ارسال به دیگران پرینت

یک جامعه شناس: زنان در دوران قرنطینه کرونا، با خشونت مواجه بودند

یک جامعه‌شناس با اشاره به یافته‌های پیمایش وضعیت زنان در دوران قرنطینه کرونا، اظهار کرد: بیشترین تاثیرات کرونا بر زنان در سطح فردی و خانواده دیده شده است چرا که بیشترین مضامین تاثیرات بیماری کرونا ابتدا در سطح فردی و سپس در سطح خانوادگی مشاهده شده است.

یک جامعه شناس: زنان در دوران قرنطینه کرونا، با خشونت مواجه بودند

شیوا مدرس‌زاده در نشست زنان و کرونا که به صورت پخش زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی بر تاثیرات منفی کرونا بر زنان در مقابل تاثیرات مثبت این بیماری، به این نتیجه رسیدیم که اثرات منفی در سطح فردی در زنان بیشتر از سطح خانوادگی است که علت آن عدم انسجام میان نهادهای اجتماعی است چراکه نهادهای اجتماعی به علت ناکارآمدی نتوانستند مدیریت خوبی در این زمینه انجام دهند.

وی با بیان این‌که در دوران قرنطینه کرونا، زنان با خشونت مواجه بودند، گفت: معمولا مواجهه با خشونت برای زنان به وضعیت مردانی که با آنها مواجه‌اند بستگی دارد چراکه خشونت نتیجه عوامل متعدد اجتماعی است که تفکر و عمل افراد جامعه بر نوع خشونت ایجادشده موثر است.

به گفته‌ی این جامعه‌شناس، در خرده روایت‌های زنان مشاهده می‌شد که از ماندن طولانی همسر خود در خانه ناراضی بودند و اوقات را به بطالت سپری می‌کردند و از سوی دیگر در دوران قرنطینه مردان با بیکاری مواجه شدند، قدرت پرداخت اجاره‌خانه برای آنها کاهش یافت و در نتیجه خشونت علیه زنان افزایش یافت.

مدرس‌زاده به رابطه جنسیت، پایگاه و طبقه اجتماعی با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در دوران دورکاری امکان اشتغال به‌صورت قبل برای زنان از دست رفت و باعث شد بیشتر وقت را در خانه سپری کنند و زمان بیشتری برای تکالیف فرزندان اختصاص دهند، این در حالی است که زنانی که از پایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار بودند اثرات مثبتی از خود در دوران شیوع کرونا برجای گذاشتند.

وی تشریح کرد: زنانی که از درآمد و تحصیلات بالاتری برخوردارند، توانمندی بیشتری در مواجهه با کرونا داشتند و به مدیریت بحران و تسلط خود و خانواده پرداختند.

مدرس‌زاده گفت: بیماری کرونا مانند بسیاری از بیماری‌های واگیر دیگر دستخوش گفتمان‌های نابرابری جنسیتی شده است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه