ارسال به دیگران پرینت

رابطه نامشروع | حکم رابطه نامشروع | حکم رابطه نامشروع با زن متاهل

رابطه نامشروع چیست ؟ | حکم رابطه نامشروع داشتن با زن متاهل چیست

همانطور که می‌دانیم رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می‌گیرد. یعنی اگر زن و مردی باشند که به سن بلوغ رسیده‌اند و از طریق قانونی و شرعی یعنی انجام صیغه عقد رابطه برقرار کنند آن رابطه مشروع است.

رابطه نامشروع چیست ؟ | حکم رابطه نامشروع داشتن با زن متاهل چیست

رابطه نامشروع زن شوهردار امروزه یکی از موضوعات مبتلابه و فراگیر در زمینه حقوق خانواده است. معمولاً هم منجر به از هم پاشیدگی و فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.

منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار چگونه است؟

همانطور که می‌دانیم رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار می‌گیرد. یعنی اگر زن و مردی باشند که به سن بلوغ رسیده‌اند و از طریق قانونی و شرعی یعنی انجام صیغه عقد رابطه برقرار کنند آن رابطه مشروع است. اگر این شرایط رعایت نشد یعنی بین دو زن و مردی که به سن بلوغ رسیده‌اند بدون جهت شرعی و قانونی و بدون وجود صیغه عقد رابطه‌ای شکل گرفت دیگر مشروع نیست و نا‌مشروع تلقی می‌شود.

بنابراین رابطه نامشروع رابطه‌ای است که از حدود متعارف خود خارج شده است که مصادیقی مثل بوسیدن بغل کردن را شامل می‌شود.

 

منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار نیز رابطه‌ای است که در آن زنی که شوهر دارد با مردی به غیر از شوهر خود که هیچ گونه نسبت قانونی و شرعی بین آن‌ها برقرار نیست، رابطه‌هایی چه به صورت بغل کردن، بوسیدن و چه خود زنا برقرار می‌کند. در این رابطه چند حالت را می‌توان متصور شد : رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد واحکام مربوط به آن می‌پردازیم.

رابطه نامشروع دون زنا

منظور از رابطه نامشروع دون زنا این است که بین زن و مرد نامحرم رابطه‌ای صورت بگیرد بدون اینکه الزاما زنا باشد.

 

مثلا اینکه زن و مردی در زیر یک روانداز یا ملحفه باشند یا زن و مردی در حال انجام اعمالی مثل بغل کردن، بوسیدن باشند یا حتی رابطه نامشروع از طریق پیامک را هم می‌شود مصداق رابطه نامشروع دون زنا قرار داد.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در صورتی‌که رابطه دون زنا از قبیل بغل کردن، بوسیدن از روی هوس اثبات شود به ۳۱ تا ۷۴ ضربه تا نهایتا ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

رابطه نامشروع دون زنا

علاوه بر این شوهر زن می‌تواند طلاق به دلیل رابطه نامشروع را نیز از دادگاه بخواهد. آقایان باید دقت کنند که  از روی شک، توهم، خیال پردازی و حساسیت‌های بیش از حد این اتهام را نسبت به همسر خود وارد نکنند چون درصورتی‌که نتوانند ادعای خود را در دادگاه ثابت کنند، زن می‌تواند طبق قانون ادعای حیثیت کند.

همچنین این موضوع که فردی به دیگری نسبت زنا یا لواط دهد طبق قانون می‌تواند مصداق جرم قذف نیز واقع شود و درصورتی‌که ادعای کسی که قذف کرده ثابت نشود برای وی مجازات در پی خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم نیست حال چه در منزل باشد یا وسیله نقلیه یا هر جای دیگر.

رابطه نامشروع زنا

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار در‌صورتی‌که رابطه جنسی برقرار کرده باشد و همچنین رابطه از نوع زنا در دادگاه اثبات شود رَجم (اعدام) خواهد بود.

آثار رابطه نامشروع زن شوهردار

پس از اینکه رابطه نامشروع زن شوهردار ثابت شود، آثاری را به دنبال خواهد داشت از جمله اینکه مرد می‌تواند در مورد ادامه زندگی تصمیم بگیرد و حتی می‌تواند به دادگاه مراجعه و برای طلاق دادن زن دادخواست ارائه کند.

همچنین درصورتی‌که در ابتدای ازدواج مرد حق وکالت در طلاق را به زن داده باشد با اثبات رابطه نامشروع این حق وکالت از او گرفته می‌شود.

اثر دیگر آن این است که درصورتی‌که مرد به زن خود اتهام رابطه نامشروع بزند و این رابطه در دادگاه اثبات نشود زن می‌تواند علیه او اعاده حیثیت کند.

اثبات رابطه نامشروع زن چه اینکه به آن اقرار کند یا حکم قطعی در این خصوص صادر شود ارتباطی به مهریه ندارد و مهریه را از گردن مرد ساقط نمی‌کند. بنابراین زن می‌تواند تمام مهریه  را از شوهر مطالبه کند.

 

منبع : منیبان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی حکم اعدام باشد آثار بعد از اثبات که شوهر طلاق بدهد یا ندهد چه معنایی دارد.

    • ناشناس ارسالی در

      سلام خواهش میکنم باخانم های متاهل وآقایون متاهل برخوردجدی داشته باشید بعضی ازخانمها وآقایون متاهل باهم رابطه دارن انگارنه انگارشکایت که میشه خوب رسیدگی نمیشه میگن پیامهاوعکس اشکال ندارد چراازنظر قانون پیگیری نمیکند وبدخوردکنند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه