ارسال به دیگران پرینت

مصرف گوشت حیوانات وحشی و خطر بیماری‌های همه‌گیر

"کریستین والزر"، کارشناس حیات وحش در مقاله‌ای جدید تاکید کرده است که سران جهان باید کلیه مراودات تجاری قانونی و غیرقانونی پرندگان و پستانداران وحشی را برای مصرف انسان متوقف کنند تا از وقوع همه‌گیری‌های بیشتر در آینده جلوگیری شود.

مصرف گوشت حیوانات وحشی و خطر بیماری‌های همه‌گیر

 روزنامه "ایندیپندنت" در این باره آورده است که صدها مورد بروز بیماری‌های عفونی نوظهور در دهه‌های اخیر گزارش شده است و به گفته کریستین والزر با افزایش فعالیت‌ها و مداخله انسان که امنیت چرخه‌های متعادل طبیعت را برهم می‌زند، نرخ بیماری‌های همه‌گیر افزایش یافته است.  

دکتر والزر، مدیر اجرایی سلامت در جامعه و حفظ حیات وحش در آمریکا هشدار می‌دهد که همه‌گیری بیماری‌های ناشی از حیوانات در آینده اجتناب ناپذیر است چرا که مداخله‌های میان حیات وحش و انسان قبل از هر چیز به دلیل جنگل‌زدایی و توسعه کشاورزی، افزایش می‌یابد.  

این گزارش می‌افزاید: بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۲۰۰۴ میلادی بیش از ۳۳۵ بیماری عفونی جدید - بیش از ۵۰ بیماری همه‌گیر در یک دهه - با اثرات چشمگیر بر سلامت عامه و ثبات اقتصادی ثبت شده است.  

بیشتر بیماری‌های نوظهور عفونی از جمله کووید-۱۹، منشاء حیوانی دارند به این معنی که از حیوانات وحشی به انسان سرایت کرده‌اند.  

این گزارش می‌گوید: موثرترین و فراگیرترین اقدامی که دولت‌ها می‌توانند فورا انجام دهند، منع تجارت حیوانات و پستانداران وحشی برای مصرف انسان است.

این گزارش می‌گوید که منع جهانی تجارت گونه‌های وحشی برای مصرف انسان به نفع مردم محلی نیز ست. مهم‌تر از همه، این اقدام خطر انتقال‌ بیماری‌های عفونی را با منشاء حیوانی در آینده کاهش می‌دهد و در عین حال منابع را برای جوامع محلی و مردم بومی که برای نیازهای غذایی خود بر طبیعت تکیه می‌کنند، حفظ می‌کند.

این مقاله درحالی منتشر شد که یک تحلیل جدید آمار رسمی گفته است ایالات متحده تقریبا ۲۳ میلیون حیوان سالم، اعضای بدن حیوانات، نمونه‌ها و محصولات بدست آمده از خفاش، حیوانات نخستین و جوندگان را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وارد کرده است.  

مرکز تنوع بیولوژیک این کشور متوجه شده است که جوندگان، خفاش‌ها و نخستی‌ها که حاوی بیشترین ویروس‌های شناخته‌شده با منشاء حیوانی هستند به شکل زنده و مرده برای مصرف در زمینه جواهرات، گوشت، پوست، تزئینات یا مجسمه‌های شکاری دادوستد شده‌اند.  

یک گزارش دیگر در اوایل ماه جاری حاکیست که بریتانیا نیز میلیون‌ها جانور را به شکل قانونی برای فروش به عنوان حیوان خانگی وارد کرده اما میان تجارت‌های قانونی و غیرقانونی در سطح جهان تداخل بیشتری صورت می‌گیرد.  

والزر در این مقاله نوشته است: استفاده تجاری از حیات وحش برای مصرف، چه در چارچوب تجارت قانونی و چه غیرقانونی، مقررات ضعیف با مرزهایی پرخلل دارد. این تجارت به ویژه در مورد حیوانات زنده، موجب تلاقی‌های زیاد در جریان زنجیره ارزش غذایی می‌شود، گونه‌های جانوری متعلق به جغرافیاها و خاستگاه‌های مختلف را در معرض یکدیگر قرار می‌دهد و موجب ایجاد شرایط مطلوب برای مبادلات و ترکیب ویروس‌ها می‌شود.  

به گفته این کارشناس، اجرای استانداردهای بهداشتی و بازارها و رستوران‌های پاکیزه مخصوص فروش حیوانات وحشی مهم است اما از وقوع همه‌گیری‌ها پیشگیری نمی‌کند.  

به گزارش ایندیپندنت، تدروس آدهانوم گیبریسوس، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز پیش‌تر تاکید کرده است: هر گونه تلاش برای ایمن‌تر کردن جهان ما محکوم به شکست است، مگر آن که این تلاش‌ها در جهت رسیدگی به مواجهه‌های حیاتی میان افراد و پاتوژن‌ها و تهدید بالقوه تغییرات اقلیمی باشد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه