ارسال به دیگران پرینت

از پارکینگ‎ها تا بزرگ‌ترین بازارهای سهام

ایده‌های نابی که در خانه کلید خورد

کسب‌وکارها و شرکت‌ها‌ی بزرگ و موفق جهان، هرگز مسیری ساده و بی‌دردسر را برای رسیدن به چنین جایگاهی طی نکرده‌اند. مدیران جوان این مجموعه‌ها‌ در ابتدای راه، اگرچه ایده‌هایی بزرگ در سر داشتند اما وسعت جیبشان به وسعت ایده‌هایشان نبود و به ناچار ‌باید میزکار خود را در دل زیرزمین منازل، ‌پارکینگ‌ها‌ یا حتی اتاقکی در خوابگاه‌ها‌ برپا می‌کردند. درواقع، از دل همین جاهای کوچک و پرت بود که شرکت‌ها‌ی بزرگی که امروزه بخش زیادی از گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، ظهور کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شرکت‌ها‌، با ما همراه باشید.

ایده‌های نابی که در خانه کلید خورد

  آمازون

در سال 1994، جف بزوس مدیرعامل آمازون، تصمیم گرفت از ظرفیت‌ها‌ی پدیده‌ای به نام اینترنت به بهترین شکل استفاده کند. وی از محل کار خود در شهر نیویورک استعفا و یک خانه را در شهر بلوو (Bellevue) اجاره کرد و فعالیت کتاب‌فروشی آنلاین خود را از ‌پارکینگ آن خانه استارت زد. تقریبا یک سال را به برنامه‌نویسی برای سایت خود گذراند که در آن زمان، تنها در زمینه فروش کتاب فعالیت داشت. در ماه جولای 1995 بود که وب‌سایت Amazon.com در دسترس کاربران قرار گرفت. اکنون جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان است و سرمایه خالص وی برابر با 140 میلیارد دلار و ارزش شرکت تحت هدایت وی یعنی آمازون نیز حدود 2/ 1 تریلیون دلار برآورد می‌شود.

  فیس‌بوک

مارک زاکربرگ در سال 2003 و در زمانی که در دانشگاه‌ ها‌روارد مشغول به تحصیل بود، اقدام به ایجاد وب‌سایتی با عنوان Facemash کرد که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در مورد میزان جذابیت افراد نظر دهند. اما عمر این سایت کوتاه بود و تنها دو روز بعد متوقف شد. تقریبا یک سال بعد، زاکربرگ و دوستانش، ادواردو ساورین، داستین مسکوویتز و کریس هیوز، وب‌سایت فیس‌بوک را راه‌اندازی کردند. شبکه‌ای اجتماعی برای دانشجویان که به تدریج در میان دانشجویان سراسر آمریکا به محبوبیت بالایی دست یافت و اکنون کاربرانی میلیاردی در جهان از آن استفاده می‌کنند. امروز ارزش فیس‌بوک برابر با 500 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و بالغ بر 45 هزار نفر نیز در سراسر جهان به‌صورت تمام وقت، در این شبکه بزرگ اجتماعی کار می‌کنند.

  مایکروسافت

در سال 1975، بیل گیتس به همراه پاول آلن شرکتی به نام Micro-Soft را که در زمینه میکروپردازنده‌ها و نرم‌افزار فعالیت داشت، راه‌اندازی و سیستم‌عاملی را برای کامپیوتر Altair 8000 طراحی کردند. این دو،کار خود را از یک ‌پارکینگ در آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو آغاز کردند. این شرکت، کم‌کم مراحل رشد خود را طی کرد و اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان با ارزشی معادل 3/ 1 تریلیون دلار شناخته می‌شود. درحال‌حاضر، بالغ بر 148 هزار نفر در این شرکت مشغول به‌کار هستند.

  گوگل

در سال 1998 سوزان ووجیتسکی و همسرش دنیس تروپر، یک خانه با چهار اتاق را در ملنو پارک کالیفرنیا خریداری کردند و ‌پارکینگ این خانه را به دانشجوی دانشگاه استنفورد اجاره دادند. این دو دانشجو همان لری پیج و سرگئی برین بودند که درحال کار روی شرکت جدید خود یعنی گوگل بودند. طولی نکشید که ووجیتسکی به‌عنوان شانزدهمین نفر به تیم گوگل پیوست. در سال 2019، پیج و برین از گوگل استعفا و در نامه‌ای نوشتند: باورکردنی نیست، زمانی که در سال 1998، سرورهای خود را از اتاقی در خوابگاه به یک ‌پارکینگ منتقل کردیم، چنین سفری را در پیش داشته باشیم. تا پایان سال 2019، ارزش گوگل بالغ بر 870 میلیون دلار برآورد شد و نزدیک به 114 هزار نفر نیز در این شرکت کار می‌کنند.

  اپل

در سال 1976، والدین استیو جابز ‌پارکینگ خانه خود را در اختیار استیو فقید گذاشتند. استیو وزنیاک، که در کنار جابز، اپل را پایه‌گذاری کرد، می‌گوید که این ‌پارکینگ بخشی از تاریخ اپل است. بعد از مرگ استیو جابز، این ‌پارکینگ به‌عنوان محلی برای بازدید عموم و یادآوری روزهایی که اولین قدم‌ها‌ی یک شرکت بزرگ در آن برداشته شد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق آخرین گزارش‌ها‌، ارزش شرکت اپل برابر 2/ 1 تریلیون دلار عنوان شده است. فروشگاه‌ها‌ی این شرکت در 25 کشور دنیا به مشتریان خود، خدمات ارائه می‌دهند و تا پایان سال 2019 نیز تعداد کارمندان این شرکت حدود 137 هزار نفر ذکر شده است.

  دیزنی

والت دیزنی برای اولین بار از ‌پارکینگ پشتی عموی خود برای نمایش یک کارتون بهره گرفت. وی در سال 1922، کارتون «آلیس در سرزمین کارتون» را ساخت که ترکیبی از انیمیشن و لایو اکشن بود. او بعد از مدتی به‌ها‌لیوود و نزد عموی خود رفت و توانست کارتون‌ها‌ی طراحی‌شده خود را به نمایش بگذارد. طولی نکشید که محبوبیت کارتون آلیس که توسط والت طراحی شده بود، وی را بر این داشت تا به همراه برادر خود و با خرید یک دوربین 200 دلاری، استودیوی Disney Brothers Cartoon Studio را راه‌اندازی کنند. در این استودیو بود که مجموعه «کمدی‌ها‌ی آلیس» ساخته شد. اکنون ارزش شرکت دیزنی برابر با 183 میلیارد دلار برآورد می‌شود و بیش از 223 هزار نفر نیز در آن مشغول به‌کار هستند.

  آندر آرمور

کلیون فلانک، بنیانگذار  آندر آرمور این شرکت را در سال 1996 و با هدف تولید پوشاک ورزشی با قابلیت انتقال تعریق از سطح پوست به سطح پارچه راه‌اندازی کرد. وی در آن زمان، در خانه مادربزرگ خود زندگی و از زیرزمین آنجا به‌عنوان دفتر کار خود استفاده می‌کرد.

  اسپنکس

ایده راه‌اندازی شرکت اسپنکس (SpanX) زمانی در ذهن سارا بلیکلی جرقه زد که وی مسوول فروش دستگاه فکس در یک فروشگاه بود. اگرچه او در شغل خود به‌عنوان فردی موفق شناخته می‌شد، اما پوشیدن لباس فرم به همراه جوراب شلواری وی را کلافه کرده بود. همین مساله او را به فکر تولید محصولاتی سوق داد که بتوانند راحتی بیشتری را برای افراد به ارمغان بیاورند. سارا بلیکلی حدود دو سال روی ایده خود کار کرد و همزمان به‌عنوان مسوول فروش دستگاه‌ها‌ی فکس نیز مشغول بود. در نهایت بعد از دو سال تحقیق و ارزیابی، به سراغ شرکت نیمان مارکوس رفت تا شانس فروش محصولات خود را امتحان کند. طولی نکشید که دیگر فروشگاه‌ها‌ی دیگری همانند Saks و برگدورف گودمن نیز بستری را برای فروش محصولات اسپنکس فراهم کردند و اکنون این شرکت به جایگاهی رسیده که طبق گزارش نشریه فوربس، ارزش خالص آن برابر با یک میلیارد دلار عنوان شده است.

  تامبلر

در سال 2007، دیوید کارپ شرکت تامبلر (Tumblr) را شرکتی که در زمینه ارائه خدمات میکروبلاگینگ و شبکه‌ها‌ی اجتماعی فعالیت می‌کند، پایه‌گذاری کرد. وی در آن زمان، در اتاق خواب دوران کودکی خود در شهر نیویورک، امور را مدیریت می‌کرد و در اولین شبی که سایت خود را بارگذاری کرد، توانست چیزی حدود 75 هزار کاربر را جذب کند. تامبلر در سال 2013 با قراردادی به ارزش 1/ 1 میلیارد دلار به شرکت یاهو واگذار شد. اما در سال 2019، وردپرس این شرکت را حدود 3 میلیارد دلار خریداری کرد.

  دل

در سال 1984، اغلب کامپیوترها با قطعات جدا از هم برای خریداران ارسال می‌شدند و آنها باید خود، این قطعات را سرهم یا به اصطلاح اسمبل کنند. اما مایکل دل در همان سال، شرکت PC’s Limited را با هدف فروش کامپیوتر راه‌اندازی کرد که خدماتی همچون فروش، ساخت و تعمیرات را ارائه می‌داد. او که برای کار خود به فضای بیشتری نیاز داشت از اتاق، به یک ‌پارکینگ تغییر مکان داد و به تدریج به یکی از بزرگ‌ترین فعالان دنیای کامپیوتر تبدیل شد. ارزش شرکت دل درحال‌حاضر، حدود 30 میلیارد دلار پیش‌بینی شده و بالغ بر 165 هزار نفر نیز در این شرکت کار می‌کنند.

  هارلی دیویدسون

ویلیام اس.‌ها‌رلی در سال 1901، موتوری را طراحی کرد که می‌شد آن را روی یک دوچرخه سوار کرد. دو سال بعد یعنی در سال 1903، ویلیام و برادرش آرتور اولین موتورسیکلت را در دل یک اتاق بسیار کوچک، تولید کردند. روی در ورودی این اتاق نوشته بود: Harley Davidson Motor Company. اکنون این شرکت با ارزش 8/ 2 میلیارد دلار یکی از معروف‌ترین برندهای حوزه خود به‌شمار می‌رود.

  یانکی کندل

در سال 1969 بود که مایک کیتریج 16 ساله، با آب کردن چند مداد شمعی و به‌کارگیری موم، توانست برای مادر خود در روز کریسمس یک شمع درست کند. یکی از همسایه‌ها‌ی مایک، مجذوب این ایده شد و از وی خواست تا چند شمع دیگر نیز با همین روش بسازد و به او بفروشد. محبوبیت این شمع‌ها‌ تا جایی پیش رفت که مایک کیتریج در نهایت شرکتی را تحت عنوان یانکی کندل راه‌اندازی کرد. اکنون محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌روند.

  اچ‌پی

بیل هیولت و دیوید پاکارد، پارکینگ خودرویی را در شهر پالو آلتو کالیفرنیا اجاره کردند و در سال 1938، اولین محصول خود را که در واقع یک نوسان‌ساز صوتی برای تست تجهیزات صوتی بود، تولید کردند. ارزش شرکت اچ‌پی تا پایان سال 2019 برابر با 21 میلیارد دلار برآورد شد و تقریبا 56 هزار نفر نیز در آن مشغول به فعالیت هستند.

  متل

در سال 1944  مت متسون مشغول کار در گاراژ خانه خود بود که الیوت هندلر از وی خواست تا چند قاب عکس برای وی تولید کند. سپس همسر هندلر این قاب عکس‌ها‌ را با قیمت 3 هزار دلار در یک نمایشگاه عکاسی به فروش رساند. در اکتبر 1944 که این قاب عکس‌ها‌، به محبوبیت بالایی دست یافتند، متسون و هندلر تصمیم گرفتند تا از ترکیب نام خود، برای تعیین اسم شرکت جدید استفاده کنند که در نهایت متل انتخاب شد. شرکت متل (Mattel) در کنار تولید قاب عکس، از خرده چوب‌ها‌ برای ساخت وسایل چوبی برای عروسک‌ها‌ استفاده می‌کرد و در نهایت به سمت تولید عروسک روی آورد. هم اکنون این شرکت با ارزشی معادل 3 میلیارد دلار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای دنیای اسباب‌بازی شناخته می‌شود.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه