ارسال به دیگران پرینت

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ هدف اعلامی

سوسن یحیی‌پور: عدالت در دریافت حقوق‌ها و ارتقای وضعیت معیشتی ازجمله درخواست‌های بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که با مشکلات فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، است که طی سالیان گذشته به کرات شنیده می‌شود. حال، دولت اعلام کرده که به منظور همسان‌سازی حقوق این گروه از بازنشستگان نیز برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است. باید منتظر ماند و دید که چه تغییری در دریافتی‌ها آن هم با توجه به شرایط سخت و حساس کنونی اقتصاد ایران ایجاد خواهد شد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ هدف اعلامی

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اخیرا در پاسخ به یک کارگر که از او پرسیده بود «چرا فقط پیگیر افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری است و در برابر کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی احساس مسئولیت نمی‌کند؟» در صفحه توئیتر خود نوشت: «خدا می‌داند احساس شرمندگی کردم، اما قانون در خصوص این عزیزان ساز و کاری مشخص کرده که خارج از اختیار من است.» اما این احساس شرمندگی بی‌پاسخ نماند و اندکی بعد، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، در واکنش به اظهارات نوبخت در فضای مجازی نوشت: «به ‌نظر می‌رسد ذکر توضیحاتی ضروری است. نوبخت عضو هیات دولت و عضو هیات امنای صندوق تامین اجتماعی است. در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، میزان افزایش مستمری بازنشستگان به هیات وزیران سپرده شده است و لذا تعیین میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران با دولت است. هرچند دولت نیز طبق عرف مرسوم مطابق مصوبه شورای‌عالی کار اقدام می‌کند. اما آقای نوبخت نمی‌خواهد خودش را درگیر این موضوع کند چرا که خوب می‌داند در ماده 111 قانون به‌صراحت آمده که «مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان» در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد! آقای نوبخت! لطفا بخشی از بدهی بیش از 250هزارمیلیاردتومانی دولت به تامین اجتماعی را بدهید. اتفاقا این موضوع نیز داخل در اختیار شماست! در تکمیل موارد فوق نباید از نظر دور داشت که ایشان به‌عنوان موثرترین عضو تیم اقتصادی دولت از اصلی‌ترین موانع افزایش دستمزد کارگران هستند و در لایحه پیشنهادی بودجه 99 سنگ‌بنای اولیه افزایش 15درصدی را ایشان گذاشتند.»

طرحی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

در حالی خدایی در اظهارات خود به بدهی 250 هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرده است که بعد از آن نوبخت از تصمیم جدید دولت برای پرداخت بخشی از بدهی خود به این سازمان خبر می‌دهد. البته آنگونه که از اظهارات او برمی‌آید پرداخت بدهی مشروط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است. نوبخت در بخشی از توضیحات خود در صفحه اینستاگرام در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با بیان اینکه این سازمان طرحی را برای کمک به همسان‌سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی تدوین کرده است، گفت: به‌ لحاظ قانونی وظیفه همسان‌سازی حقوق مشمولان تامین اجتماعی به عهده سازمان تأمین اجتماعی است اما با توجه به وظایفی که به‌عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شده این سازمان در روزهای آینده مسئولان سازمان تأمین اجتماعی را دعوت خواهد کرد تا آنها برنامه خود را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان  این بخش  ارائه کنند. او افزود: بر اساس برنامه سازمان برنامه و بودجه این سازمان در نظر دارد برای تأمین منابع لازم برای همسان‌سازی حقوق مشمولان سازمان تأمین اجتماعی بخشی از بدهی دولت به این سازمان را پرداخت کند. او ادامه داد: موضوع را به معاونت مربوطه در سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده‌ام و در هفته جاری جلسه‌ای با نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی با هدف کمک به همسان‌سازی پرداختی بازنشستگان تأمین اجتماعی برگزار خواهد شد.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع لازم برای این طرح از طریق تأدیه (پرداخت) بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی از محل واگذاری املاک، سهام و یا سایر امکانات انجام خواهد شد. او اظهار کرد که سال گذشته پنج هزار میلیارد به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد که بخش مهمی از این منابع صرف پرداخت بدهی به سازمان بیمه سلامت ایرانیان شد.

جزئیات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز روز گذشته با اشاره به اینکه امسال میانگین افزایش حقوق بازنشستگان کشوری 800 هزار تومان خواهد بود، گفت: حداقل حقوق بازنشستگان این صندوق با سنوات کامل دو میلیون و 800 هزار تومان است. اکبر افتخاری در آخرین پست اینستاگرامی خود نوشت: ابتدا قرار بود، 3500 میلیارد تومان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تخصیص پیدا کند که با پیگیری‌های ‌صندوق بازنشستگی کشوری، این رقم حدود دو برابر شد و به 6500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. او با اشاره به اینکه رقمی که اکنون به‌عنوان میانگین افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شده است، شامل دو بخش افزایش حقوق و همسان‌سازی است، افزود: به این معنی که ابتدا حقوق کلیه بازنشستگان از گروه یک تا گروه بیست، 15 درصد افزایش پیدا می‌کند و سپس، مبالغی نیز برای همسان‌سازی به آن افزوده می‌شود.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهراب ارسالی در

      خدایا انصاف بده وقتی همه خود را به خواب زدن.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه