ارسال به دیگران پرینت

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟

چند روزی است که شهرهای مختلف ایران درگیر ویروس کرونا شده‌اند. تلاش‌های درمانگران برای مهار این ویروس ادامه دارد، اما ما نیز باید اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ سلامتی خود و دیگران انجام دهیم. یکی از این کارها، پرهیز از تماس با سطوح آلوده است. اما طول عمر ویروس کرونا چقدر است؟ این ویروس چقدر روی سطوح مختلف زنده می‌ماند؟ در این مقاله، نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان روی خانواده ویروس‌های کرونا را با شما در میان می‌گذاریم و به شما خواهیم گفت که این ویروس چقدر می‌تواند روی سطوح مختلف دوام بیاورد. در ادامه با نحوه ازبین بردن ویروس کرونا از روی سطوح مختلف نیز آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟

اخیرا محققان دو دانشگاه در آلمان با مقایسه ۲۲ پژوهش درباره خانواده ویروس‌های کرونا ازجمله ویروس سارس و مرس، تلاش کرده‌اند تصویر شفاف‌تری از ویژگی‌های احتمالی ویروس covid 19 به ما بدهند. آنها در این مطالعه، ویروس‌های کرونای حیوانی را نیز بررسی کرده‌اند.

ویروس‌های کرونا روی سطوح و دماهای مختلف چقدر دوام می‌آورند؟

در بخش اول مطالعه، محققان دریافتند که گونه‌های مختلف ویروس کرونای انسانی، روی سطوح بی‌جان، مانند میز و دستگیره درها، بین ۲ ساعت تا ۹ روز فعال می‌مانند. علت این اختلاف بازه زمانی، شرایط محیطی دیگر مانند دما، رطوبت و جنس سطوح است.

در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد، برخی از ویروس‌های کرونا تا ۲۸ روز فعال می‌مانند. اگر دما را بالا ببریم و به ۳۰ تا ۴۰ درجه برسانیم، طول عمر ویروس کرونا روی سطوح کمتر می‌شود.

خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است.

در دمای اتاق و با رطوبت ۵۰ درصد، ویروس کرونای عامل سرماخوردگی (HCoV-229E، شکل زیر) دوام بیشتری در همین دما نسبت به رطوبت ۳۰ درصد دارد. این مسئله شاید علت شیوع بیشتر ویروس کرونای جدید در محیط‌های مرطوب‌تر را نشان دهد.

طول عمر ویروس کرونا چقدر است

به‌طورکلی، خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است.

اگر عامل جنس سطوح را در این بررسی وارد کنیم، نتایج متفاوتی به دست می‌آید؛ مثلا ویروس کرونای عامل بیماری مرس، روی سطح فولاد و دمای ۲۰ درجه، تا ۴۸ ساعت فعال می‌ماند؛ درحالی‌که با همین شرایط، یک گونه ویروس کرونای حیوانی (TGEV) تا ۲۸ روز دوام می‌آورد.

در مطالعه‌ای مشابه، یک گونه از ویروس کرونای عامل سارس، روی کاغذ بین ۴ تا ۵ روز زنده ماند و دیگری فقط ۳ ساعت.

چگونه ویروس‌های کرونا را روی سطوح مختلف از بین ببریم؟

محققان، در ادامه بررسی‌ ویروس‌های خانواده کرونا، به نتایج مفیدی درباره مقابله با طول عمر این ویروس روی سطوح مختلف رسیدند.

موادی مانند پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (یک ماده شیمیایی در سفیدکننده)، ویروس‌های کرونا را روی سطوح مختلف به‌سرعت نابود می‌کنند.

اتانول طول عمر ویروس کرونا را کم می‌کند

در قسمتی از مقاله این محققان آمده است: «ضدعفونی کردن سطوح به‌مدت ۱ دقیقه با هیپوکلریت سدیم با غلظت ۰٫۱ درصد یا اتانول ۶۲ تا ۷۱ درصد، توان شیوع ویروس‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.»

در مقابل این نتایج مثبت، برخی مواد هم تأثیری روی ویروس‌‌ها نداشتند؛ مثلا کلرهگزیدین دی‌گلوکونات، که مردم از آن به‌عنوان ضدعفونی‌کننده موضعی در دهان‌شویه‌ها استفاده می‌کنند، اثری روی ویروس‌های کرونا نداشت.

محققان بر این باورند که اقداماتی مانند شستن صحیح دست ها همچنان بهترین راه مقابله با شیوع ویروس از طریق سطوح مختلف‌ است؛ مثلا آنها به بیمارستانی در تایوان اشاره کردند که با نصب وسایل شست‌وشوی دست در نقاط مختلف بیمارستان، توانست تا حد زیادی جلوی شیوع ویروس کرونای عامل سارس را بین کارکنان مرکز بگیرد.

گرچه این تحقیقات روی ویروس کرونای جدید یعنی ویروس کووید ۱۹ انجام نشده‌اند، اما محققان معتقدند که باتوجه‌به شباهت‌های خانواده ویروس‌های کرونا، نتایج این مقاله در پیشگیری از شیوع ویروس جدید کرونا هم مؤثر است.

این مقاله را با عزیزان خود و کسانی به اشتراک بگذارید که به سلامتی آنها اهمیت می‌دهید. اگر دانش و تخصص شما در این زمینه است و احساس می‌کنید ما نکاتی ار از قلم انداخته‌ایم،‌ حتما نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اگر هم تخصصی در این زمینه ندارید،‌ باز هم منتظر نظرات و بازخوردهای شما هستیم. بازخوردهای شما می‌تواند به بهبود عملکرد ما در آینده کمک کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه