ارسال به دیگران پرینت

دیالیز در زنان باردار و سالمندان ( خطرات و مراقبت ها )

دیالیز به معنای خارج سازی مواد زائد بدن است که تا سطوح خطرناکی در خون افزایش یافته اند. در صورت عدم درمان، ممکن است تعدادی از علائم ناخوشایند ایجاد شود و در نهایت کشنده باشد. افراد دیالیزی باید به شدت مراقبت های پزشکی را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

دیالیز  در زنان باردار و سالمندان  ( خطرات و مراقبت ها )

دیالیز به معنای خارج سازی مواد زائد بدن است که تا سطوح خطرناکی در خون افزایش یافته اند. در صورت عدم درمان، ممکن است تعدادی از علائم ناخوشایند ایجاد شود و در نهایت کشنده باشد. افراد دیالیزی باید به شدت مراقبت های پزشکی را در اولویت زندگی خود قرار دهند.

برای مراقبت از سالمند خود کلیک کنید : پرستار در منزل

1-1

کدام افراد دیالیزی ، بیشتر در معرض خطر هستند؟

دیالیز در سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا  دوره سالمندی با بیماری های مثل چربی بالا ، فشار خون بالا ، دیابت و.. شناخته میشود. بنابراین ، وضعیت بیمار دیالیزی در صورتی که به سایر بیماری ها مبتلا شود، بغرنج خواهد شد. زیرا وضعیت سلامت اکنون او به بیماری های  فعلی و پیشرفت آنها بستگی دارد. مهم ترین آنها بیماری های سیستم قلبی عروقی (نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، تصلب شرایین عروق محیطی) و دیابت و عوارض ناشی از آن به ویژه عروقی است. 

درصورت استفاده از خدمات ویزیت پزشک در منزل کلیک کنید.

آیا دیالیز جایگزین کلیه ها می شود؟

دیالیز به بیمارانی که کلیه هایشان از کار افتاده کمک می کند، اما به اندازه یک کلیه معمولی کارآمد نیست. بیمارانی که دیالیز می شوند باید مراقب باشند که چه چیزی و چه مقدار می نوشند و می خورند و باید دارو مصرف کنند.

همچنین افراد دیالیزی میتوانند از خدمات تزریق سرم در منزل نیز استفاده کنند.

افراد دیالیزی در زندگی عادی

بسیاری از افرادی که دیالیز می ‌شوند می ‌توانند کار کنند، زندگی عادی داشته باشند و سفر کنند تا زمانی که درمان دیالیز در مقصد امکان ‌پذیر باشد.

دیالیز در زنان باردار

زنانی که دیالیز می ‌شوند معمولاً برای باردار شدن مشکل دارند. میزان بیشتری از مواد زائد در بدن نسبت به کلیه های معمولی وجود خواهد داشت. این در باروری اختلال ایجاد می کند. زنانی که در حین دیالیز باردار می شوند احتمالاً در طول بارداری به دیالیز بیشتری نیاز دارند. اگر زنی پیوند کلیه موفقیت آمیز داشته باشد، باروری او باید به حالت عادی بازگردد.

درصد افراد سالمند دیالیزی

اکثر بیمارانی که در حال حاضر درمان دیالیز را شروع می کنند، سالخورده یا حتی مسن هستند و دارای عوارض قلبی عروقی متعددی هستند. بیش از نیمی از آنها افراد بالای 65 سال و 20 درصد افراد بالای 75 سال هستند.

عوارض دیالیز 

در زیر به چند مورد از عوارض دیالیز کلیه در بیماران مسن اشاره شده است:

·       مشکلات لخته شدن

·       خارش پوستی

·       عفونت

·       کاهش فشار خون

·       گرفتگی عضلات یا سندرم پای بیقرار

·       حالت تهوع

·       کمبودهای تغذیه ای

1-2

تغذیه در بیماران دیالیزی

متخصصان تغذیه کلیه اکثر افراد تحت همودیالیز را به خوردن پروتئین با کیفیت بالا تشویق می کنند زیرا مواد زائد کمتری را برای دفع در طول دیالیز تولید می کند. پروتئین با کیفیت بالا از گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به دست می آید. از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند هات داگ و کنسرو فلفل قرمز که مقادیر زیادی سدیم و فسفر دارند خودداری کنید.

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه