کند، بنابراین نیاز است تا به این موضوع نگاه جدی‌تری شود. با توجه به اینکه منابع در دسترس آب شرب بسیاری از شهر‌ها در کشور ایران و حتی در دنیا از طریق منابع آب سطحی و زیرزمینی است‌، امکان وجود ویروس کرونا در این آب‌ها جدی‌تر می‌شود و چون این ویروس در فاضلاب وجود دارد پس امکان ورود و انتقال آن به آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی نیز وجود دارد. محبوب فر با اشاره به اینکه پیش از این سابقه ورود پساب غسالخانه‌ها به آب‌های زیرزمینی و نیز راه یافتن فاضلاب‌های سطحی به شبکه جمع آوری فاضلاب نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود، عنوان کرد: در این خصوص مدیران دولتی کشور باید احتیاطات لازم و پیشگیرانه را به‌ویژه در خصوص دفن اجساد بیماران کرونایی و همچنین جمع‌آوری و تصفیه و دفع اصولی فاضلاب نسبت به گذشته به عمل آورند.

منبع : ارمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه