ارسال به دیگران پرینت

آنچه باید درباره یارانه کرونا بدانیم؛ مبلغ، زمان و شیوه پرداخت

یارانه کرونا از ۲۷ اسفند ۹۸ به گروه های مختلف مردم تعلق گرفته است. ۳ میلیون نفر که هیچ درآمد مستمری ندارند، ماهانه بین ۲ تا ۶ میلیون ریال تا پایان خرداد ۹۹ دریافت میکنند. ۴ میلیون نفر از اصناف آسیب دیده نیز وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی با بهره ۴ درصد دریافت می کنند که بدون ضامن است و به حساب یارانه مشمول پرداخت و ظرف ۲۷ ماه تسویه می شود.

آنچه باید درباره یارانه کرونا بدانیم؛ مبلغ، زمان و شیوه پرداخت

طبق اعلام مهدی قمصریان، یارانه کرونا به افرادی پرداخت می شود که مطلقا فاقد هر گونه درآمد مستمری باشد.

حدود ۳ میلیون نفر که درآمدی از جایی نداشته باشند، ۲ میلیون تا ۶ میلیون ریال به صورت ماهانه به مدت ۴ ماه یعنی از اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ دریافت خواهند کرد.

این ۳ میلیون نفر، مددجوی کمیته امداد، سازمان بهزیستی یا بازنشستگان تامین اجتماعی نیستند. چون این افراد، دریافتی مستمر دارند. اطلاعات این ۳ میلیون نفر از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و سازمان ثبت احوال و صندوق های بازنشستگی اعلام شده است.

دکتر محمد باقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که ساعت ۲۴ سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۸، ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان، بلاعوض به حساب سه میلیون نفر واجد شرایط و آسیب دیده از شیوع کرونا واریز می‌شود

مبلغ واریزی به شرح زیر است :

  • خانواده یک نفره ۲۰۰ هزار تومان
  • خانواده دو نفره ۳۰۰ هزار تومان
  • خانواده سه نفره ۴۰۰ هزار تومان
  • خانواده چهارنفره ۵۰۰ هزار تومان
  • خانواده پنج نفره ۶۰۰ هزار تومان

این بسته حمایتی به افرادی که درامد ثابتی ندارند از ساعت ۲۴ آخرین سه شنبه سال  ۹۸ در حسابی که یارانه می گیرند، شارژ شده است.

پس از جدال های دولت و مجلس، ۷ میلیون نفر که کم درآمد هستند، مشمول ۲ نوع کمک و بسته حمایتی دولت شده اند. ۳ میلیون ایرانی که هیچ درآمد ثابت ندارند و ۴ میلیون نفری که آسیب دیده هستند. تکلیف ۳ میلیون نفر که مشخص شد.

یارانه کرونا به صورت وام با بهره ۴ درصد

۴ میلیون نفر نیز مثل کارگران و اصناف ، وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی با بهره ۴ درصد بدون ضامن دریافت می کنند. اگر شما از فعالان اتحادیه های صنفی سراسر کشور هستید و تا کنون این وام را دریافت نکرده اید، می توانید به سایت اتاق اصناف ایران در نشانی otaghasnafeiran.ir رجوع کرده و از طریق این نهاد، پیگیری های لازم را برای دریافت وام یارانه کرونا، انجام دهید.

قرار است وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی با بهره ۴ درصد سالانه، به صورت ۲۷ ماهه از محل یارانه ای که هر ماه به این افراد پرداخت می شود، تسویه شود و مشمولان دریافت وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون ریالی، نیازی به مراجعه به بانک برای دریافت دفترچه قسط و پرداخت اقساط ماهانه ندارند. مبالغ، درکارت یارانه و حمایت معیشتی شارژ شده و با ۳ ماه تنفس، از ماه چهارم، از واریزی رایانه آن ها کسر می شود. ضمنا، ضامن هم نیاز ندارد.

کارگران و اصناف، مشمول وام هستند و نه کمک ماهانه ریالی که به مدت ۴ ماه از سوی دولت پرداخت خواهد شد. توجه داشته باشید که یارانه کرونا، ربطی به بسته های معیشتی یارانه ماهانه و یارانه معیشتی پس از داستان بنزین ندارد.

تصویر ایندکس سایت سازمان هدفمندی یارانه ها برای بررسی شمولیت و زمان پرداخت یارانه کرونا

انتقادات به یارانه کرونا ۹۹

به هر حال این یارانه کرونا دولت که از اسفند ۹۸، جریان پرداخت آن صورت گرفته است، بسیاری از واجدان شرایط که بخاطر بیماری کرونا، در تنگنای مالی و معیشتی قرار گرفته اند را پوشش نداده و حتی آن هایی که شغل خاصی هم ندارند و تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی نیستند را شامل نشده است. این سوال اساسی است که جاماندگان دریافت یارانه کرونا به منظور دریافت این بسته حمایتی، چه باید کنند.

متاسفانه فعلا، سامانه ای برای اعتراض مردم به دریافت یارانه کرونا وجود ندارد تا افرادی که مشمول یارانه کرونا هستند، بتوانند اعتراض خود را اعلام و اطلاعات خود را برای بررسی کارشناسان مربوطه، ثبت کنند.

متاسفانه شاهد هستیم که افرادی که محتاج نان شب هستند، یارانه کرونا را دریافت نکرده اند. این موضوع در جلسه مجازی مجلس شورای اسلامی که در فروردین ۹۸ برگزار شد، مورد بررسی و اتفاق نظر نمایندگان خانه ملت نیز قرار گرفت که امیدواریم تا پایان فروردین ۹۹، دولت، تدبیری برای این امر، در نظر بگیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفته بود که یارانه کرونا در اسفند، بعضا به حساب افراد ثروتمند هم واریز شده است که نشان می دهد، سازمان برنامه و بودجه و دولت، اطلاعات دقیقی از افراد مستمند و متمول ندارد.

تصویر ایندک سایت اعلام نیاز یارانه نقدی سازمان هدفمندی یارانه های نهاد ریاست جمهوری

روش اعتراض به عدم دریافت یارانه کرونا

اگر به هر دلیلی، مشمول دریافت یارانه کرونا هستید و از جایی درآمد مستمر نداشته و نیازمند دریافت یارانه کرونا هستید، باید به ستادهای مستقر در استانداری ها و فرمانداری های استان محل سکونت مراجعه کنید. این را نماینده مردم رودسر واملش در مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است. اما هنوز از سوی دولت، اطلاعیه ای درباره اعتراض مشمولان و افراد واجدشرایط دریافت بسته معیشتی یارانه کرونا اعلام نشده است که در صورت دریافت، در همین گزارش به روز رسانی خواهد شد.

به هر حال اگر خود را مشمول دریافت یارانه کرونا می دانید، به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها در نشانی: hadafmandi.ir مراجعه کرده یا به سایت اعلام نیاز یارانه نقدی در نشانی refahi.ir رجوع کرده و فرم های ثبت نام و اعتراض را تکمیل کنید. حتما شماره ملی و اطلاعات هویتی خود را درست وارد کنید تا در زمان احراز هویت و بررسی اطلاعات، نقصی در پرونده شما موجود نباشد.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه