ارسال به دیگران پرینت

میرلوحی | واکنش میرلوحی

میرلوحی به شهردار تهران و وزیر کشور که مسئولیت حجاب‌بان‌ها را برعهده نگرفتند واکنش نشان داد | این اتفاق پیامدهایی از نوع رویارویی و درگیری مردم با یکدیگر را در پی خواهد داشت

میرلوحی خاطرنشان کرد: در این 40 سال این همه سازمان متعدد اعم از امر به معروف، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، سازمان امور مساجد، سازمان عقیدتی سیاسی دانشگاه‌ها و... هزینه کرده‌ایم و بی‌ثمر بوده اما بازهم آن را تکرار می‌کنند. حتی اخیرا دغدغه دین‌گریزی و دین ستیزی در جامعه را با این رفتارها مشاهده می‌کنیم.

میرلوحی به شهردار تهران و وزیر کشور که مسئولیت حجاب‌بان‌ها را برعهده نگرفتند واکنش نشان داد | این اتفاق  پیامدهایی از نوع رویارویی و درگیری مردم با یکدیگر را در پی خواهد داشت

میرلوحی به شهردار تهران و وزیر کشور که مسئولیت حجاب‌بان‌ها را برعهده نگرفتند واکنش نشان داد

میرلوحی خاطرنشان کرد: در این 40 سال این همه سازمان متعدد اعم از امر به معروف، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، سازمان امور مساجد، سازمان عقیدتی سیاسی دانشگاه‌ها و... هزینه کرده‌ایم و بی‌ثمر بوده اما بازهم آن را تکرار می‌کنند. حتی اخیرا دغدغه دین‌گریزی و دین ستیزی در جامعه را با این رفتارها مشاهده می‌کنیم. 

 پس از انتشار تصاویر و گزارش‌های میدانی از حضور نیروهای موسوم به «حجاب‌بان» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، نه شهرداری تهران مسئولیت آن‌ها را گردن گرفت و نه وزیر کشور. وحیدی و زاکانی هر یک جداگانه عنوان کردند که این افراد نیروهای خودجوش و مردمی هستند. ارگان مطبوعاتی شهرداری هم در گزارشی به نقل از یکی از حجاب‌بان‌ها نوشت: «اگر تذکر ما پاسخگو نباشد با دوربین‌هایی که تصاویر را ضبط کرده‌اند چهره را شناسایی می‌کنیم و معرفی به مراجع قضایی انجام می‌شود. مهم است بدانیم که تذکر ما تنها به نداشتن روسری و شال محدود نمی‌شود. نخستین بار نهاد قضایی به تذکر اکتفا می‌کند ولی در صورت تکرار حتماً برخوردهای قانونی توسط مقام قضایی صورت خواهد پذیرفت». گرچه وزیر کشور و شهردار تهران درخصوص اینکه این نیروها اگر مردمی هستند چگونه با یونیفرمی که روی آن نوشته شده است «سفیران هدایت» این اجازه را پیدا کرده‌اند که در برخی از ایستگاه‌های مترو به صورت گسترده حضور داشته باشند و از مردم عکس بگیرند، پاسخی ندادند و بر ابهامات بیشتر دامن زدند، روز گذشته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حجاب‌بان‌ها واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی هم مردمی بودن این نیروها را تایید کرد و گفت: اخیرا جمعی از گروه‌های انقلابی و مردم دغدغه‌مند بدون هیچ چشم داشتی آن هم در شرایطی که بسیاری از نهادهای دولتی گرفتار خلأ بوده و منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب هستند، کار خیر تذکر لسانی را با هماهنگی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همانند سپاه، بسیج، فراجا، شهرداری، دادستانی و... در سطح شهر آغاز کرده‌اند. حتی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر جهت آموزش در بحث تعامل و گفتار با دیگران مراجعه کرده و ما نیز آموزش‌های لازم را داده‌ایم.

محکومیت میرلوحی، عضو شورای شهر تهران به حبس و شلاق

او درخصوص مجوز نداشتن این نیروهای مردمی عنوان کرده بود: مگر کار خیر مجوز می‌خواهد؟ برای نمونه اگر گروهی تصمیم بگیرد، در محله خود کار خیری انجام داده و مشکلی را حل کنند، باید مجوز بگیرد؟ مجوز برای جاهایی است که افراد می‌خواهند تجمع کرده و اعتراض و شعاری دهند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌که براساس گزارشات رسیده تعداد افراد تذکر لسانی بیش از ۲۸۵۰ نیروی انقلابی و جهادی هستند که فی سبیل الله مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشی که چندی پیش به ما دادند، حدود ۲۰۰ هزار تذکر داده بودند. براساس گفته خودشان مشکل بالای ۹۷ درصد افراد با تذکر اولیه حل شده و به درگیری، مشاجره و... نکشیده است.

هزاران اولویت در جامعه وجود دارد اما حضرات به حجاب زنان بند کرده‌اند

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا از نظر قانونی هر گروهی می‌تواند در مترو یا هر جای دیگر شهر مستقر شود و امر به معروف کند و به این بهانه از مردم عکس بگیرد، به دیده‌بان ایران گفت: از مجلسی که اقلیت است و طرح‎‌‌هایی همچون عفاف و حجاب و صیانت را ارائه می‌دهد چندان نباید توقع عمل به قانون را داشت. قانون اولا باید راه مصلحت عمومی را دنبال کند و ثانیا دستگاه‌ها آنقدر وظایف دارند که فرصت رسیدگی به آن را ندارند ولی اکنون یک مورد را محور قرار داده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تاکید براینکه اکنون امنیت مال و جان مردم در اولویت است، افزود: امروز چه تعداد موبایل از دست شهروندان به سرقت می‌رود؟ مگرفقط یک قانون داریم که به آن بند کرده‌ایم؟ ما در کشور 2 هزار عنوان جرم داریم حال چرا هزار و 999 مورد آن را کنار گذاشته‌ایم و به همان یکی که جامعه نسبت به آن حساسیت دارد و سال گذشته بابتش هزینه دادیم را در اولویت گذاشته‌اند؟

وی همچنین به جایگاه امر به معروف در کتب دینی اشاره کرد و گفت: در کتب اعتقادی‌مان تاکید شده که امر به معروف و نهی از منکر بیش از همه برای مقامات و کسانی است که پول و ثروت و قدرت در اختیارشان است. طبیعی است که باید اولویت‌ها، مصلحت عمومی و خیر مردم درنظر گرفته شود. افزون بر این بی‌نتیجه بودن اینگونه اقدامات را هم دیده‌ایم. کافی است آقایان سری به دانشگاه‌ها، مدارس و سربازخانه‎ها بزنند و آثار این امر به معروف‌های عبوسانه، تند و خشن را ببیند.

امر و نهی‌های حکومت برای حجاب، لباس و زندگی شخصی مردم نتیجه‌ای نمی‌دهد

میرلوحی خاطرنشان کرد: در این 40 سال این همه سازمان متعدد اعم از امر به معروف، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، سازمان امور مساجد، سازمان عقیدتی سیاسی دانشگاه‌ها و... هزینه کرده‌ایم و بی‌ثمر بوده اما بازهم آن را تکرار می‌کنند. حتی اخیرا دغدغه دین‌گریزی و دین ستیزی در جامعه را با این رفتارها مشاهده می‌کنیم. حضرات باید نوع دیگری بیندیشند که اگر قصد دعوت به ارزش‌های دینی دارند، باید به صورت دعوت باشد وگرنه محکومیت، دشنه و تفنگ نه تنها نتیجه ندارد بلکه تاریخ نشان داده که نتیجه عکس می‌دهد. اگر هم می‌خواهیم دعوت کنیم باید با عمل صورت گیرد. مردم اگر ببینند که حکومت عادل، سالم و منصف است و رفتار مدیران خیرعمومی را در بردارد، دعوت‌شان اجابت می‌شود ولی وقتی مردم در معاش و اشتغال‌شان مانده‌اند، آنوقت امکانات و نیروها صرف بحث حجاب می‌شود، نتیجه عکس می‌دهد.

وی ادامه داد: با اتفاقاتی که سال قبل پیش‌آمد که آثارش هنوز هم در جامعه قابل رویت است، این امر و نهی‌های حکومت برای حجاب، لباس و زندگی شخصی مردم نتیجه‌ای نمی‌دهد. سال گذشته حضرات قول دادند که فضا آرام شود و تصمیماتی بگیرند اما وقتی این امر محقق شد، برگشتند به جای قبلی و لایحه حجاب و عفاف را هم اصل 85 کردند؛ به این علت که می‌‎دانستند اگر در صحن علنی مطرح شود، نشان می‌دهد که دو قطبی جدی در جامعه رخ داده است. براین اساس لایحه را به کمیسیون بردند و به ظاهر هم تغییراتی دادند ولی در اصل همان دیدگاه‌های قبلی و همان رفتارهای سابق است.

اینکه وزیر کشور مسئولیت حجاب‌بان‌ها را نپذیرفت، چراغ سبزی به آتش به اختیارها بود

میرلوحی در خصوص اینکه وزیر کشور مسئولیت حجاب‌بان‌ها را برعهده نگرفت، به دیده بان ایران  گفت: از سوی دیگر وزیر کشور اعلام کرد که ما شش گشت ارشاد بیشتر نداشتیم که تعطیل شد. ولی اینکه اجازه دهند اشخاصی غیرمسئول، ناشناخته و بدون وظایف قانونی در مترو مستقر شوند و بعد هم بگویند این افراد رسمی نبودند و یک گروه خودجوش هستند، این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا همه گروه‌های جامعه حق امر به معروف و نهی از منکر دارند؟ آیا امر به معروف محدود به حجاب زنان است و دیگر مهم‌تر از این مسئله در جامعه نیست؟

وی درخصوص تبعات این اقدام ادامه داد: فردا روز این آتش به اختیارها بر سر هر کوچه و برزنی مستقر می‌شوند و بر دوقطبی شکل گرفته در جامعه دامن می‌زنند. متاسفانه به نظر می‌رسد نسبت به این مسئله غیرمسئولانه نظر داده می‌شود. وزارت کشور و شهرداری وقتی می‌بینند افکار عمومی موضع می‌گیرد، عقب‌نشینی می‌کنند ولی معلوم است این اقدام، دقیق و متناسب با شرایط جامعه نیست. به جای اینکه بگویند این کار غیرمسئولانه بوده می‎گویند ما خبر نداریم و نمی‎دانیم متولی آن‌ها کیست. درصورتی که امروز اگر یک کارگردان بخواهد در جامعه فیلمی بسازد، در هرجای خیابان بخواهد با دوربین فیلم بگیرد بلافاصله نیروی انتظامی از او مجوز می‎خواهد؛ مگر می‎شود چند نفر خودجوش در مترو دوربین نصب کنند و از مردم تصویربرداری کنند؟

موضع‌گیری شهردار تهران و وزیر کشور غیرمسئولانه و مجوزی برای تکرار حوادثی مانند مهساست

میرلوحی در پایان افزود: واضح است که آقایان غیرمسئولانه عمل می‌کنند و توجه ندارند که سخنانشان به معنای مجوزی برای تکرار حوادثی مانند مهساست. بالاخره دیده‌اند که این شیوه جواب نمی‌دهد و راهش گشت ارشاد و برخوردهای انتظامی نیست. حال این برخورد انتظامی چه توسط نیروهای مسلح باشد و چه توسط لباس شخصی‌ها. هرچند عنوان کرده‌اند که تذکرها لسانی‎ست ولی وقتی تذکر می‌‎دهند، طرف مقابل هم پاسخ می‌‎دهد و دوباره تقابل پیش می‌آید. حال اینکه افرادی بیایند و تذکر بدهند و وزارت کشور از مسئولیت شانه خالی کند، آثار منفی و پیامدهایی از نوع رویارویی و درگیری مردم با یکدیگر را در پی خواهد داشت.

منبع : دیده بان
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه