ارسال به دیگران پرینت

تلاش 10 ساعت امدادگران در «شیرینک»

امدادگران هلال‌احمر بردسیر در زیر رگبار باران تلاش کردند چهار چوپان را که در ارتفاعات اطراف روستا گیر افتاده بودند، با انتقال به پایین کوه نجات دهند، اما دو نفر از آنها به خاطر گوسفندان‌شان نمی‌توانستند از کوه پایین بیایند، به همین علت امدادگران ١٠ ساعت در شرایط غیرقابل‌تحمل در کنار آنها ماندند تا اینکه نجات‌شان دادند.

تلاش 10 ساعت امدادگران در «شیرینک»

حسین نامجو، سرپرست جمعیت هلال‌ احمر شهرستان بردسیر عملیات امدادرسانی به چهار چوپان را که با ٥٠٠ رأس گوسفند در کوهستانی صعب‌العبور گیر افتاده بودند، تشریح کرد و ‌گفت:   «ساعت ٢٣ جمعه سیزدهم اردیبهشت بعد از اعلام گزارشی از مرکز پیام هلال‌احمر استان درباره گرفتارشدن چهار چوپان با ٥٠٠ رأس گوسفند در ارتفاعات اطراف دهستان شیرینک، بلافاصله با نیروهای امدادی به سمت محل حادثه حرکت‌کردیم. صعب‌العبوربودن مسیر، تاریکی شب، باران شدید و وزش باد شرایطی را فراهم کرده بود که ‌باید از اهالی منطقه به‌عنوان راهنمای مسیر کمک می‌گرفتیم. با همراهی سه راهنما و پیمودن مسیر صعب و دشوار به چوپان‌ها رسیدیم و بعد از مدتی جست‌وجو آنها را که به همراه ٥٠٠ رأس گوسفند به علت بارش شدید باران در دامنه‌های کوه گرفتار شده بودند، یافتیم.»«حمید قطبی» از امدادگرانی است که در این عملیات حضور داشت، او درباره وضع چوپان‌ها  گفت: «به علت تاریکی هوا و بارش شدید باران، چوپان‌ها نتوانسته بودند خودشان را به جان‌پناه برساندند و زمانی که ما به آنان رسیدیم، شرایط جسمانی و روحی خوبی نداشتند.»

قطبی در ادامه می‌گوید: «با وجود اینکه اطلاعات کافی از شرایط حادثه‌دیدگان و منطقه نداشتیم، اما به دلیل تجربیات قبلی با خودمان چادر امدادی، غذا و پتو همراه داشتیم. مسأله مهمی که بعد از یافتن چوپان‌ها با آن روبه‌رو شدیم این بود که به علت شرایط نامناسب جوی و صعب‌العبور بودن مسیر، امکان جابه‌جایی گوسفندان وجود نداشت، بنابراین قرار شد دو نفر از چوپان‌ها که شرایط جسمی و روحی بهتری داشتند، در همان محل بمانند، در این شرایط به سرعت مکان امنی را مشخص و چادر امدادی برپا کردیم تا آنها که بسیار خسته بودند، بتوانند مستقر شوند. از آنجا که دو نفر از چوپان‌ها شرایط جسمانی خوبی نداشتند، قرار شد آنان را به روستا برگردانیم، بنابراین پتو و غذا به آن دو نفری که قرار شد در کنار گوسفندان بمانند، دادیم و به سرعت به طرف روستا حرکت کردیم تا دو چوپان را به خانه‌هایشان برسانیم. بعد از انتقال دو مرد چوپان به روستا بار دیگر مسیر صعب‌العبور را طی‌کردیم تا خودمان را به چوپان‌ها برسانیم، قصدمان این بود که صبح روز بعد بتوانیم چوپان‌ها و دام‌هایشان را به پایین کوه انتقال‌دهیم.»

او درباره شرایط آن شب سخت بارانی می‌گوید: «شب را با روشن‌کردن آتش سپری کردیم و با توجه به بارش شدید باران و سردی هوا مجبور شدیم به همراه چوپان‌ها گوسفندان را کنار آتش بیاوریم تا گرم شوند و از شدت سرما تلف نشوند، همزمان با نایلون سرپناهی برای تعدادی از بره‌ها که ضعیف‌تر بودند، درست کردیم تا از بارش باران محفوظ بمانند. با وجود تلاش گسترده‌ای که امدادگران برای نجات چوپان‌ها و جلوگیری از تلف‌شدن گوسفندان انجام دادند، اما متاسفانه تنها موفق به نجات‌ ٤٠٠ رأس گوسفند شدند و ١٠٠ رأس از گوسفندان بر اثر بارش باران تلف شدند. بالاخره با کمک افراد بومی و چوپان‌ها دام‌های زنده را به سمت روستا انتقال دادیم و این عملیات در ساعت ٩ صبح به پایان رسید.»

قطبی با بیان اینکه این عملیات از سخت‌ترین عملیاتی بوده که در آن شرکت داشته است، می‌گوید: «با وجود تلخی بسیار زیاد تلف‌شدن گوسفندان، از اینکه من و همکارانم توانستیم همه چوپان‌ها را به سلامت به روستا منتقل کنیم، بسیار خوشحالم.»

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه