ارسال به دیگران پرینت

گازهای گلخانه | سقوط میزان انتشار گازهای گلخانه ای سقوط کرد

کارشناسان محیط زیست روز چهارشنبه اعلام کردند که محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ باعث سقوط بیسابقه میزان انتشار گازهای گلخانه ای شد که بیشتر از بحران مالی ۲۰۰۸ و حتی جنگ دوم جهانی بوده است.

گازهای گلخانه |   سقوط میزان انتشار گازهای گلخانه ای سقوط کرد

یک گروه پژوهشگر بین المللی دریافته که با ایجاد محدودیت و قرنطینه دولت های جهان در تلاش برای مبارزه با موج نخست کووید -۱۹، انتشار گاز کربن از حمل و نقل، تولید انرژی و هوانوردی به شدت کاهش یافته است.

بر اساس یافته های این گروه، انتشار گازکربن در نیمه نخست ۲۰۰۲ از وسائط حمل ونقل تا ۴۰ درصد و از منابع تولید نیرو و صنایع به ترتیب  ۲۲ درصد و ۱۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین این بررسی نشان داد: با وجود دورکاری مردم در خانه هایشان، انتشار گازهای گلخانه ای از اماکن مسکونی به صورت شگفت آوری کاهش یافته که به نظر پژوهشگران با زمستان غیرعادی ارتباط دارد که منجر به پائین آمدن انرژی برای گرم کردن خانه ها شده است.

این گروه با استفاده از یک رشته داده مانند تولید برق در ساعت، آمد و شد خودروها در بیش از ۴۰۰ شهر، پروازهای روزانه مسافری و آمار ماهانه تولید و مصرف به این نتیجه رسیده اند که این میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در تاریخ نوین جهان بیسابقه بوده است.

اما همین گروه خاطرنشان کرد که میزان انتشار گازهای گلخانه ای با کاهش محدودیت ها و قرنطینه تا ژوئیه ۲۰۲۰ به سطح پیشین بازگشته است.

آنان همچنین اقدامات بنیادینی را به منظور تثبیت اقلیم زمین همزمان با تلاش کشورها برای رهایی از تکانه های اقتصادی همه گیری ویروس کرونا پیشنهاد کرده اند.

هدف از برنامه بین المللی محدود کردن گرمایش اقلیم زمین که در توافق زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس گنجانده شده، محدود کردن افزایش دمای زمین به زیر ۲ درجه سانتیگراد یعنی کمتر از میزان پیش از دوره صنعتی است.

این پیمان محدوده ۱.۵ درجه گرمایش را برای این دهه توصیه کرده که به گفته سازمان ملل متحد مستلزم کاهش سالانه  ۷.۷ درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دوره کنونی است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس، محققان دانشگاه برن واقع در سوئیس اثبات کرده اند عامل موج‌های گرمای اقیانوس، فعالیت‌های انسانی است.

در این تحقیقات با تجزیه و تحلیل داده‌ها و شبیه‌سازی‌های رایانه ای، میزان اثرگذاری تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های انسان بر وقوع تغییرات شدید آب و هوایی، اندازه‌گیری شده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه