ارسال به دیگران پرینت

ابرماه | تاریخ ابرماه های ۲۰۲۳

آماده ی ابرماه های سال 2023 باشید! | پدیده های بسیار نادر در حال وقوع !

سال ۲۰۲۳ می‌توانیم چهار بار «ابر ماه» (supermoon) را در آسمان شب تماشا کنیم.

آماده ی ابرماه های سال 2023 باشید! | پدیده های بسیار نادر در حال وقوع !

تاریخ ابرماه های 2023

در سال جدید میلادی، چشمان‌تان را به آسمان بدوزید: چهار «اَبَر ماه» (supermoon) در طول سال ۲۰۲۳ در آسمان شب پدیدار می‌شود که نباید تماشای‌شان را از دست داد. جالب‌تر اینکه یکی از این چهار ابرماه، ابرماه آبی است که پدیده‌ای نسبتا نادر برای علاقمندان به تماشای آسمان شب و رصد ستارگان است.

ابر ماه چیست؟
ابرماه یک رویداد نادر و زیبا است که فقط چند بار در سال می‌توانید ببینید. وقتی این پدیده اتفاق می‌افتد، یک ماه بزرگ و درخشان در آسمان پدیدار می‌شود که هر که را به بالا نگاه کند، شگفت‌زده خواهد کرد. ابرماه، ترکیبی از دو رویداد نجومی است و زمانی اتفاق می‌افتد که ماه نو یا ماه کامل با حضیض یعنی نزدیکترین نقطه ماه به زمین در مدار ماهانه‌اش، همزمان می‌شود.

تصاویری حیرت انگیز از پدیده ابرماه در تهران| ابرماه زیبا را ببینید+عکس

به طور رسمی برای اینکه پدیده ماه بزرگ در آسمان شب را ابرماه بنامیم، باید ماه در ۹۰ درصد نزدیکترین فاصله خود از زمین قرار گرفته باشد. یعنی ماه باید در فاصله حدودا ۳۶۱۸۰۸ کیلومتری زمین قرار گرفته و همین‌طور ماه کامل باشد.

عکس | منتظر 4 ابرماه در 2023 باشید

برای این که ماه کامل را ببینیم، زمین باید بین ماه و خورشید قرار گیرد تا ما تمام صورت ماه را که توسط خورشید روشن شده، ببینیم. اگرچه زمین بین خورشید و ماه قرار دارد، اما خسوف ایجاد نمی‌کند زیرا موقعیت ماه نسبت به سیاره اصلی ما کمی کج است. برای ابرماه، شما همچنین لازم است که ماه در موقعیت صحیح در مدار زمین قرار گیرد.

ماه در مداری بیضوی به دور زمین می‌چرخد و همیشه به یک اندازه از زمین فاصله ندارد. نزدیک‌ترین فاصله آن از زمین حضیض و دورترین نقطه، اوج نامیده می‌شود. با یک ماه کامل در حضیض، شما شاهد ابرماه خواهید بود و با یک ماه کامل در اوج، می‌توانید میکروماه را در آسمان ببینید.

تاریخ های ابرماه ۲۰۲۳
ابرماه‌ها پدیده‌هایی نسبتا نادر هستند و فقط سه یا چهار بار در سال رخ می‌دهند. در سال ۲۰۲۳ چهار ابرماه در تاریخ‌های زیر در آسمان پدیدار می‌شود:

۳ ژوئیه- باک مون یا ماه گوزن نر (۱۲ تیر ۱۴۰۲)
۱ اوت- ماه ماهی خاویاری (۱۰ مرداد ۱۴۰۲)
۳۰ اوت - ماه آبی (۸ شهریور)
۲۹ سپتامبر - ماه خرمن (۷ مهر)

ابرماه ۳۰ اوت (۸ شهریور) یک ماه آبی (Blue Moon) است. ماه آبی زمانی که دومین ماه کامل را در یک ماه تقویمی داشته باشید، اتفاق نادری است. البته ماه آبی، هیچ ربطی به رنگ ماه ندارد، اما با وجود این هیجان‌انگیز است. معمولا فقط هر دو یا سه سال یک بار یک ماه آبی در آسمان پدیدار می‌شود. اگرچه در موارد نادری (مانند سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۳۷) دو ماه آبی در سال داریم.

بنابراین اگر به تماشای آسمان شب علاقمند هستید، اوت (از ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) ماه بسیار جالبی برایتان خواهد بود.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه