ارسال به دیگران پرینت

بازار موبایل کساد شد

کرونا بازار گوشی‌های هوشمند را در جهان تحت‌تاثیر خود قرار داده است. بر اساس آمارها، فروش گوشی‌های هوشمند در بازار چین که منشأ اصلی شیوع کرونا بوده، در فوریه 2020 با یک کاهش چشمگیر 45درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. بازار موبایل ایران نیز از این گزند مصون نمانده و ویروس جدید تواسنته است سمت تقاضا را تا 40درصد در ماه جاری تضعیف کند. این در حالی ا‌ست که به‌طور سنتی اغلب بازارهای کشور در آستانه سال نو پررونق‌ترین روزهای خود را سپری می‌کردند. با این حال امسال با وجود مناسبت‌های متعدد پیش از نوروز و در آستانه بهار، بازار موبایل ایران با رکود مواجه بوده است. از سوی دیگر کارشناسان و فعالان این بازار تاکید می‌کنند که سمت عرضه همچنان از لحاظ کیفی و کمی توانایی تامین نیاز بازار را دارد. در این میان باید توجه داشت که افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته که منجر به گران‌شدن گوشی‌های هوشمند شده آثار منفی مضاعفی بر بازار موبایل بگذارد.

بازار موبایل کساد شد

در دومین ماه از سال جاری میلادی روند کاهشی فروش بازار محصولات مختلف همچون گوشی‌های هوشمند همچنان ادامه داشته و رکود بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند بسیاری از تولیدکنندگان موبایل همچون اپل، هواوی و شیائومی شاهد کاهش قابل‌توجهی در میزان فروش گوشی‌های هوشمند خود در فوریه 2020 بوده‌‌اند؛ به‌گونه‌ای که به‌عنوان مثال شرکت آمریکایی اپل تنها 500هزار دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین در این بازه زمانی به فروش رسانده است. این در حالی‌ است که فروش آن در فوریه 2019 مبلادی، 27/1میلیون دستگاه بوده است. به عبارتی دیگر، میزان فروش گوشی‌های اپل در این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. همچنین در صورت مقایسه با ماه گذشته یعنی ژانویه 2020 نیز این وضعیت وخیم همچنان مشهود است؛ چرا که فروش گوشی‌های آیفون در چین بالغ بر دو میلیون دستگاه گزارش و اعلام شده بود. بر اساس گزارشی که آکادمی ارتباطات و فناوری چین ارائه کرده است، با توجه به تعطیلی و بسته‌شدن بسیاری از کارخانه‌ها و دفاتر شرکت‌های تکنولوژی در چین تحت‌تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، فروش تولیدکنندگان برتر چینی همچون هواوی، شیائومی و اوپو نیز از 72/12میلیون دستگاه در فوریه سال گذشته به 85/5 میلیون دستگاه در فوریه سال جاری میلادی رسیده است. به گزارش ایسنا، موسسات تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود فروش و عرضه گوشی‌های هوشمند در بازارهای جهانی تحت‌تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 40درصد کاهش یابد.

بحران در بازار گوشی‌های هوشمند

شیوع کرونا در جهان توانسته است بازارهای مختلف را تحت‌تاثیر خود قرار داده و پیش‌بینی می‌شود منجر به کندشدن آهنگ رشد اقتصادی جهانی شود. بازار گوش‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند نیز از این روند مستثنی نبوده و دچار کاهش تقاضا در کشورهای مختلف شده است. تولیدکنندگان گوشی در بسیاری از کشورها با تعطیلی مواجه شده‌اند؛ همچنین برآورد شده است که فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال جاری میلادی به ‌علت ادامه شیوع ویروس کرونا کاهش 3/2درصدی را تجربه خواهد کرد. بازار موبایل ایران نیز روزهای خوشی را نمی‌گذراند. میثم دادخواه‌‌، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در این باره گفته است: همواره در سال‌های اخیر در ماه اسفند با رشد فروش گوشی مواجه بودیم و حتی گمرک‌ها در این ماه در روزهای پنجشنبه هم باز بودند و واردات تا آخرین روزهای سال طبق روال انجام می‌شد، اما امسال شرایط کمی متفاوت است. او افزوده است: در یک ماه اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که بر‌خلاف رویه سابق موجب ایجاد رکود تورمی در بازار شد؛ به این شکل که قیمت اجناس بالارفته اما تقاضا پایین آمده است. اکنون واردکنندگان موبایل روزگار سختی را می‌گذرانند و افق کوتاه‌مدت و میان‌مدت روشنی را نمی‌توان برای آن درنظر گرفت. گفته‌های فعالان بازار موبایل نشان می‌دهد که مشکل اصلی بازار ایران در حال حاضر کمبود عرضه نیست بلکه فرار مشتریان از بازار، این کسب و کار را از رونق انداخته است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه