ارسال به دیگران پرینت

نماینده مردم اهواز در مجلس:

آثار مخرب مالچ‌پاشی‌های غیراستانداردبر محیط زیست هورالعظیم

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: مالچ‌پاشی غیراستاندارد موجب شده بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب هورالعظیم نابود شود.

آثار مخرب مالچ‌پاشی‌های غیراستانداردبر محیط زیست هورالعظیم

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که ریزگردها هر ساله برای مردم شهرهای جنوبی و شرقی کشور ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: باید ابتدا با روش‌های سریع از ورود ریزگردها به داخل شهرها جلوگیری کنیم و سپس در بلندمدت با آبگیری، توسعه فضاهای سبز و روش‌های دیگر با آنها مقابله شود.

وی افزود: تالاب هورالعظیم یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش و اکوسیستم‌های آبی مشترک بین بخش جنوب‌غرب ایران و کشور عراق و همین طور، بخشی از تالاب‌های بزرگ بین‌النهرین است که تغییرات مختلف در دو دهه اخیر تأثیرات مهمی بر ساختار و کارکرد این مجموعه گذاشته است.

آشنایی با تالاب هورالعظیم

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: اکوسیستم‌هایی که با محوریت آب شکل می‌گیرند، در صورت خشکسالی و کمبود آب نابود می‌شوند، زیرا گیاهان و جانوران در کنار یکدیگر زنجیره غذایی تشکیل می‌دهند.

یوسفی با ابراز تأسف از این که به دلیل خشکسالی طی سال‌های اخیر تالاب‌های استان خوزستان به‌ویژه هورالعظیم، بسیاری از جانوران این منطقه از بین رفته‌اند، گفت: حتی پرندگان مهاجری هم که در هزاران سال برای تخم‌ریزی به این منطقه کوچ می‌کردند، یا تلف شده‌اند یا تغییر مسیر داده‌اند، حتی برخی از نواحی نیز در صورت آبگیری مجدد، دوباره به حالت اولیه باز نمی‌گردند.

وی با تأکید بر این که مالچ‌پاشی‌های غیراستاندارد باعث از بین رفتن علوفه، گیاهان و جانوران منطقه شده و تنوع زیستی آن را نابود کرده است، گفت: مالچ‌پاشی‌های غیراستاندار در این منطقه، فقط پاک کردن صورت مسئله است، زیرا درمان قطعی ریزگردها با بهبود وضعیت آبی تالاب‌ها امکان‌پذیر است.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: مالچ‌پاشی غیراستاندارد موجب شده تا بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب هورالعظیم نابود شود.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: برای حفظ محیط زیست منطقه و همین طور مقابله با ریزگردها باید از روش‌های استاندارد و مالچ‌های نوین استفاده شود تا شاهد تخریب محیط زیست و از بین رفتن گونه‌های جانوری و گیاهی نباشیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه