ارسال به دیگران پرینت

صادرات آبزیان چقدر ارز وارد کشور کرد؟

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات گفت: در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۳۹۲ میلیون دلار محصولات شیلاتی به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات آبزیان چقدر ارز وارد کشور کرد؟

عیسی گلشاهی اظهار کرد:

در ۱۰ ماهه سال ۹۸، ۱۲۱ هزار تن انواع ماهی تازه و منجمد، ماهیان زینتی، انواع محصولات و فرآورد‌های شیلاتی، کنسرو، خوراک آبزیان، و سایر کالا‌ها و محصولات شیلاتی به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن میگو به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار بوده است، افزود: همچنین ۳۴ هزار تن انواع ماهی تجاری، ماهی تون، ماهی زینتی، تخم چشم زده، بچه ماهی و سایر نهاده‌های شیلاتی وارد شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات درباره کشور‌هایی که صادرات آبزیان به آن‌ها صورت گرفته گفت: اتحادیه اروپا، کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان، روسیه، ویتنام، مالزی و تایلند کشور‌هایی هستند که به صورت ذاتی مقصد صادراتی آبزیان کشور بودند همچنین در سال گذشته صادرات میگو به چین و کره جنوبی به صورت مستقیم بر اساس پروتکل‌هایی که با کشور‌های مربوطه امضا شد صادر شده است.

وی درباره صادرات به عراق نیز بیان کرد: در سال ۹۷ با توجه به نوساناتی که در صادرات به عراق داشتیم در مجموع صادرات نسبت به سال ۹۶ مثبت بود همچنین در سال ۹۸ نیز این روند رو به گسترش ادامه یافت، اما با توجه به شرایطی که در بازار و کشور عراق وجود دارد طبیعتا با نوساناتی برای کشور مواجه است و نمی‌توان به صورت پیش بینی شده و به صورت همه جانبه صادرات به این کشور داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات درباره تاثیر کرونا بر صادرات آبزیان گفت: این موضوع بستگی به مقررات کشور‌ها دارد برخی از کشور‌ها واردات از کشور‌هایی که دچار کرونا شدند را با ضوابطی که قرار دادند ممنوع نکردند، اما برخی از کشور‌ها نیز ممنوعیت قائل شدند که طبیعتا باید از قوانین و مقررات آن‌ها تبعیت کنیم.

گلشاهی درباره صادرات خاویار نیز تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت صادرات خاویار طبیعی، پرورش ماهیان خاویاری این ممنوعیت را جبران کرد و صادرات افزایش یافته است.

وی گفت: بر اساس آمار گمرک در سال ۹۷، ۳۸۰ کیلوگرم خاویار به صورت محموله‌های تجاری و حدود ۲ تن صادرات چمدانی صورت گرفته بود که در سال ۹۸ صادرات از مبادی رسمی به بیش از ۸۰۰ کیلوگرم تا پایان ۱۰ ماهه رسید و به اتحادیه اروپا، قطر، کویت، امارات، چین و روسیه صادر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات اظهار کرد: با توجه به اینکه رغبت مردم برای خرید بسته‌بندی به دلیل مسائل بهداشتی بیشتر شده، طبیعتا واحد‌های فرآوری توان آن را دارند که پاسخگو نیاز بازار باشند تا مردم بدون دغدغه اقدام به تهیه این محصولات کنند.

منبع : میزان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه