ارسال به دیگران پرینت

قطب‌الدین صادقی مطرح کرد

خلاقیت هنری در همین تلاطم‌ها رخ می‌دهد

قطب‌الدین صادقی مشغول اجرای نمایش «آنتیگونه» در تماشاخانه خودش «شانو» بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از اجرای این نمایش بازماند اما نه مایوس شد و نه بیکار نشست بلکه در روزهای خانه‌نشینی دو نمایشنامه تازه نوشت.

خلاقیت هنری در همین تلاطم‌ها رخ می‌دهد

این هنرمند هم از نگارش نمایشنامه‌های تازه‌اش سخن گفت و هم تاکید کرد که خلاقیت هنری، تعطیلی‌بردار نیست.

صادقی در آغاز این نکته را یادآوری کرد که در طول تاریخ همواره بحران‌ها و تلاطمات، بستری برای خلق اثر هنری ایجاد کرده‌اند.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: فکر نکنید ابر و باد و مه خورشید و فلک به یاری‌تان می‌آیند تا شما قدمی بردارید. هرگز چنین نیست بلکه اگر توانا باشید، لا به لای همین حوادث و همین لحظه‌های پر تلاطم است که می‌توانید کاری به انجام برسانید. در غیر این صورت هرگز شرایط آرمانی برای انجام کار فراهم نخواهد شد.

او ادامه داد: خلاقیت تعطیلی‌بردار نیست و انگیزه‌های قوی می‌خواهد. بدون درد و رنج و با رفاه و آسایش، اثر خلاقه‌ای پدید نمی‌آید.

این استاد دانشگاه سپس به جمله‌ای از کامو اشاره کرد و افزود: آدمی نمی‌تواند کارهای بزرگ بکند بلکه باید احساسات بزرگ هم داشته باشد و حال وقت احساسات بزرگ است. در این مقطع ، تجمیع اندیشه، تاریخ، احساس و هم‌بستگی بشری است که باید منعکس شود.

صادقی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت نباید نومید شویم، اضافه کرد: شاید این روزها پیروزی‌های ما کوچک باشد ولی نباید دست از مبارزه برداریم بلکه باید به نجات بشری بیندیشیم، نجات هر یک از ما با نجات جمع گره خورده است و از این منظر، هر یک از ما در مقابل خود و دیگران مسئولیتی بزرگ داریم.

این نمایشنامه‌نویس که در کارنامه هنری‌اش، اجرای نمایش‌هایی همچون «سحوری»، «قابیل» و «مویه جم» را دارد، درباره مزایای شرایط دشوار در زیست آدمی گفت: آنچه انسان در میان بلاها و فجایع می‌آموزد، نکات مثبت و ستودنی‌اش بارها بیش از نکات منفی و تحقیرآمیز آن است.

او با تاکید بر اینکه میل به زیستن، تداوم و زندگی باید همواره در ما وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: کار خلاقه، نوشتن و هر خلق هنری دیگری، آفرینشگری است و اتفاقا اثری که از لا به لای طوفان حوادث و لحظه‌های متلاطم خلق می‌شود، پر خون‌تر از اثری است که در شرایط عادی شکل می‌گیرد.

صادقی افزود: خلاقیت در ذات خود نوعی خوش‌بینی نسبت به آینده است به این معنا که شما می‌توانید بر مشکلات چیره شوید.

کارگردان نمایش‌های «زنان صبرا، مردان شتیلا» و «هفت قبیله گمشده» متذکر شد: در طول تاریخ همواره با این بحران‌ها رو به رو بوده‌ایم و هر بار برای هر یک از آنها راه حلی یافته‌ایم و در این وضعیت نیز باید راهی بیابیم. فعلا بزرگ‌ترین راه حال حفظ بهداشت است تا به سلامت خود و اطرافیان‌مان کمک کنیم.

این پژوهشگر تئاتر در ادامه توضیحاتی درباره نمایشنامه‌های جدیدش ارایه کرد و گفت: به تازگی نگارش نمایشنامه «ژاندارک» را به پایان رسانده‌ام. این نمایشنامه درباره شخصیت ژاندارک، دختر روستایی ۱۳ ساله و بی‌سواد فرانسوی است که در پی یک احساس مسئولیت ناگهانی، تصور می‌کند نداهایی غیبی از او می‌خواهند کشورش را نجات دهد و او به پیروی از این نداهای درونی، مقابل انگلیسی‌ها می‌ایستد و بتدریج بسیاری همراه او می‌شوند و طی چند جنگ، سرانجام فرانسه، انگلیسی‌ها را بیرون می‌کند. هرچند ژاندارک خود، سوزانده می‌شود.

«هست و نیست» نام نمایشنامه دیگری است که صادقی این روزها در کار نوشتن آن است. این نمایشنامه درباره زوجی است که در خانه‌ای زندگی می‌کنند و ناگهان دشمنی مرموز خانه آنان را تسخیر می‌کند؛ دشمنی که صادقی احتمال می‌دهد می‌تواند ویروس کرونا هم باشد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه